K dělení zakázek mělo dojít při modernizaci tramvajové tratě do Jablonce.

K dělení zakázek mělo dojít při modernizaci tramvajové tratě do Jablonce. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Dopravní podnik má vracet 190 milionů. Nezákonně totiž dělil zakázky

  • 8
Do Liberce dorazil dramatický účet za dělení zakázek na opravu tramvajové tratě. Úřad Regionální rady Severovýchod chce, aby liberecký dopravní podnik vrátil celou evropskou dotaci. Celkem 190 milionů korun. Dopravní podnik už dostal platební výměr.

Musí poslat peníze na účet úřadu, nebo se odvolat. Rozhodnutí ještě není pravomocné.

"Jsme nuceni respektovat výsledky šetření auditního orgánu ministerstva financí. Podle něj došlo při modernizaci tramvajové tratě k dělení zakázek. Měly být soutěženy jen jako jedna zakázka. Dopravní podnik se tak podle auditorů dostal pod limit stanovený zákonem," řekl Martin Škeřík, zastupující mluvčí úřadu Regionální rady Severovýchod.

"Využijeme veškerých právních možností na svoji obranu. Odvoláme se k ministerstvu financí," neskládá zbraně Luboš Wejnar, ředitel dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Než ministerstvo rozhodne, může to podle ředitele Wejnara trvat i půl roku. Pokud by ale dopravní podnik s odvoláním neuspěl, byla by to pro jeho, potažmo městský rozpočet, zdrcující rána.

"Od začátku doufám, že se nakonec nebude muset vracet celá dotace. Protože by to dopravní podnik úplně zastavilo ve veškerých investičních aktivitách a poškodilo provozně," míní člen dozorčí rady dopravního podniku Josef Šedlbauer.

Částka je téměř polovinou rozpočtu dopravního podniku. Mohla by například zastavit nákup nových autobusů. Zřejmě by se vyměřená pokuta dotkla i provozu.

Je to absurdní, myslí si náměstek primátorky

"Je tu navíc zcela absurdní situace. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v tomto případě ani nezahájil řízení, protože neshledal jakékoliv důvodné pochybení," upozornil náměstek liberecké primátorky pro ekonomiku Jiří Šolc.

Během opravy v úseku Fügnerova - Mlýnská - Klicperova doplnila jednokolejnou trať metrového rozchodu dvoukolejná trať o rozchodu 1435 milimetrů.Na tento projekt pak navázala modernizace tramvajové trati v části Klicperova - U Lomu.

První projekt byl za 80,3 milionu korun, druhý za 110,5 milionu korun. Auditoři ale rozhodli, že obě akce na sebe plynule navazovaly a od počátku byly součástí investičního záměru stavby Terminál Fügnerova -Dobiášova.

Nejde o první velkou hrozbu, která se valí na ztenčenou městskou pokladnici. Ještě větší suma se vznášela kvůli údajnému pochybení u dotace na stavbu bytů v Zeleném Údolí před libereckým MS.

Stát chtěl po Liberci 400 milionů korun. Neboli dvousetmilionovou dotaci a stejně vysoké penále. I v tomto případě ale město s vrácením dotace nesouhlasilo a odvolalo se k ministerstvu financí. To nakonec rozhodlo, že Liberec zaplatí pouhé tři milony.