Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní výtopnu v Jizerkách pohřbil před lety sníh. Teď ji opravují

  12:20aktualizováno  12:20
Když se v lednu 1987 propadla střecha železniční topírny v Kořenově, pohřbila ve sněhu a suti i dvě vzácné ozubnicové lokomotivy. Kolem roku 2000 se zřítila i vedle stojící ztrouchnivělá dílna a vypadalo to na definitivní konec zařízení pro ozubnicovou dráhu, které nemá v Česku obdoby. Teď ale areál ožije.

Kořenovská topírna v 70. letech minulého století. | foto: Arno Kasper

Ozubnicová trať byla nejstrmější v Rakousku-Uhersku. Dnes se výtopna díky nadšencům kolem kořenovské zubačky vrací do své původní podoby z roku 1902, kdy začala místní ozubnicová trať fungovat.

Spojovala Tanvald se saským Hirschbergem (dnešní polskou Jelení Horou) a byla nejstrmější v celém Rakousko-Uhersku. Mašinám pomáhala zdolat velké převýšení tratě kolejnice se speciálními „zuby“.

Fotogalerie

V kořenovské výtopně lokomotivy parkovaly a procházely údržbou a potřebnými opravami.

„Dílnu už jsme zachránit nemohli, ale topírna byla z kamene, takže z ní zbylo aspoň zdivo. Rozhodli jsme se, že seženeme peníze, znovu ji postavíme a rozšíříme tak naše muzeum kořenovské ozubnicové dráhy o další neobvyklou expozici,“ vysvětluje ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.

„Opravit se dala i jedna zasypaná lokomotiva s ozubnicí, další šla do šrotu.“
Získat zbořeniště výtopny trvalo skoro deset let. Nakonec se to povedlo v roce 2014. To už se stala Železniční společnost Tanvald známou, hlavně proto, že vzkřísila zubačku a jízdy s ní, a šest let provozovala v budově kořenovského nádraží muzeum.

Stavba vyjde na 17 milionů

Stavba nové výtopny přijde na téměř 17 milionů korun, z nichž 14 a půl slíbily Norské fondy. „Zbytek musíme sehnat z našich akcí a přispějí i města mikroregionu Tanvaldsko - Smržovka a Kořenov,“ upřesňuje Prokeš.

Nově budovaná výtopna tvoří zázemí pro ozubnicovou horskou trať, která je jediná v Česku a patří mezi technické památky. Přitom v 90. letech minulého století jí hrozilo, že ji dráhy prodají do šrotu a zmizí úplně.

V té době už totiž po trati z Tanvaldu do Harrachova jezdily moderní motoráky a lokomotivy, které ozubnici nepotřebovaly. A nepotřebným provozem byla i výtopna, kam železničáři vysloužilé stroje odstavili.

V letech 1902 až do druhé světové války byla ale trať důležitým spojením průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní oblastí Slezska, jejímž významným střediskem bylo město Hirschberg (Jelenia Góra).

Putovalo po ní hlavně zboží z jizerskohorských a krkonošských skláren a také uhlí a suroviny pro sklárny ze Slezska. Ze saské strany až do Kořenova byla také elektrifikovaná.

Zubačka je vyhledávanou atrakcí

S uzavřením hraničního přechodu mezi Polskem a Československem v roce 1945 začala rychle upadat a sloužila hlavně místním lidem a turistům. Až ji na podzim 1997 zastavily Dráhy úplně jako ztrátovou.

Dnes dráha opět slouží, stala se nezbytnou pro místní a zubačka je vyhledávanou atrakcí pro turisty mířící do Polska. Dokonce se na ni vrátily i České dráhy.

„Potřebujeme opravit točny a koleje, které vedou k výtopně, aby mohla fungovat podle našich představ,“ poznamenává Prokeš.

Dovnitř se podle něj vejde osm exponátů. Jisté to už mají obě ozubnicové lokomotivy, motorový vůz z roku 1963, motorová mašina z roku 1960 a menší posunovací lokomotiva, které dnes stojí na nádraží v Tanvaldu pod širým nebem.

„Chceme lidem ukázat, jak to ve výtopně fungovalo, budou si moci stroj prohlédnout zblízka a třeba si na něj vylézt. V topírně budeme pořádat kulturní akce se železniční tematikou,“ dodává Prokeš.



Nejčtenější

Krásná doba, když byl Havel zavřený, napsali komunisté na Facebook

Příspěvek, který stránka KSČM Liberecký kraj sdílela na Facebooku 2. srpna.

Text oslavující 80. léta, kdy pivo stálo dvě koruny padesát, byly zavřené hranice a ve vězení pobýval budoucí prezident...

Na vrcholku Ještědu hořel les, hasiči nasadili vrtulník a letadlo

Požár lesa na Ještědu pomáhají hasit i letadla (13.8. 2018).

Stovka hasičů likvidovala šest hodin požár na vrcholku Ještědu. Vzplanul zde lesní porost. Kvůli svažitému terénu...



Nezmarův recept na posily: Nebrat ty nejlepší, ale nejvhodnější

Jan Nezmar

Když v posledním půlroce kariéry nakukoval do manažerské práce, ocitl se u zrodu pozoruhodné kooperace - v létě 2012...

Zápřednice vyděsila lidi ve Cvikově. Jako píchnutí vosy, uklidňuje odborník

Zápřednice jedovatá chránící kokon s vajíčky. Výrazná kusadla jí v tom pomáhají.

Ve Cvikově se objevil jeden z nejjedovatějších pavouků žijících v Česku. Zápřednici jedovatou vyfotili lidé v...

VIDEO: Muž našel v lese 158 grošů z doby Václava II. a Jana Lucemburského

Vysocký poklad, nalezený před týdnem, obsahuje 41 grošů Václava II. s nápisem...

Zatím se koupou v destilované vodě ve dvou plastových miskách a vypadají docela obyčejně. Ale tak velký poklad...

Další z rubriky

Jablonecká Proseč si oddechne od kamionů, skládka se přesune na Brandl

Škody po pátečním požáru se odhadují na dvacet milionů korun. Narušená je...

Páteční požár na skládce odpadů v jablonecké Proseči poukázal na problém: překladiště stojí na nevhodném místě a je moc...

Nezastavitelní míří do Adršpašských skal. Pomozte pohybem handicapovaným

Birell bránou projíždí na kole šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek.

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

VIDEO: Muž našel v lese 158 grošů z doby Václava II. a Jana Lucemburského

Vysocký poklad, nalezený před týdnem, obsahuje 41 grošů Václava II. s nápisem...

Zatím se koupou v destilované vodě ve dvou plastových miskách a vypadají docela obyčejně. Ale tak velký poklad...

Najdete na iDNES.cz