„Aut je v Liberci víc než obyvatel. Dnes je běžné, že rodiny mají dvě, někdy i tři auta. Zvlášť na sídlištích, která se projektovala za socialismu, kdy takový problém s nedostatkem parkovacích míst nebyl, je to problém. Proto parkování na sídlištích zpoplatníme. Je to nepopulární, ale nutné,“ uvedl náměstek primátora Jiří Šolc. Pro představu - ve stotisícovém městě je podle registru evidováno 106 tisíc osobních automobilů.
Odbor dopravy libereckého magistrátu už vyzval vedení města, aby se zastavilo vydávání souhlasu ke zřízení placených vyhrazených stání na sídlištích.
„Současný stav vydávání povolení je neúnosný. Každým vyhrazeným místem se snižuje kapacita pro běžné parkování,“ stojí v podkladech pro radu města.
Na některých sídlištích už je situace taková, že parkoviště je jedna velká vyšrafovaná plocha s vyhrazeným parkováním pro konkrétní vozy.
„Kolikrát se přitom stává, že na těch vyhrazených místech nikdo nestojí, jsou volná, ale nikdo tam zaparkovat nemůže, pokud nechce riskovat pokutu,“ zmínil Šolc.
Karty budou mít jen majitelé bytů
Město proto přichází s abonentními kartami. Ty budou moci získat jen majitelé bytů z dané lokality. V případě pronájmu bytu se nájemníci budou muset rovněž domluvit s vlastníkem bytu, aby o kartu na auto požádal.
„Princip je takový, že karta pro jedno auto bude ročně stát 500 korun, tedy zhruba korunu padesát na den. Ovšem, když bude mít rodina i druhé auto, bude poplatek výrazně vyšší a to šest tisíc korun ročně. U třetího a každého dalšího auta to pak bude osm tisíc za rok,“ sdělil primátor Jaroslav Zámečník.
Ceny za druhé a další vozy na jeden byt jsou dražší záměrně. Město tak chce umožnit zaparkovat i těm, kteří vlastní jen jedno auto.
„Je to každodenní problém. Někdo ráno odjede do práce a odpoledne nemá kde zaparkovat, protože sousedi mají tři auta, se kterými se vrátili dřív. Často tam lidé parkují i se služebními dodávkami, s karavany a podobně, které zaberou ještě víc místa. Nebo tam jsou auta, se kterými majitel vůbec nejezdí, jen tam stojí a blokují místo. Chceme nastolit větší spravedlnost,“ vysvětluje náměstek Šolc.
Karet bude víc než parkovacích míst
Problém ovšem je, že bytů na sídlištích je víc než parkovacích míst. Počet vydaných karet tak bude vyšší než kapacita parkovišť na sídlištích umožňuje.
„S tím počítáme. Abonentní karta neznamená automaticky nárok na konkrétní místo k zaparkování. Ale díky tomuto systému snad zmizí ze sídlišť auta, která tam místa jen blokují,“ řekl Šolc.
Platit budou muset i řidiči, kteří na daná sídliště přijedou za někým třeba na návštěvu. Město počítá s instalací automatů.
Zdarma zaparkují jen přes den, od 17. hodiny už to pak bude za 10 korun na hodinu, maximálně však 30 korun na den.
Podle některých motoristů ale nový způsob přinese problémy. „Máme dvě auta. Takže zaplatíme ročně šest a půl tisíce bez jistoty, že zaparkujeme. Co to je za výmysl?“ ptá se Martin Jánský ze sídliště Rochlice.
„Trochu se bojím, aby se tu kvůli tomu nezhoršily vztahy. Lidi se tu dnes perou kvůli místu dnes a denně, v zimě tu dokonce někteří drží hlídky, aby jim nevjel někdo na odházené místo. Už vidím, jak někdo s kartičkou za osm tisíc bude v klidu, když mu na místo vjede někdo s kartou za pětistovku. Spíš by mělo město investovat do parkovacích domů na sídlištích,“ myslí si Jiří Kubišta z Broumovské.
Jedno nové parkovací místo ale stojí podle radnice 150 tisíc korun. A volných ploch moc není.
„Přesto ale plánujeme nová parkovací místa v Ruprechticích a chceme také udělat na sídlištích jednosměrky tam, kde to půjde, aby se zvýšila kapacita podélného parkování,“ uvedl primátor Zámečník.
Kde se chystá nový parkovací systém?Jako problematické lokality, kde by se měl nový systém parkování v Liberci výhledově zavést, vybral odbor dopravy magistrátu tato sídliště: Rochlice - Kunratická - Vesec - Doubí - Broumovská - Františkov - Staré a Nové Pavlovice. Původně se počítalo i se sídlištěm Horní Kopečná, tam se ale záměr dostal do kolize s projektem dopravního podniku, který chce zavést tramvajovou linku směrem do Rochlic. Zde proto bude potřeba plán upravit. |