Zřícený secesní most v Chrastavě během povodní (7. srpna 2010)

Zřícený secesní most v Chrastavě během povodní (7. srpna 2010) | foto: Wikipedia

Opraví se symbol povodní? Na secesní most v Chrastavě nejsou peníze

  • 7
Záchrana secesního mostu v Chrastavě na Liberecku, který smetly loňské srpnové povodně, je v nedohlednu. Politické špičky tehdy slibovaly pomoc, podle chrastavského starosty Michaela Canova však nepřišla v dostatečné míře.

Starostu rozhořčila hlavně skutečnost, že Liberecký kraj nepodal žádost o dotaci na secesní most a dvě hlavní silnice. "Jedna vede z Andělské Hory přes centrum města na Novou Ves, druhá na Vítkov," upřesnil.

Secesní most, symbol povodní

Jednalo se o ocelový most s profilovými prutovými nosníky, postavený roku 1907. Celá stavba nesla bohatý secesní dekor: na vnějších nosnících měl vytvářet ilusi oblouku, zdobí i zábradlí a kandelábry veřejného osvětlení. Jednalo se o technickou památku chráněnou státem.

Most prošel velkou opravou roku 1993, zřítil se 7. srpna 2010 pod náporem povodňové vlny na Jeřici. Na jeho místě stojí provizorní pontonový most.

Zdroj: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku II.

U obou sice kraj zadal projekty na opravu, ale nepožádal o dotaci. "S odůvodněním, že dotace padesát procent je příliš nízká," uvedl starosta.

Dalším objektem kraje je stržený secesní most. "V jeho případě dokonce kraj nezadal ani projekt, což vůbec nechápu. V tu samou dobu přitom platí z úvěru řadu mostů ze sta procent a na tento známý most nepožádali ani o padesátiprocentní dotaci," podivil se chrastavský starosta.

Most sloužil na dopravu z centra města na Vítkov, Václavice a Hrádek nad Nisou. "Jde nám o obnovu mostu i s ozdobnými secesními prvky," upozornil Canov.

Peníze nemáme, musí pomoci vláda, tvrdí kraj

Sami na opravy nemáme, musí nám pomoci vláda. To je názor Martina Seppa, náměstka hejtmana pro dopravu. "Co se týče škod, byly povodně v Libereckém kraji největší v naší historii, dnes se o tom nikdo nechce bavit. Finančně ji nemůže kraj sám zvládnout," myslí si.

Prapůvod problémů nastal podle něj už na podzim. "Vláda tehdy neschválila návrh ministra dopravy Bárty, aby se finanční prostředky převedly do státního fondu, odkud je kraj může čerpat s desetiprocentní spoluúčastí," vysvětlil.

Při současném stavu by na všechny komunikace kraj musel jen na spoluúčasti vyčlenit více než miliardu korun. "Každý rozumný člověk jistě chápe, že tato částka je nad naše možnosti," podotkl Sepp. Proto vybrali nejdůležitější akce. "Z vlastních rezerv jsme zaplatili projektové dokumentace na nejpostiženější silnice, například v Nové Vsi a Vítkově," konstatoval.

Chrastavský secesní most nebyl zařazený do první vlny oprav. "Budeme ho řešit následně. Není z nejprioritnějších. Máme místa, kde byla silnice a teď tam teče řeka. Jsou komunikace, po nichž jezdí veřejná doprava, nebo není jiný přístup. Třeba v Heřmanicích, kde lidé chodí v holínkách," dodal Sepp.