Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První čtyřválec v monarchii. Před 111 lety začala v Liberci výroba aut

  6:25aktualizováno  6:25
Na šest desítek automobilových a motocyklových veteránů projede v sobotu 9. září Jizerskými horami. Místní milovníci historických vozidel si totiž připomínají 111 let od výroby prvního automobilu v Liberci.

První automobil v Liberci vyrobil na přelomu let 1905 a 1906 místní továrník Christian Linser. | foto: Věda a technika mládeži

Zkonstruoval jej na přelomu let 1905 a 1906 místní továrník Christian Linser, muž, jenž ve svém podniku vyráběl zprvu hasičské stříkačky, parní stroje či šoupata a ventily pro přehrady v Jizerských horách.

„Na konci devatenáctého století vyráběla jeho továrna jízdní kola a od roku 1902 motocykly značky Zeus,“ připomněl Pavel Kozler z Autoklubu Liberec.

Po obchodním úspěchu motorek zkonstruoval Linser auto. Novinku, jež se mohla pochlubit prvním čtyřválcovým motorem v monarchii, představil v březnu 1906 na mezinárodním autosalonu ve Vídni, v dubnu na autosalonu v Praze a od června do listopadu na Výstavě českých Němců v Liberci.

„Linser dbal na precizní výrobu a kvalitní materiály, což ale prodražovalo výrobu,“ zmínil Kozler.

Málem předběhl firmu Laurin a Klement

Patrně na Výstavě českých Němců si vozu nevšiml nikdo jiný než liberecký propagátor automobilismu Theodor von Liebieg, který měl výrobu automobilů v Liberci již dlouho v plánu a v roce 1907 založil R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik.

„Téměř půl roku se vlekla složitá jednání mezi Linserem a Liebiegem, který chtěl převzít Linserovu výrobu. Nakonec Linser souhlasil a prodal divizi svého podniku Liebiegovi,“ uvedl Ivan Rous ze Severočeského muzea.

„Ještě několik let vycházeli v továrně R. A. F. z Linserových návrhů, až později si udělali vlastní vývoj,“ doplnil Kozler.

V roce 1909 už R. A. F. vyráběla více než deset modelů a počtem vyrobených kusů se v Čechách dostala za mladoboleslavskou firmu Laurin a Klement, které začala konkurovat. Nakonec automobilka z Boleslavi tu libereckou pohltila a v roce 1916 byla výroba vozů a dílů definitivně zastavena.

Moc nechybělo a Linser mohl být vůbec první, kdo v českých zemích automobil vyrobil. Voituretta typ A, kterou představili Laurin a Klement z Mladé Boleslavi v roce 1905, podle Kozlera předběhla liberecký vůz jen o chvíli.

„Voiturettu měli hotovou nejspíš někdy z podzimu a Linser vyrobil auto nejpozději začátkem roku 1906,“ počítá Kozler.

Žádný vůz se nedochoval

Z Linserových vozidel se do dnešní doby nedochovalo ani jedno. Neví se ani, kolik jich továrna vyprodukovala. Motocykly měly větší štěstí, do současnosti přežily čtyři.

„Jsou někde v cizině. Jedna se prý málem už už dostala zpátky do České republiky, ale nevyšlo to,“ poznamenal Kozler.

Mimochodem, v roce 1905, kdy Linser konstruoval své auto, byl v Liberci založen – rok po Praze – druhý autoklub v Českých zemích.

„Měl třináct zakládajících členů, byli to vesměs významní průmyslníci – vratislavický Ginzkey, liberecký Liebieg, novoměstský Klinger a další. Není se co divit, auto bylo tehdy velice drahé, stálo tolik co dům,“ zmiňuje Kozler.

Sídlo měl autoklub v domě v Jablonecké ulici číslo 16.

Zářijový sraz veteránů začne 9. září v devět ráno na náměstí před libereckou radnicí. V poledne odstartuje jízda do Bedřichova a odpoledne odtamtud do autokempu v libereckých Pavlovicích. Dorazí i Aero 30, Tatra 57, Praga Piccolo, Škoda Popular, Opel Olympia či Saab 99 nebo Renault 4 CV.

„Lidé si mohou všechna auta a motocykly prohlédnout na Benešově náměstí,“ dodal Kozler.



Nejčtenější

Za siluetu Ještědu zaplatí kraj dědicům práv sto tisíc. Vyhne se sporům

Televizní vysílač a hotel Ještěd vystupuje z mraků. (10. června 2012)

Siluetu symbolu kraje - horského hotelu na Ještědu, mají v logu kluby i firmy, přitom často netuší, že tím porušují...

Z obrazců v obilí jsou zemědělci nešťastní, zvědavci šlapou i mimo kruhy

Obrazec z výšky.

Kruhové obrazce v obilí, které se před několika dny objevily na poli v obci Bílá nedaleko Hodkovic nad Mohelkou, nejen...



Přibývá pádů z elektrokol, lidé podceňují rychlost i delší brzdnou dráhu

Turisté stále častěji vyjíždějí do Jizerských hor i na elektrokolech.

Prodejci jásají, starší lidé jsou spokojeni, že ujedou trasy, které by jinak nezvládli. Horská služba a další záchranné...

Radní narychlo napouští koupaliště vodou z potoka. Schytává kritiku

Cisterny obsadily Lesní koupaliště.

Nákladní cisterny ve čtvrtek druhý den doplňovaly vodu Lesního koupaliště, protože přítok z Jizerského potoka nestačí....

Důchodce „vrací do trenek“ netradiční letní tábor. Bojují tam s živly

Senioři museli například při štafetovém závodě absolvovat slalom, jako hasiči...

Jako malá byla na letním táboře jen dvakrát a moc se jí tam nelíbilo. Jako penzistka je Jiřina Šebestová s letním...

Další z rubriky

Soud zprostil obžaloby muže viněné z trýznivé vraždy zmizelého tuneláře

Lavice obžalovaných u Krajského soudu v Hradci Králové zůstala prázdná.

Tři muže viněné z vraždy zmizelého podnikatele Martina Říhy zprostil liberecký soud obžaloby. Jejich vinu se podle...

Šperky z Jablonce uhranuly Asiaty, v barmském salonu najdou i české sklo

Zahájení prodeje v showroomu s českými originálními ručně vyráběnými produkty...

Věhlas českých šperkařů a sklářů pronikl až na daleký jihovýchod Asie. Po několikaletých přípravách otevřel ve městě...

Kruhový most Trojzemí nespojí, Nisu překlene zavěšená lávka

Nová podoba plánovaného mostu, který má propojit Česko, Polsko a Německo.

Vysnili jsme si něco, co bylo sice hezké, ale ničím nepodložené. Tak vysvětluje starosta Hrádku Josef Horinka změnu...

Najdete na iDNES.cz