Výroba piva podle Františka Novosada (na snímku) v Harrachově každý rok stoupá....

Výroba piva podle Františka Novosada (na snímku) v Harrachově každý rok stoupá. V roce 2012 pivovar udělal 133 tisíc litrů, o tři roky později už o 11 tisíc litrů víc. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Manželství skla a piva v Harrachově pořád drží. Ale pivu je letos líp

  • 0
Harrachovské pivo roste, sklu se nedaří tak dobře jako loni, ale dohromady jim to jde pořád dobře. V sobotu přivábily na třinácté Harrachovské pivní slavnosti znovu kolem dvou tisíc lidí.

Pivo ze harrachovského minipivovaru Novosad a syn se čepuje pouze v domovském Harrachově a České Kamenici. „V České Kamenici ho dodáváme do kavárny,“ podotkl František Novosad, majitel minipivovaru a sklárny. „Za týden se tam prodá šest až sedm třicetilitrových sudů,“ doplnil Novosad.

Harrachovský minipivovar loni udělal 144 tisíc litrů piva. Vaří se tam silné přírodní ležáky – světlý František a tmavý Čerťák. Sklářům u pecí i vyznavačům lehkých piv pak slouží osmička Huťské.

Harrachovské pivo vyhrálo v minulých letech několikrát prestižní tuzemské soutěže jako například Zlatou pivní pečeť. Podle Novosada výroba piva v Harrachově každý rok stoupá. V roce 2012 pivovar udělal 133 tisíc litrů, o tři roky později o 11 tisíc litrů víc.

Skla se prodá nejvíc do USA

Na slavnostech vyšel půllitr ležáku na 25 korun a návštěvníci si k němu mohli přikoupit za 20 korun sklenice coby vzorky z produkce sklárny. S nimi pak korzovali po huti, kde sledovali skláře při práci.

Jejich šikovnost mohlo ocenit i 400 lidí, kteří vyhráli v tombole ceny vytvořené právě ve sklárně.

Letošní rok ale pro ni ale není tak příznivý jako loňský. „Úplně skončil vývoz do Číny, když se tam kurz místní měny jüanu propadl vůči dolaru,“ upozornil Novosad. „Na podzim do Číny vyrazíme a pokusíme se obchody obnovit. V Číně nám za naše nápojové sklo platili lépe než v USA,“ poznamenal majitel podniku.

Harrachovská sklárna ukončila letos byznys s Ruskem. „Je tam špatná platební morálka. Peníze za naše zboží jsme z ruských partnerů dostávali také až po půl roce. Než takové obchody, to raději žádné,“ vysvětlil Novosad.

Sklo nyní putuje z Harrachova do 33 zemí světa. Nejvíce se ho prodá do USA, kde má sklárna tři velké zákazníky. „V srpnu se vydáme na dva velké veletrhy do New Yorku a do Chicaga. V Evropě zůstává velmi významný export do Norska,“ prozradil Novosad.

Firma dává práci 110 lidem

Novosad sklárnu koupil v roce 1993 a už za pár let si začala přivydělávat exkurzemi do hutě i brusírny. V roce 2002 ve sklárně přibyl minipivovar s restaurací. Následovaly pivní lázně, hotel a v průmyslověturistickém areálu se ukrývají i dvě prodejny.

Firma dává práci přibližně 110 lidem a její loňské tržby dosáhly zhruba 80 milionů korun. Asi 90 procent tvořilo sklo.

„Ročně si sklárnu prohlédne zhruba šedesát pět tisíc lidí,“ konstatoval Novosad. Pro srovnání - přibližně stejně turistů přiláká v Libereckém kraji královský hrad Bezděz.

Zatímco harrachovské sklo míří do celého světa, většinu piva prodá Novosad v restauraci ve sklárně a přes ulici. Když si někdo koupí sud, stojí ho jedno dvanáctistupňové pivo i s daní necelých dvacet tři korun.

Hodně lidí si ho v Harrachově v létě bere na oslavy k táborákům. Pivovar jim připraví tak silné pivo, jak si přejí. Namíchá ho z osmičky a z dvanáctky.