Vozy R. A. F. z Liberce jezdila i šlechta, dochovalo se jich jen deset

  8:04aktualizováno  8:04
Řadu zemí brázdila už před první světovou válkou auta z Liberce. Na chladiči hrdě nesla kruhový emblém s písmeny R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik. První vůz vyjel z dílny v Barvířské ulici před sto deseti lety, na sklonku roku 1907.

Vozy R. A. F. se vyráběly pro lidi, kteří byli poměrně bohatí – šlechta, továrníci, popřípadě vládní instituce. R. A. F. jezdil ve službách císaře pána. | foto: archiv Svatopluka Holaty

„Nedochovalo se jich mnoho, lze odhadovat, že kolem deseti. Z toho dva v Česku, další jsou v zahraničí,“ říká znalec veteránů Svatopluk Holata, jenž stojí za projektem Mobile Muzeum ČR. 

V Národním technickém muzeu je k vidění patrně nejznámější liberecký vůz této značky.

„Ve sbírkách muzea se dochovalo šasi vozu R. A. F. 18/22 HP, na které v roce 1976 postavily Liberecké automobilové závody repliku skříňové rozvážkové karoserie,“ uvádí muzejní popis vozu.

Liebieg si vozu všiml na Výstavě českých Němců

Kořeny vzniku značky R. A. F. sahají až k přelomu let 1905 a 1906, kdy továrník Christian Linser zkonstruoval v Liberci vůbec první auto.

Fotogalerie

Patrně na Výstavě českých Němců si vozu všiml liberecký propagátor automobilismu Theodor von Liebieg, který měl výrobu automobilů v Liberci již dlouho v plánu a v roce 1907 založil R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik.

„Téměř půl roku se vlekla složitá jednání mezi Linserem a Liebiegem, který chtěl převzít Linserovu výrobu. Nakonec Linser souhlasil a prodal divizi svého podniku Liebiegovi,“ uvedl Ivan Rous ze Severočeského muzea.

Ještě několik let vycházeli v továrně R. A. F. z Linserových návrhů, až později začali pracovat jejich vlastní vývojáři.

Konkurent z Boleslavi automobilku odkoupil

V roce 1909 už R. A. F. nabízela více než deset modelů a počtem vyrobených kusů se v Čechách dostala za mladoboleslavskou firmu Laurin a Klement.
„Poté došlo k dohodě mezi oběma automobilkami a mladoboleslavská automobilka libereckou odkoupila,“ dodal Holata.

V roce 1916 byla výroba vozů a dílů definitivně zastavena. „Co se týká celkového množství, lze uvažovat o dvou až třech tisících kusech, které se pod touto automobilkou vyrobily. Mimochodem, automobilka používala i jiné obchodní označení než R. A. F., v Rakousku se prodávala její auta pod značkou Alpenwagen,“ upozornil Holata.

R. A. F. jezdil ve službách císaře pána

Cenová politika automobilky byla poměrně zajímavá. „Vozy R. A. F. se vyráběly pro lidi, kteří byli poměrně bohatí - šlechta, továrníci, popřípadě vládní instituce. R. A. F. jezdil i ve službách císaře pána,“ zmínil Holata.

Uvedeným skutečnostem odpovídal i cenový poměr k výrobkům z Mladé Boleslavi, jenž byl zhruba čtyřnásobný.

„Ve své poslední etapě vyráběla R. A. F. šasi neboli podvozky, které stály čtrnáct tisíc korun. To byl v té době trojnásobek až čtyřnásobek ceny celého auta Laurin a Klement,“ popsal Holata.

Automobily R. A. F. byly na svou dobu neskutečně kvalitní. „Měly řazení s plynulým, hladkým chodem a tím, že využívaly šoupátkových motorů Knight, měly i vysoký výkon a díky němu dvojnásobnou konstrukční rychlost než vozy z Mladé Boleslavi. Jejich úroveň by se dala přirovnat k autům značek Rolls-Royce nebo Mercedes,“ míní Holata.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Nejstarší skokanský můstek v Liberci je na prodej, zřejmě ale padne

Skokanské můstky v areálu LVT v Liberci jsou dnes v zoufalém stavu.

Svého času tam skákali závodníci z celého Československa, i když jen v kategorii žáci a mládež. Dnes je historicky...

Auto rozkolísané rychlou jízdou skončilo v kotrmelcích, řidič zahynul

Při dopravní nehodě u Citonic na Znojemsku se zranilo šest lidí, pro těžce...

Vysoká rychlost a nezvládnuté řízení zřejmě stály život řidiče osobního automobilu, který dopoledne havaroval u Mimoně...

Další z rubriky

Jablonecké muzeum vytvořilo trikoloru ze skleniček. Vzdává hold designu

Na výstavě nazvané Dva v jednom je kolem 400 exponátů ze sbírek jabloneckého...

Do barev trikolory se zahalily sály jabloneckého Muzea skla a bižuterie. Jako dárek ke sto letům republiky přichystalo...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

V Liberci dojezdily jako poslední na světě tramvaje T2

Tramvaj ČKD T2 č. 133 z roku 1958

Konec slavné éry. Tak mluví celý svět, jehož zrak se na jeden den upřel k Liberci. V sobotu 17. listopadu zde dojezdily...

Najdete na iDNES.cz