Otevření kruhového objezdu na Ulici České mládeže.

Otevření kruhového objezdu na Ulici České mládeže. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Konec útrap řidičů. Z vytížené liberecké křižovatky je kruhový objezd

  • 8
V Liberci ubyla aspoň část prázdninových uzavírek a objížděk. Od pátku mohou řidiči projíždět po zrekonstruované křižovatce na ulici České mládeže. Kromě kruhového objezdu tu opravili i most.

Neobešlo se to bez komplikací.

„Naši polští předchůdci, kteří jej před čtyřiceti lety stavěli, nám uchystali různá překvapení. Po odkrytí vrchních vrstev jsme zjistili, že byl postaven jinak, než jsme očekávali a jak by to mělo správně být. Stáli jsme před tím, jak si poradit s těmito nástrahami a trochu to zdrželo stavbu,“ líčí ředitel Krajské správy silnic Jan Růžička.

„Původně jsme počítali s tím, že kolem půlky června bychom tudy pustili alespoň autobusy, ale to vzalo za své.“

I přesto začal tento dopravní uzel sloužit o tři týdny dříve, než předpokládal harmonogram stavebních prací. Kraj navíc ušetřil - počítalo se s náklady skoro osmačtyřicet milionů, ale soutěž vyhrála firma Eurovia s cenou necelých třicet dva milionů.

Zkrácení doby, po kterou se stavělo, se ostatně zalíbilo krajskému hejtmanovi Martinu Půtovi. „Domnívám se, že při zadávání výběrových řízení na podobné stavby by se vedle ceny mohla zohlednit i doba trvání prací,“ míní první muž kraje.

Kruhové objezdy blízko sebe. Nebude to problém?

Stavební společnosti by tak například v přihlášce do tendru uváděly, kolik na stavbě bude pracovat lidí, zda se bude stavět ve směnách, o sobotách či nedělích a podobně.

„Mohlo by se pracovat dvanáct hodin denně. Nevypadá to dobře, když na staveništi nikdo není a uzavírka platí,“ podotkl.

Nová křižovatka je po nechvalně proslulém Sněhulákovi nedaleko Globusu dalším místem v Liberci, kde jsou kruhové objezdy blízko sebe. Nebojíte se, že se tu budou tvořit zácpy, krajský radní pro dopravu Vladimíre Mastníku?

„Tady to není jako u Globusu, tamější Sněhulák je naprosto výjimečný. Myslím, že tahle křižovatka při vyjíždění z Liberce a při cestě směrem na Ještěd hodně pomůže. Vím to sám, vždycky jsem si tady musel dávat pozor na dodržení přednosti v jízdě. Neříkám, že se tímhle kruhovým objezdem doprava zrychlí. Ale bude bezpečnější.“

Ale dost už řečí. Nastal čas most otevřít. Dopravní značky přicházejí o své igelitové obaly, pouliční zábrany mizí na chodník a nachystaná červená fabie s krajskou úřednicí za volantem projíždí vernisáží.

Prvním neoficiálním vozem, který si na most najde cestu, je pak paradoxně auto firmy Eltodo, s níž vede Liberec dlouhé soudní spory. „Zrovna Eltodo,“ chytá se za hlavu vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.