Projekt se nazývá Od zámku Frýdlant (na snímku) k zámku Czocha.

Projekt se nazývá Od zámku Frýdlant (na snímku) k zámku Czocha. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Rozmlácené silnice mezi zámky prokouknou. Pokud dá Evropa peníze

  • 7
Půl miliardy korun na opravy zničených silnic na Frýdlantsku a v sousedním polském pohraničí. Nejde o fantasmagorii, ale o historickou šanci, která se vznáší nad územím, postiženým po roce 1989 průmyslovou krizí i velkou nezaměstnaností.

„Projekt na rekonstrukci desítek kilometrů českých a polských silnic se jmenuje Od zámku Frýdlant k zámku Czocha,“ řekl hejtman Martin Půta. „Týká se zhruba čtyřiceti kilometrů silnic na Frýdlantsku a necelých padesáti kilometrů silnic v Polsku.“

Katastrofální povrch řady vozovek patří mezi hlavní důvody, proč chudé Frýdlantsko láká málo turistů. Špatné silnice tam brzdí také rozvoj podnikání.

Projekt Od zámku Frýdlant k zámku Czocha vypracoval Euroregion Nisa.

„Podali jsme před týdnem a potřebovali bychom na něj pět set milionů korun,“ uvedl jednatel české části Euroregionu Nisa Jaroslav Zámečník. „Na česko-polské projekty se bude v příštím období rozdělovat přes jeden a půl miliardy korun. Uchazečů o dotace je ale mnoho a dohromady žádají o desetkrát více peněz, než kolik Evropská unie poskytne.“

V ten projekt věříme, zní z Euroregionu

Zámečník však věří, že se projekt „Od zámku Frýdlant k zámku Czocha,“ dostane mezi vítězné. „Zavázali jsme se, že po opravě poškozených silnic stoupne v roce 2022 návštěvnost frýdlantského zámku ve srovnání se současností nejméně o pět procent,“ dodal Zámečník. „Jsme také přesvědčeni, že lepší komunikace přitáhnou na Frýdlantsko nejen turisty, ale i nové firmy, a vzniknou další pracovní místa.“

Pokud by Evropská unie projekt vybrala, práce na rozbitých silnicích by odstartovaly už v roce 2016 a skončily by za dva roky. V českém pohraničí by se „pohádková“ obnova týkala úseku z Frýdlantu do polské Bogatyně nebo trasy od Oldřichova přes Raspenavu až po hraniční přechod v Srbské. Rekonstrukce by se dočkaly i některé vedlejší komunikace, spojující klíčové silniční tahy.

„Pro návštěvnost hradů a zámku je důležité, aby se tam turisté dostali auty pohodlně a rychle,“ upozornil ředitel Národního památkového ústavu v Libereckém kraji Miloš Kadlec. Právě frýdlantský hrad doplatil v posledních letech citelně na problémy s dopravou. K rozbitým silnicím se přidaly uzavírky, vynucené odstraňováním povodňových škod, což vedlo k odlivu turistů.

„Kdyby se podařilo získat dotace na naše silnice, pak by se Frýdlantsko stalo pro investory podobně zajímavým územím jako Liberec,“ shrnul frýdlantský starosta Dan Ramzer. „Polská i německá dálnice už vedou nedaleko od nás.“