Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehradu tu nechceme, bouří se lidé v Krkonoších

  8:26aktualizováno  8:26
Obyvatelé Harrachova, Rokytnice nad Jizerou a okolí žijí v nejistotě. V plánech ministerstva zemědělství zůstává horská přehrada Vilémov na řece Jizeře, přestože se proti ní už před pěti lety zvedla vlna odporu. Místní dodnes nevědí, jestli je přehrada odřízne.

(ilustrační snímek) | foto: Barbora Buřínská, iDNES.cz

"Máme s územní rezervou pro vodní nádrž Vilémov počítat ve svých plánech, ale přitom jsme viděli jen velmi obecný dokument. Například vůbec neřeší pro nás velmi důležité dopravní napojení. S plánovanou přehradou stále nesouhlasíme," říká starosta Rokytnice nad Jizerou Petr Matyáš.

Přehrady na Jizeře

První myšlenky na stavbu přehradní kaskády na Jizeře pocházely již z počátku 20. století. Ještě nad Vilémovem projektanti počítali s vodní nádrží Karlov.

Do dvacátých let 20. století vykrystalizoval dlouhodobý plán na stavbu několika přehrad na Jizeře. Nejvýše položenou hrází měl být Karlov, následoval Vilémov, Paseky, Benešov a Křižlice.

Plány na výstavbu přehrady u Karlova padly již v prvních letech 20. století, ale přehrada Vilémov zůstala i v plánech ministerských úředníků v dobách socialismu.

Kromě Rokytnice by vodní nádrž Vilémov citelně zasáhla také území Harrachova, Pasek na Jizerou a Kořenova.

Mimo ceněného a chráněného území údolí Jizery by byla zatopena mezinárodní silnice I/10 vedoucí přes Harrachov do Polska a další silnice první třídy propojující horská střediska Špindlerův Mlýn, Rokytnici a navazující na silnici do Harrachova.

Harrachov by se při vybudování přehrady stal jakýmsi poloostrovem, prakticky odříznutým od republiky.

Pro vše do Polska

"Pro vše bychom měli blíž do Polska. Přehrada by si vyžádala velké doprovodné stavby. Asi by se jednalo o tunelové propojení s Rokytnicí a prakticky od Kořenova na Mýtiny by muselo být přemostění," podotýká harrachovský místostarosta Oldřich Jakubec.

V zamýšlené lokalitě pro budoucí přehradu má být omezena výstavba pouze na dočasné věci. Mezi ně ale patří třeba cyklostezky, které stojí miliony korun, i rodinné domy.

"Stavby dočasné mají omezení na padesát let. Představte si, že postavíte dům, doplatíte hypotéku a za pár let přijdou a řeknou, že ho vykoupí a zbourají," podivuje se Matyáš.

Podle něj návrh nazývaný Generel lokalit pro akumulaci povrchových vod nemá návaznost na stavební zákon ani další zákony.

Místní se obávají, že přehrada ohrozí lyžování

Kromě dopravy by se horských obcí také dotkla změna klimatu. "Předpokládá se oteplení asi tak o pět stupňů. To by znamenalo velké komplikace pro lyžování," upozornil Jakubec.

"Přehradou nejsme vůbec nadšeni. Jsme proti. Nikdo nám ani pořádně nevysvětlil důvod, proč by tu měla být," přidává se starostka Pasek na Jizerou Hana Růžičková.

Nadšení nevládne ani u ochránců přírody. Údolí Jizery, které by bylo zatopeno, patří mezi evropsky chráněné lokality Natura 2000.

Přehrada Vilémov by zřejmě sloužila jako vodní zdroj pro Středočeský kraj, kde dochází k poklesu spodních vod, případně i pro Prahu.

Horská přehrada Vilémov.

Horská přehrada Vilémov.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Lidovcům rezignovala dvojka kandidátky v Libereckém kraji

Kamil Jan Svoboda, který je druhý na kandidátce KDU-ČSL do sněmovních voleb v Libereckém kraji, rezignoval. Jako důvod uvedl přetrvávající ochotu strany...  celý článek

Lidé mohou psy na Troskách uvázat na odložišti u hradní zdi vybaveném kůly a...
Turistům vadí, že nesmějí na Trosky se psy, památkáři zákaz chválí

Občasné vytí na „psím parkovišti“, překousané vodítko i vášnivé debaty s kastelánem. Tak to vypadlo během sezony na na hradě Trosky, kam památkáři zakázali...  celý článek

Před pěti lety měl Drylock 155 zaměstnanců, zatímco nyní 370. V roce 2012...
Firmy bojují o lidi, továrna na pleny jich teď shání sedmdesát

Hrádecká firma Drylock, odkud pocházejí dětské pleny, strmě roste. Během hospodářského rozmachu pro ni ale není jednoduché získat další dělníky - podobně jako...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.