Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberec má raritu. V centru je pěší zóna, kam mohou celý den i auta

  8:46aktualizováno  8:46
Galimatyáš značek, z nichž není obyčejný člověk moudrý, je na začátku liberecké Revoluční ulice. Radnice tam začátkem května zrušila na dva měsíce pěší zónu, aby vyzkoušela, co se stane s neúnosně hustou dopravou v centru města.

Do Revoluční ulice mohou chodci i auta. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Značka Pěší zóna však před Revoluční ulicí zůstala. Pod ní se ale objevila další, ale o hodně menší tabule s nápisem Vjezd vozidlům do celkové hmotnosti 3,5 tuny povolen.

"Radnice v Revoluční ulici něco udělala, ale vlastně neudělala," říká Liberečan Petr Doležal. "Když někdo přijede autem k Revoluční ulici a uvidí tam značku Pěší zóna, raději se otočí, aby nedostal pokutu. Město pak řekne: Vidíte, Revoluční ulici stejně skoro nikdo nejezdí, tak ji zase zavřeme a necháme tam pěší zónu."

Radnice udělala z Revoluční ulice pěší zónu před dvěma lety. Proti zákazu vjezdu protestovali místní obyvatelé a také podnikatelé, jimž klesly tržby.

Po uzavření Revoluční ulice pro motorová vozidla zhoustla doprava v okolních ulicích Rumunská a Moskevská.

Do Revoluční ulice směly pouze zásobovací vozy, a sice od půl sedmé ráno do jedenácti dopoledne a od šesti do deseti hodin večer.

V květnu nasadila radnice do ulice počitadlo projíždějících aut. Nechá ho tam do konce června.

Odstranění dopravní značky by přineslo statisícové náklady

Proč však při experimentu s uvolněním ulice pro auta zůstala před Revoluční ulicí odstrašující značka Pěší zóna? Hlavním důvodem jsou úspory.

"Kdybychom značku Pěší zóna odstranili, museli bychom v Revoluční ulici umístit prvky pro slabozraké a nevidomé lidi. Bez nich by se nedokázali v ulici se změněným dopravním režimem orientovat," vysvětlil vedoucí odboru dopravy na libereckém magistrátu Pavel Rychetský. "Šlo by o dlouhé speciální pruhy dlažby a stály by pravděpodobně několik set tisíc korun."

Pokud by se během dvouměsíční zkoušky ukázalo, že otevření Revoluční ulice nepřineslo městu očekávaný užitek, vrátila by se tam pěší zóna. Drahé prvky pro slabozraké a nevidomé lidi by pak byly zbytečné.

Značky Pěší zóna a Vjezd povolen, zavěšené vedle sebe, nejsou podle Rychetského v rozporu s dopravními předpisy.

"Platí stejná pravidla jako pro zásobování. Řidiči nesmí omezit ani ohrozit chodce," vysvětlil Rychetský. "A chodci mají povinnost uhnout motorovým vozidlům."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při domovních prohlídkách kriminalisté zajistili veškeré pomůcky i prostředky...
VIDEO: Zásahová jednotka zatkla muže, kteří v Liberci vařili pervitin

Zásahová jednotka zadržela ve dvou bytech v Liberci čtyři muže, kteří vyráběli pervitin a zásobovali jím narkomany z Liberce a okolí. Šéfovi skupiny, který je...  celý článek

Erwin Cettineo, který žil v Liberci v letech 1903 až 1985, tramvaje miloval....
Tramvaje byly Italovou láskou, z jeho fotek vznikla kniha

Dluh jednomu z nejpilnějších fotografů libereckých a jabloneckých tramvají, který během více než šedesáti let zachytil proměny vozů i obou měst samotných,...  celý článek

Plánovaný návrh počítá s 25 metrů dlouhým plaveckým bazénem s třemi dráhami a...
Koupaliště za 76 milionů nechceme, rozhodli v referendu Jilemničtí

Obyvatelé Jilemnice odmítli v referendu plánovanou výstavbu koupaliště za zhruba 76 milionů korun. Proti stavbě se vyslovilo bezmála 82 procent zúčastněných.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.