První čtyřválec v monarchii. Před 111 lety začala v Liberci výroba aut

  6:25aktualizováno  6:25
Na šest desítek automobilových a motocyklových veteránů projede v sobotu 9. září Jizerskými horami. Místní milovníci historických vozidel si totiž připomínají 111 let od výroby prvního automobilu v Liberci.

První automobil v Liberci vyrobil na přelomu let 1905 a 1906 místní továrník Christian Linser. | foto: Věda a technika mládeži

Zkonstruoval jej na přelomu let 1905 a 1906 místní továrník Christian Linser, muž, jenž ve svém podniku vyráběl zprvu hasičské stříkačky, parní stroje či šoupata a ventily pro přehrady v Jizerských horách.

„Na konci devatenáctého století vyráběla jeho továrna jízdní kola a od roku 1902 motocykly značky Zeus,“ připomněl Pavel Kozler z Autoklubu Liberec.

Po obchodním úspěchu motorek zkonstruoval Linser auto. Novinku, jež se mohla pochlubit prvním čtyřválcovým motorem v monarchii, představil v březnu 1906 na mezinárodním autosalonu ve Vídni, v dubnu na autosalonu v Praze a od června do listopadu na Výstavě českých Němců v Liberci.

„Linser dbal na precizní výrobu a kvalitní materiály, což ale prodražovalo výrobu,“ zmínil Kozler.

Málem předběhl firmu Laurin a Klement

Patrně na Výstavě českých Němců si vozu nevšiml nikdo jiný než liberecký propagátor automobilismu Theodor von Liebieg, který měl výrobu automobilů v Liberci již dlouho v plánu a v roce 1907 založil R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik.

„Téměř půl roku se vlekla složitá jednání mezi Linserem a Liebiegem, který chtěl převzít Linserovu výrobu. Nakonec Linser souhlasil a prodal divizi svého podniku Liebiegovi,“ uvedl Ivan Rous ze Severočeského muzea.

„Ještě několik let vycházeli v továrně R. A. F. z Linserových návrhů, až později si udělali vlastní vývoj,“ doplnil Kozler.

V roce 1909 už R. A. F. vyráběla více než deset modelů a počtem vyrobených kusů se v Čechách dostala za mladoboleslavskou firmu Laurin a Klement, které začala konkurovat. Nakonec automobilka z Boleslavi tu libereckou pohltila a v roce 1916 byla výroba vozů a dílů definitivně zastavena.

Moc nechybělo a Linser mohl být vůbec první, kdo v českých zemích automobil vyrobil. Voituretta typ A, kterou představili Laurin a Klement z Mladé Boleslavi v roce 1905, podle Kozlera předběhla liberecký vůz jen o chvíli.

„Voiturettu měli hotovou nejspíš někdy z podzimu a Linser vyrobil auto nejpozději začátkem roku 1906,“ počítá Kozler.

Žádný vůz se nedochoval

Z Linserových vozidel se do dnešní doby nedochovalo ani jedno. Neví se ani, kolik jich továrna vyprodukovala. Motocykly měly větší štěstí, do současnosti přežily čtyři.

„Jsou někde v cizině. Jedna se prý málem už už dostala zpátky do České republiky, ale nevyšlo to,“ poznamenal Kozler.

Mimochodem, v roce 1905, kdy Linser konstruoval své auto, byl v Liberci založen – rok po Praze – druhý autoklub v Českých zemích.

„Měl třináct zakládajících členů, byli to vesměs významní průmyslníci – vratislavický Ginzkey, liberecký Liebieg, novoměstský Klinger a další. Není se co divit, auto bylo tehdy velice drahé, stálo tolik co dům,“ zmiňuje Kozler.

Sídlo měl autoklub v domě v Jablonecké ulici číslo 16.

Zářijový sraz veteránů začne 9. září v devět ráno na náměstí před libereckou radnicí. V poledne odstartuje jízda do Bedřichova a odpoledne odtamtud do autokempu v libereckých Pavlovicích. Dorazí i Aero 30, Tatra 57, Praga Piccolo, Škoda Popular, Opel Olympia či Saab 99 nebo Renault 4 CV.

„Lidé si mohou všechna auta a motocykly prohlédnout na Benešově náměstí,“ dodal Kozler.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Další z rubriky

Chodci nejsou za tmy vidět, jejich střetů s auty neustále přibývá

Výroba reflexních prvků v chráněné dílně v Hradci Králové

Červená nebo modrá jsou na nic. Ani oranžová není to pravé. Nejlepší je svítivá žlutozelená. Policisté a dopravní...

Auto rozkolísané rychlou jízdou skončilo v kotrmelcích, řidič zahynul

Při dopravní nehodě u Citonic na Znojemsku se zranilo šest lidí, pro těžce...

Vysoká rychlost a nezvládnuté řízení zřejmě stály život řidiče osobního automobilu, který dopoledne havaroval u Mimoně...

Je to příběh o mužích, jejichž rájem je sauna, říká o nové knize Rudiš

Spisovatel Jaroslav Rudiš (2017)

Spisovatel Jaroslav Rudiš, rodák z Turnova, představil v Liberci svoji novou knihu. V rozhovoru pro MF DNES se...

Najdete na iDNES.cz