Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát uvažuje o tom, že by z Liberce jezdily přímé vlaky do Prahy

  8:22aktualizováno  8:22
Cesta trvající dvě a půl hodiny, někdy i přes tři. Lidé, kteří se chtějí vlakem dostat z Liberce do Prahy, musí počítat s tím, že dříve než za 150 minut to nestihnou. V budoucnu by se to mohlo změnit. Ministerstvo dopravy připravuje další, již dvanáctou studii rychlejšího spojení.

Pojede přímý vlak z libereckého nádraží do Prahy? | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Samozřejmě se musíme řídit pravidly pro investice, cesta se musí ekonomicky vyplatit. Podle jedenácti studií, které o tom byly už zpracovány, zatím tohle pravidlo nesplňovaly. Proto se snažíme některé parametry změnit,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Zatím existují dvě možnosti, kudy by se měl vlak do Prahy ubírat. Jednou z ní je velká modernizace trati přes Turnov. Sem sice nyní vlaky už jezdí, pokud ale cestující míří do hlavního města, musejí přestoupit na jinou trať.

„Modernizace by zdvojkolejnila a elektrifikovala stávající trať z Liberce. To by ale vyšlo na desítky miliard korun. Druhá varianta je takzvaná Všejanská spojka,“ vysvětlil ministr.

Je potřeba vystavět trať

O té se mluví už řadu let. Její trasa by vedla přes Mladou Boleslav a před Nymburkem by se stočila na Prahu.

Jenže k tomu je potřeba vystavět zhruba devět kilometrů trati propojující Milovice a Čachovice a souběžně s tím zdvojkolejnit a elektrifikovat trať mezi Čachovicemi a Mladou Boleslaví. I tahle varianta by vyšla na několik miliard korun.

Přímý vlak mezi Libercem a Prahu už několik let nejezdí. Podle Českých drah není po tomto spoji od ministerstva dopravy poptávka.

„Ta trať je stará a kroutivá, je stále taková, jak ji před sto lety postavili. Vlak musí projet takovým nepříjemným úsekem kolem Rychnova a pak na Turnov. A zatímco po silnici jedete do Turnova dvacet kilometrů, po železnici je to zhruba dvakrát tolik,“ upozornil Jindřich Berounský, jablonecký dopravní specialista.

Pokud tedy cestující zatouží dostat se vlakem až do hlavního města, musejí v Turnově přestoupit na rychlík z Tanvaldu do Prahy. Podle Berounského zdlouhavá cesta mnohé cestující odradí. I on by proto uvítal, pokud by se začala realizovat Všejanská spojka.

„Vytvořili bychom pak větší konkurenci autobusové dopravě. Cesta po silnici má svá úskalí, přece jen tu hrozí více nehod, dopravních zácp, kvůli kterým třeba ani autobusový spoj nestihnete. A praxe nám ukazuje, že tam, kde je rychlá a komfortní doprava po železnici, ani autobusové spoje nezavádějí,“ dodává Berounský.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Zdrogovaný Polák ujížděl policii v kradeném autě, narazil do traktoru

V policejní honičku a následnou srážku s traktorem a dalším autem se proměnil pokus zastavit zfetovaného polského řidiče, který ujížděl hlídce mezi Cvikovem a...  celý článek

Lidé mohou psy na Troskách uvázat na odložišti u hradní zdi vybaveném kůly a...
Turistům vadí, že nesmějí na Trosky se psy, památkáři zákaz chválí

Občasné vytí na „psím parkovišti“, překousané vodítko i vášnivé debaty s kastelánem. Tak to vypadlo během sezony na na hradě Trosky, kam památkáři zakázali...  celý článek

Navrhujeme park, nábřeží a náměstí, které jsou schopné tvořit příjemné...
Parovod zmizí a k řece Nise u libereckého mrakodrapu povedou schody

Krajský úřad v Liberci zveřejnil výsledky architektonické soutěže na úpravu prostranství před svou budovou. Zvítězil v ní domácí ateliér re:architekti, jehož...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.