Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polsko se o trať u hranic nepostará, spravovat ji mají Češi s Němci

  6:30aktualizováno  6:30
Příští rok měla po dlouhých letech začít oprava zubožené trati přes polské území, aby se vlaky z Liberce přes Žitavu a do Drážďan nemusely šinout hlemýždí rychlostí. Jenže dosavadní dohody o tom, že polská strana trať opraví, padly.

Polský úsek železniční trati Liberec - Žitava. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Polsko nově chce, aby trať dala do pořádku česká a německá strana a aby byla v jejich správě. Češi a Němci by tak převzali odpovědnost za údržbu.

Dosavadní přípravy tak jsou, zdá se, k ničemu. Vytvoření nových podkladů a především příprava nové mezinárodní smlouvy, kterou budou muset podepsat prezidenti, může trvat další roky. Bez ní například nemůže Správa železniční dopravní cesty opravovat koleje na území sousedního státu.

„Podmínkou české a saské strany je garance zachování provozuschopnosti této tratě v dlouhodobém horizontu. To znamená udržitelnosti této naší ‚zahraniční‘ investice. Jednání, kde by polská strana měla představit možné řešení i určení zodpovědností při opravě a provozování, tendrech na modernizaci této tratě, by mělo proběhnout koncem dubna,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Rekonstrukce bude důkladnější

Rekonstrukce podle něj bude důkladnější, než pouhá původně plánovaná oprava svršku, s níž Poláci počítali.

„Nebyla by to tak špatná zpráva, opravu bychom aspoň měli pod kontrolou. Problém je ale v čase. Stav trati se bude zhoršovat, příprava potrvá další roky. Kdybychom s touto variantou počítali dřív, mohli jsme už finišovat. Takhle se vracíme s přípravou na začátek o několik let zpátky,“ posteskl si Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která v kraji koordinuje veřejnou dopravu.

V loňském roce se za průjezd jednoho vlaku platilo necelých 3,30 € (zhruba 90 Kč). Trať je v tak špatném stavu, že ještě před dvěma lety se přes ni muselo jezdit jen dvacetikilometrovou rychlostí. Po drobné opravě dnes vlaky jezdí čtyřicítkou. I to je ale tristní. Na české straně jezdí vlaky rychlostí 70 kilometrů v hodině, na německé devadesátkou.

„Od opravy nejhoršího na podzim 2015 jsme nezaznamenali žádnou patrnou údržbu nebo opravu. Při špatném stavu může dojít k vykolejení vozidla,“ varoval Michal Barták, vedoucí organizační složky Die Länderbahn, která provozuje vlaky Trilex. „Mám obavu z případného řešení nějaké mimořádné události, jež by souvisela se špatným stavem polského úseku.“

Stav tratě by se mohl zhoršit

Barták se obává, že se stav tratě ještě zhorší. „Pokud bude k údržbě a rekonstrukci tratě takto přistupováno, můžeme se za tu dobu například opět vrátit na dvacet kilometrů v hodině. Nebo se můžeme dočkat úplného zavření. Jen doufám, že k tomu nedojde.“

Podle kuloárních informací se Poláci bojí toho, že po velké opravě začnou na trati jezdit dálkové nákladní vlaky do baltských přístavů a budou objíždět Polsko. To je podle spekulací důvod zdržovací taktiky.

„Něco takového nehrozí. Kvůli technickým parametrům tratí na české straně. Pro těžké nákladní vlaky jsou tu velká stoupání a délky kolejí ve stanicích a kapacita není dostatečná, dlouhé vlaky by se neměly kde vykřižovat,“ upozornil Blažek.

Nízká rychlost působí potíže s návazností vlaků

Kvůli nízké rychlosti v Polsku jsou značné potíže s návazností vlaků. Z Hrádku do Žitavy jede vlak devět minut. Provozovatelé vlaků by se potřebovali dostat na pět minut.

Problém se navíc zhorší na konci roku 2018, kdy se změní časy odjezdů vlaků v Německu kvůli modernizaci trati z Berlína do Mnichova. Korid se už teď obává velkých problémů a zhoršeného cestování.

„Probírají se dvě varianty. Podle jedné budou sice návaznosti, ale vlak bude muset v Žitavě dvacet minut čekat, podle druhé vlak čekat nebude, ale zároveň nebudou návaznosti. Kvalita cestování by se tak zhoršila,“ uvedl Blažek.

Do budoucna je cílem, aby vlaky přes všechny tři státy jezdily stokilometrovou rychlostí. Opravou by pak musely projít i německý a český úsek. „Má to ale smysl dělat až tehdy, když bude vyřešena polská část,“ dodal Blažek.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Libereckém kraji dle okresů:

Volby do Senátu

V Libereckém kraji si volí zástupce do Senátu obvod Jablonec nad Nisou. Kandidují: Jaroslav Zeman, Jindřich Berounský, Josef Chuchlík, Šárka Kalvová, Michal Švarc, Michaela Tejmlová a Pavel Žur. Případné druhé kolo voleb se koná 12. a 13. října.



Nejčtenější

Čtyři koruny i krmítko pro kapry. Poloprázdná přehrada vábí hledače pokladů

Základní pomůcky pro hledače: oblečení, u něhož nevadí, zašpiní-li se, polní...

Kvůli suchému létu je v liberecké přehradě rekordně málo vody. Nově vzniklé pláže okupují hledači s detektory kovů....

Přehrady připomínají poušť, škeble uvázlé na suchu hrázní vracejí do vody

Tam, kde ještě nedávno bývala voda, je dnes jen poušť. Jak na liberecké, tak i...

Extrémní sucho pokračuje, v liberecké přehradě Harcov a jabloneckém Mšeně chybí do plného stavu tři a půl metru vody,...



Rennes - Jablonec 2:1, hořká premiéra, rozhodla penalta v nastavení

Jablonecký brankář Vlastimil Hrubý se smutně ohlédl, Hatem Ben Arfa z Rennes...

Jablonečtí fotbalisté při při své premiéře v hlavní fázi evropských pohárů příjemně překvapili výkonem, ale v Rennes...

Liberec vyhlíží Spidermana, natáčení velkofilmu uzavře celé náměstí

Náměstí je již obehnané plotem a do jeho středu se lidé nedostanou. Rekvizity...

Už několik dní dominuje libereckému náměstí Dr. E. Beneše ruské kolo. Spolu s dalšími kulisami je postavili filmaři,...

Pavoučí muž znectil památník obětem z 21. srpna 1968, filmaři se omluvili

Filmaři udělal z památníku obětem okupace skládku.

Továrnímu dvoru s poskládaným materiálem se několik dní podobal Památník obětem okupace na náměstí E. Beneše v Liberci....

Další z rubriky

Terminál Fügnerova se topí v nedopalcích, pomoci můžou speciální vysavače

Fügnerova ulice je zamořena nedopalky.

Vajglová. Špačková. Nedopalková. Všechna tato jména by se hodila víc pro ulici, jež je v Liberci hlavním dopravním...

Hledání hub je po suchém létě loterií. Pokud rostou, tak jen u potoků

Snímek z tříhodinové takřka marné výpravy do lesů na Tanvaldsku.

Úmorné sucho odrazuje houbaře od chození do lesa. Kdo to zkusí, často se vrací s prázdnou. Takřka jedinou šancí najít...

Liberecká spalovna je po explozi vyhaslá. Zraněného zachránil kolega

Kotel vybuchl v sobotu dopoledne v liberecké spalovně Termizo. Uvolněná pára...

Nehodu v liberecké spalovně Termizo, při které v sobotu dopoledne utrpěl jeden zaměstnanec těžké zranění, zavinila...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz