Továrna Denso je největším podnikem v liberecké průmyslové zóně.

Továrna Denso je největším podnikem v liberecké průmyslové zóně. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Průmyslová zóna v Liberci kolabuje. Na silnici čekají firmy patnáct let

  • 8
Když chtějí tisíce zaměstnanců firem z průmyslové zóny Jih v libereckém Doubí jet do práce, musejí vyrážet s dvacetiminutovým předstihem, aby přijely na čas. Jediná silnice, která oblast spojuje se zbytkem světa, je totiž beznadějně přetížená.

Jezdí po ní autobusy, zaměstnanci i kamiony zásobující zdejší podniky.
„Zaměstnanci denně stojí v dlouhých frontách při příjezdu na směnu a odjezdu ze směny společně s ostatní dopravou. Už si na to dokonce zvykli a svůj příjezd do zaměstnání plánují s časovou rezervou, bohužel,“ potvrdila Lenka Marková, vedoucí personálního oddělení Fehrer Bohemia.

O silnici se mluví už 15 let

Zmíněná „nová“ silnice tu přitom měla stát už dávno, mluví se o ní od roku 2001, kdy ji stát prostřednictvím agentury CzechInvest firmám přicházejícím do Liberce přislíbil. Dokonce se její existencí podmiňoval příchod Densa a dalších firem do Liberce. Ani patnáct let od slibu se ale nezačalo stavět.

Obdobně hovoří i zástupci dalších firem, které zde mají sídlo. V lednu kvůli nepřehlednosti celé situace na silnici Průmyslová došlo k vážné dopravní nehodě, při níž srazili zaměstnance Fehreru, který je dodnes v pracovní neschopnosti.

„Nešťastný příklad signalizuje, že urgentní není pouze přístup k jednotlivým firmám, ale také současná podoba ulice Průmyslová, na které chybí přechody pro chodce,“ zlobí se Karel Balatka, prezident českého Densa.

Nehoda přiměla firmy jednat. Vyvíjejí nátlak na město Liberec, aby začalo s přípravou další silnice, která by zónu napojila na silniční průtah na Prahu.

„Na začátku našeho působení v průmyslové zóně od roku 2002 jsme s variantou dvou příjezdových komunikací počítali. Bohužel se plány změnily. Snahy tu byly, ale prakticky bez výsledku. Dodnes nevíme, kdo tuto silnici měl postavit,“ diví se Lenka Marková z Fehreru Bohemia.

Patnáctileté provizorium

Problém je v tom, že CzechInvest sice silnici slíbil, avšak slib nebyl vázán žádnou smlouvou. Mluvčí agentury Petra Menclová na dotazy MF DNES, proč CzechInvest slib nedodržel, pouze nekonkrétně odpověděla, že variantu řešení diskutují s ministerstvem dopravy.

„Současné napojení zóny na dálniční síť vnímáme jako nedostatečné a řešíme jej,“ uvedla bez bližších souvislostí.

Toto řešení ale trvá již 15 let a firmám v průmyslové zóně už dochází trpělivost. Neexistence silnice jim totiž brání v dalším rozvoji.

„Asi tak pětkrát do roka, kdy ulice Průmyslová zkolabuje z důvodu sněhové kalamity nebo havárie, je ohrožen provoz našeho areálu, neboť jako logistická firma jsme na dopravě závislí,“ stěžuje si Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.

Ohrožena je ale i výroba v dalších firmách, které pracují v režimu „just in time“ (dodávky přímo na stanovený čas). „Neradi bychom dospěli do situace, kdy další navýšení objemu výroby nebude možné právě z důvodu dopravní neprůchodnosti,“ zdůrazňuje za Denso Karel Balatka.

Právě Denso je největším podnikem v zóně. Zatímco v roce 2003 mělo 500 zaměstnanců, dnes je jich o další dva tisíce více. Letos v únoru přestavbou rozšířilo Denso závod o 8 400 metrů čtverečních, s rozšířenou plochou se v následujících letech zvýší také objem výroby, na který navazuje další nárůst kamionové dopravy.

Čeká se na nový územní plán

„Neexistující přímé napojení na dálniční síť nám a ostatním firmám může přinést značné problémy s dopravou dílů a zboží,“ nastiňuje Balatka.

Prozatím jediné existující informace o nové silnici, která by zóně ulevila, tak poskytuje liberecká radnice. Ta ji musí nejprve včlenit do nového územního plánu, který by mohl vstoupit v platnost v červnu 2017. Do té doby nelze nic podnikat.

„V územním plánu ta silnice bude. Prozatím řešíme, kudy by vedla, protože na sjezdu u autosalonu Mercedes by se musely zbourat asi tři rodinné domy. Zároveň potřebujeme souhlas hygieny. Ta vidí silnici problematickou v tom, že již dnes jsou na R35 překračovány hlukové limity,“ podotkla Karolína Hrbková, náměstkyně primátora pro územní plánování.