Obhájci přímých spojů do Polska argumentují větším pohodlím pro lidi, jednodušším cestováním za rekreací, cyklistikou a běžkováním a zrychlením spojení do polské Wrocławi.

Obhájci přímých spojů do Polska argumentují větším pohodlím pro lidi, jednodušším cestováním za rekreací, cyklistikou a běžkováním a zrychlením spojení do polské Wrocławi. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Moderní vlaky nesmí do Polska. Sen o přímé lince se rozplývá

  • 18
Už tuto neděli se měli lidé svézt moderními motorovými vlaky Stadler z Liberce do polské Sklářské Poruby. Zástupci kraje to deklarovali už na podzim s tím, že „přes to vlak nejede“. Teď se ale zdá, že sen krajských politiků o přímém vlakovém spojení se začíná rozplývat.

České dráhy už kolem poloviny listopadu ohlásily, že na povoz stadlerů v Polsku nemají povolení od výrobce, ale že podle Poláků by to neměl být problém.

V úterý večer ale vyvěsily na web výluku pro trať z Harrachova do Sklářské Poruby od 13. prosince do konce března příštího roku.

„Z technicko-provozních důvodů na straně polského dopravce Koleje Dolnośląskie jsou všechny mezistátní spoje do odvolání v uvedeném úseku odřeknuty bez náhrady,“ píše se v oznámení.

Liberecký hejtman Martin Půta se ale nechce smířit s tím, že by vlaky nevyjely. „Jsem rozčarovaný, věc řešíme dva roky a řídíme se Místním pohraničním ujednáním, že do první stanice v Polsku povolení není potřeba, a najednou je všechno jinak,“ říká Půta. „Pokud dráhy tušily nějaký problém, měly dost času na to, aby si povolení zařídily.“

Provoz přes česko-polskou hranici dosud zajišťuje společnost GW Train Regio, které jezdí na trase Kořenov - Sklářská Poruba se staršími motorovými vozy 810.

Na jeden lístek bez přestupu

Letos jí ale končí smlouva a kraj se rozhodl pro České dráhy s moderními vlaky RegioSpider od výrobce Stadler, ještě před tím prošla opravou trať z Liberce do Tanvaldu, Kořenova a Harrachova včetně harrachovského tunelu.

Obhájci přímých spojů do Polska argumentují větším pohodlím pro lidi, jednodušším cestováním za rekreací, cyklistikou a běžkováním do Polska a zrychlením spojení do polské Vratislavi.

„Lidé pojedou na jeden lístek z Liberce a nebudou si kupovat další v Harrachově, ani přestupovat,“ říká jednatel firmy Korid LK Pavel Blažek. Hlasy proti tvrdí, že vlaky budou přes týden vozit vzduch a že devět spojů denně je zbytečně moc.

Odpůrci také říkají, že přímé vlaky jako takové nezrychlí dobu jízdy, ale že ke zrychlení dojde díky opravě kolejí mezi Libercem a Tanvaldem. Podle mluvčích Českých drah Radky Pistoriusové intenzivní jednání s polským partnerem pokračují.

„Naším zájmem je, aby přímé vlaky Liberec - Sklářská Poruba v neděli 13. prosince vyjely,“ říká Pistoriusová. Podle ní v dané chvíli ale dráhy nemohly dělat nic jiného než ohlásit výluku.

13. prosinec stále ve hře

„Z technických důvodů byl v úterý poslední den možné úpravy informačních systémů - železničních stanic, vozidel, odjezdových tabulí a jízdních řádů IDOS,“ vysvětluje mluvčí. „Výluka je jediný způsob, jak cestující nemást informací o přímých vlacích do Polska a zároveň kdykoli provoz obnovit.“

Podle Půty jsou spoje objednané a dráhy musí plnit závazky. Hejtman ale zároveň přiznává, že ve smlouvě není stanovena žádná penalizace. „Když jsme ji uzavírali, měli jsme pocit, že obě strany chtějí, aby tam vlaky jezdily,“ míní.

Co se stane po 13. prosinci, je stále ve hře. „Dráhy mají ještě deset dní na to, aby povolení daly do pořádku. Další variantou je, že Koleje Dolnośląskie prodlouží trať do Harrachova, a tou nejhorší, že vlaky nepojedou vůbec. Já osobně ale 13. prosince pojedu vlakem do Harrachova a uvidím, co se stane,“ dodává.