Jako zatím poslední se odstěhovala z Hejnic do Liberce společnost Knorr Bremse. Steinel v Raspenavě či Slezan ve Frýdlantu naopak skončily úplně. Důsledkem je jedna z nejvyšších nezaměstnaností v zemi.
Kraj už začal první kroky podnikat. V nejbližší době se zástupci kraje sejdou s ředitelem Czechinvestu, vládní agentury, která láká zahraniční investory do republiky.
„Pokud chceme dlouhodobě řešit problém na Frýdlantsku, musíme v místě vytvořit podmínky pro firmy, které budou zaměstnávat lidi,“ vysvětlil vizi hejtman Martin Půta.
Město by mělo pro budoucí průmyslovou zónu poskytnout pozemky, kraj by zajistil infrastrukturu. Na vybudování zóny by se podle záměru měly použít evropské peníze.
„Další konkrétní obrysy by měl záměr získat poté, až bude ustaveno nové zastupitelstvo. Osobně jsem ale přesvědčený, že by průmyslová zóna pomohla nezaměstnanost snížit,“ řekl starosta Frýdlantu Dan Ramzer.
Podle něj by nemuselo jít jen o velké firmy, v zóně by měly vzniknout podmínky i pro menší výrobu.
„Velcí zaměstnavatelé v kraji už začínají mít problém najímat nové zaměstnance, trh práce je přebraný. Na Frýdlantsku je přitom až pětadvacetiprocentní nezaměstnanost a spousta kvalifikovaných lidí. Problém je jen s dopravní obslužností,“ míní Petr Mendl, předseda regionální rady Českomoravské rady odborových svazů Liberec.
Potíž se špatným dopravním napojením Frýdlantska má vbrzku pomoci řešit nová silnice. Stavba naváže na okružní křižovatku v Mníšku a skončí na rovině u Dětřichova.
Nový úsek silnice by byl rychlejší a bezpečnější. Řidiče na něm například nebudou čekat velké serpentiny ani převýšení. Ředitelství silnic a dálnic nyní projednává podklady pro žádost o územní rozhodnutí. Stavět se má v letech 2016 - 2018.