Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci chtějí na Frýdlantsko vlakem. Nejel tam sedmdesát let

  6:10aktualizováno  6:10
Vlaky tu překonaly státní hranici naposledy po druhé světové válce, pak koleje přestaly existovat. Teď má někdejší populární trať z Jindřichovic pod Smrkem do polského Mirsku naději na vzkříšení.

V Jindřichovicích pod Smrkem překonaly vlaky státní hranici naposledy po 2. světové válce, pak koleje zanikly. Poláci teď usilují o znovuvzkříšení železničního spojení s Frýdlantskem. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Zájem na obnovení provozu v polskočeském severním podhůří Jizerských hor mají především polští politici, kteří se zhlédli v úspěchu přeshraničního železničního provozu mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Vrátit vlaky na trať by ale zřejmě pomohlo turisticky i hospodářsky oživit také Frýdlantsko.

O velkém zájmu obcí zrekonstruovat trať od Gryfowa Slasku po Swieradow Zdroj a jejím prodloužení do Jindřichovic hovořil loni dolnoslezský maršálek Czesary Przybylski. Nezůstává ale jen u slov.

Polská strana teď v rámci programu Central Europe směřuje k zadání studie proveditelnosti. „Podle informací z polské strany ji zadají letos na jaře,“ zmínil vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jan Čáp. Studie by podle něj měla shromáždit všechna potřebná data jak nejvýhodněji trať obnovit. Měla by vyčíslit i náklady a výnosy. Tedy říci, zda má projekt vůbec budoucnost.

„Zásadní otázkou bude, kolik cestujících trať využije. Jestli by jich bylo dost, aby to mělo smysl,“ řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v kraji.

Že o cestování vlakem do Polska zájem je, naznačuje i trať mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou, na niž se vlaky vrátily po 65 letech před osmi roky. V hlavní turistické sezoně tam jezdí osm párů vlaků denně a přepraví tisíce turistů. 

Pro lyžaře není tak výhodný jako autobus

Jenže zatímco tato trať spojuje významná turistická centra přímo, do lázeňského a zimně rekreačního města Swieradow Zdroj by vlak jel z Frýdlantu přes Nové Město, Jindřichovice pod Smrkem a Mirsk oklikou. A například pro lyžaře by vlak nemusel být tak výhodný jako případné zavedení přímé autobusové linky. 

Autobus by mohl zajet do blízkosti nástupu lanovky na 1 060 metrů vysoký Stóg Izerski. Vlakové nádraží ve Swieradowě Zdroji leží na protější straně kopce a lyžaře by čekal nepohodlný přechod. „Zatím se diskutuje jen o tom, že by se dráha obnovovala v původní stopě,“ nastínil Blažek.

Na české straně je nutné vybudovat asi 1,4 kilometru tratě, zbylých více než dvanáct kilometrů by se muselo položit v Polsku. „Z hlediska pozemků na české straně by žádný problém být neměl a patrně by nešlo ani o závratné investice, spíš se tu jedná o desítky milionů korun,“ podotkl hejtman Martin Půta.

A Poláci teď mají na podobné projekty k dispozici peníze. Na obnově vlakového spojení s Polskem by mohly vydělat i české obce. „Jak se ukazuje, obnovení trati Harrachov – Sklářská Poreba turistickému ruchu pomohlo. Přitom na počet návštěvníků je teď myslím Swieradow Zdroj významnější. Vlakové spojení by mohlo být pro Frýdlantsko a turistiku docela zajímavé,“ domnívá se hejtman.

„Jsem nohama na zemi, pokud se záměr podaří dotáhnout, potrvá to spoustu let. Pro obec by to ale byl přínos,“ zhodnotil starosta Jindřichovic pod Smrkem Pavel Novotný. Obec sice před lety zažádala Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) o pozemky, po kterých trať vedla, chtěla je ale jen uchránit před spekulanty, kteří by mohli blokovat veřejné stavby. Počítala na nich s cyklostezkou. Správa ale ještě pozemky na rozdíl od budovy nádraží na obec nepřevedla. „Nadnárodní česko-polský projekt by měl samozřejmě větší dosah a podpořili bychom ho,“ uvedl starosta.

Železničních přechodů je v kraji několik. Turisticky nejatraktivnější je v Harrachově. „Přechod v Hrádku nad Nisou je ještě frekventovanější, jedná se však o přechod do Německa pouze s takzvanou peáží přes Polsko,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Přes Černousy pak jezdí tři páry nákladních vlaků v pracovní dny. V této trati ale vidí Liberecký kraj značný potenciál. 

Osobní vlaky by v budoucnu mohly jezdit z Frýdlantu do Görlitz, kde je uzel dálkových železničních linek do Wroclavi a přes Cottbus do Berlína. „Toto spojení bychom měli v budoucnu zájem obnovit. Závisí to ale na opravě tratí v Polsku, aby se tam nejezdilo třicítkou,“ uvedl Pavel Blažek.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Libereckém kraji dle okresů:

Volby do Senátu

V Libereckém kraji si volí zástupce do Senátu obvod Jablonec nad Nisou. Kandidují: Jaroslav Zeman, Jindřich Berounský, Josef Chuchlík, Šárka Kalvová, Michal Švarc, Michaela Tejmlová a Pavel Žur. Případné druhé kolo voleb se koná 12. a 13. října.



Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Umělci ryli do pískovcových skal, schytali kritiku za neúctu k přírodě

Výtvory ve skalách vyvolaly řadu kritických ohlasů, ale i chválu.

Značné rozpaky a nevoli vyvolala u geologů i historiků nová stezka v pískovcových skalách u obce Brniště na...



Čtyři koruny i krmítko pro kapry. Poloprázdná přehrada vábí hledače pokladů

Základní pomůcky pro hledače: oblečení, u něhož nevadí, zašpiní-li se, polní...

Kvůli suchému létu je v liberecké přehradě rekordně málo vody. Nově vzniklé pláže okupují hledači s detektory kovů....

Konec nadějí na Euro. Fotbalová jedenadvacítka podlehla Řecku

Český fotbalista Aleš Matějů (vlevo) v souboji s Thanasisem Andrutsosem z Řecka.

Čeští fotbalisté už nemohou postoupit na mistrovství Evropy do 21 let, které se koná příští rok v Itálii a v San...

Liberec vyhlíží Spidermana, natáčení velkofilmu uzavře celé náměstí

Náměstí je již obehnané plotem a do jeho středu se lidé nedostanou. Rekvizity...

Už několik dní dominuje libereckému náměstí Dr. E. Beneše ruské kolo. Spolu s dalšími kulisami je postavili filmaři,...

Další z rubriky

Liberecká spalovna je po explozi vyhaslá. Zraněného zachránil kolega

Kotel vybuchl v sobotu dopoledne v liberecké spalovně Termizo. Uvolněná pára...

Nehodu v liberecké spalovně Termizo, při které v sobotu dopoledne utrpěl jeden zaměstnanec těžké zranění, zavinila...

Semily koupí Riegrovu stezku. Chtějí pokácet nebezpečné stromy

Riegrovu stezku otevřeli v roce 1909. Takto vypadá v současnosti.

Semily chtějí koupit Riegrovu stezku. Město ji chce získat do majetku u příležitosti 200 let od narození semilského...

Zatím nerozhodně. Sluneční pavilon na přehradě v nejbližší době nevyroste

Vizualizace Slunečního pavilonu.

Zatím remíza je uhraná v dlouholetém zápase o podobu oblíbených Slunečních lázní na jablonecké přehradě. Těm, kdo by...

Najdete na iDNES.cz