Nejhorší krize je ve Alšově ulici, ale i v ulici Fibichově a v ulicích Třebízského a Březová alej.

Nejhorší krize je ve Alšově ulici, ale i v ulici Fibichově a v ulicích Třebízského a Březová alej. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Konec plným parkovištím v Liberci. Pomohou dynamické značky

  • 4
Liberecká radnice chce radikálně vyřešit problémy s přeplněnými parkovišti v centru. Řidiče, kteří přijedou do krajského města, by na volné parkovací místo mělo dovést takzvané dynamické dopravní značení.

V praxi by to znamenalo, že šofér by cestou do centra potkával speciální značky, na kterých by byla informace o nejbližším parkovišti a počtu volných míst na něm. Radnice by ráda systém nejdříve zavedla v okolí zoo, kde je stav nejkritičtější. Liberec by se tak mohl přiblížit některým evropských městům, kde podobný systém již funguje.

„Centrum Liberce je honba za parkovacím místem, tohle chceme změnit a proto na všech vjezdech do města chceme umístit tyto informační značky. V praxi tomu bude třeba tak, že se řidič u nádraží dozví, že v obchodním centru Forum je třeba sedm volných míst, když tam ale dojede, mohou být už stání zabraná, značka mu proto ukáže, kde je další nejbližší parkoviště a kolik je tam aktuálně volných míst,“ vysvětlil náměstek primátora Tomáš Kysela.

Obchodní centra přislíbila spolupráci

Radnice již jednala s vedením obchodních center Forum a Plaza a ta podle ní přislíbili spolupráci. Jak již bylo zmíněno, značky se mají objevit na hlavních vjezdech do města a dále pak poblíž jednotlivých parkovišť. Radnice zvažuje, že naváděcí systém bude dostupný i jako aplikace pro mobilní telefony.

Stotisícový Liberec má 2 231 placených parkovacích míst. Pokud do projektu budou zahrnuta i parkoviště v obchodních domech Plaza a Forum, kapacita míst se navýší o zhruba 1 300 míst.

Vedení města zatím neví, jak bude celý systém konkrétně vypadat a ani kolik celý projekt bude stát. „Půjde ale o několik milionů, zvažujeme i možnost dotací. Když seženeme financování, značky by se mohli ve městě objevit do jednoho roku. Jak vše ale bude konkrétně například vypadat graficky a kde bude naváděcí systém přesně umístěn, musíme ještě řešit s policií, dopravním odborem či správou komunikací,“ dodal Kysela.

Prvním místem, kde chce magistrát nový systém otestovat, je okolí nového vchodu do zoo. Zde došla situace až tak daleko, že lidem, kteří zde žijí došla nedávno trpělivost s bezohlednými řidiči. Ti totiž svá auta často parkují mimo vyhrazená stání nebo blokují lidem vjezdy k jejich domům. Na stromech v Alšově ulici proto lidé nedávno umístili řadu zalaminovaných papírových cedulí se značkou zákaz stání. Situaci to trochu pomohlo zklidnit.

Značení pomůže i turistům

Nejhorší krize je ve zmíněné Alšově ulici, ale i v ulici Fibichově a v ulicích Třebízského a Březová alej. „Problémy ale nejsou jen v těchto ulicích, ale i v Riegrově ulici, po které jezdí tramvaj. Lidé se často, když je parkoviště u zoo plné, otáčejí a jezdí do protisměru. Jde zejména o turisty, kteří nejsou z Liberce a nevědí, kam mají jet,“ popsal na začátku července ředitel libereckých městských strážníků Ladislav Krajčík.

Liberec by navíc rád v okolí zoo vyznačil nové parkoviště. „Jednáme o několika možnostech. Nejschůdnější se jeví otočka autobusů nebo příjezd k bývalému letnímu amfiteátru v Lidových sadech. Tady by mohlo vzniknout asi šedesát nových parkovacích míst,“ doplnil Kysela.