Moderní vlaky nesmí do Polska. Sen o přímé lince se rozplývá

  18:20aktualizováno  18:20
Už tuto neděli se měli lidé svézt moderními motorovými vlaky Stadler z Liberce do polské Sklářské Poruby. Zástupci kraje to deklarovali už na podzim s tím, že „přes to vlak nejede“. Teď se ale zdá, že sen krajských politiků o přímém vlakovém spojení se začíná rozplývat.

Obhájci přímých spojů do Polska argumentují větším pohodlím pro lidi, jednodušším cestováním za rekreací, cyklistikou a běžkováním a zrychlením spojení do polské Wrocławi. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

České dráhy už kolem poloviny listopadu ohlásily, že na povoz stadlerů v Polsku nemají povolení od výrobce, ale že podle Poláků by to neměl být problém.

V úterý večer ale vyvěsily na web výluku pro trať z Harrachova do Sklářské Poruby od 13. prosince do konce března příštího roku.

„Z technicko-provozních důvodů na straně polského dopravce Koleje Dolnośląskie jsou všechny mezistátní spoje do odvolání v uvedeném úseku odřeknuty bez náhrady,“ píše se v oznámení.

Liberecký hejtman Martin Půta se ale nechce smířit s tím, že by vlaky nevyjely. „Jsem rozčarovaný, věc řešíme dva roky a řídíme se Místním pohraničním ujednáním, že do první stanice v Polsku povolení není potřeba, a najednou je všechno jinak,“ říká Půta. „Pokud dráhy tušily nějaký problém, měly dost času na to, aby si povolení zařídily.“

Provoz přes česko-polskou hranici dosud zajišťuje společnost GW Train Regio, které jezdí na trase Kořenov - Sklářská Poruba se staršími motorovými vozy 810.

Na jeden lístek bez přestupu

Letos jí ale končí smlouva a kraj se rozhodl pro České dráhy s moderními vlaky RegioSpider od výrobce Stadler, ještě před tím prošla opravou trať z Liberce do Tanvaldu, Kořenova a Harrachova včetně harrachovského tunelu.

Obhájci přímých spojů do Polska argumentují větším pohodlím pro lidi, jednodušším cestováním za rekreací, cyklistikou a běžkováním do Polska a zrychlením spojení do polské Vratislavi.

„Lidé pojedou na jeden lístek z Liberce a nebudou si kupovat další v Harrachově, ani přestupovat,“ říká jednatel firmy Korid LK Pavel Blažek. Hlasy proti tvrdí, že vlaky budou přes týden vozit vzduch a že devět spojů denně je zbytečně moc.

Odpůrci také říkají, že přímé vlaky jako takové nezrychlí dobu jízdy, ale že ke zrychlení dojde díky opravě kolejí mezi Libercem a Tanvaldem. Podle mluvčích Českých drah Radky Pistoriusové intenzivní jednání s polským partnerem pokračují.

„Naším zájmem je, aby přímé vlaky Liberec - Sklářská Poruba v neděli 13. prosince vyjely,“ říká Pistoriusová. Podle ní v dané chvíli ale dráhy nemohly dělat nic jiného než ohlásit výluku.

13. prosinec stále ve hře

„Z technických důvodů byl v úterý poslední den možné úpravy informačních systémů - železničních stanic, vozidel, odjezdových tabulí a jízdních řádů IDOS,“ vysvětluje mluvčí. „Výluka je jediný způsob, jak cestující nemást informací o přímých vlacích do Polska a zároveň kdykoli provoz obnovit.“

Podle Půty jsou spoje objednané a dráhy musí plnit závazky. Hejtman ale zároveň přiznává, že ve smlouvě není stanovena žádná penalizace. „Když jsme ji uzavírali, měli jsme pocit, že obě strany chtějí, aby tam vlaky jezdily,“ míní.

Co se stane po 13. prosinci, je stále ve hře. „Dráhy mají ještě deset dní na to, aby povolení daly do pořádku. Další variantou je, že Koleje Dolnośląskie prodlouží trať do Harrachova, a tou nejhorší, že vlaky nepojedou vůbec. Já osobně ale 13. prosince pojedu vlakem do Harrachova a uvidím, co se stane,“ dodává.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Další z rubriky

Chodci nejsou za tmy vidět, jejich střetů s auty neustále přibývá

Výroba reflexních prvků v chráněné dílně v Hradci Králové

Červená nebo modrá jsou na nic. Ani oranžová není to pravé. Nejlepší je svítivá žlutozelená. Policisté a dopravní...

Za dvě výjimečně brutální vraždy dostal bezdomovec 28 let vězení

Obžalovaný František Havel (vpravo) přichází ke krajskému soudu v Liberci,...

Za dvě vraždy lidí bez domova v České Lípě dnes potrestal soud v Liberci třiadvacetiletého bezdomovce úhrnným...

Nejstarší skokanský můstek v Liberci je na prodej, zřejmě ale padne

Skokanské můstky v areálu LVT v Liberci jsou dnes v zoufalém stavu.

Svého času tam skákali závodníci z celého Československa, i když jen v kategorii žáci a mládež. Dnes je historicky...

Clarion Grandhotel Zlatý Lev****
Kuchař/ka

Clarion Grandhotel Zlatý Lev****
Liberecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz