Rampa pro vozíčkáře a infopanely. Nové autobusy nahrazují zastaralé karosy

  6:20aktualizováno  6:20
Jsou moderní, ekologické, snadno do nich vjede kočárek či vozíčkář a navíc umí komunikovat i s nevidomými. Do téměř kompletní obnovy své flotily autobusů se pustila firma BusLine, která vozí cestující v Libereckém, Královéhradeckém, Ústeckém a Středočeském kraji.

Ze svých 440 autobusů jich 399 vymění za nové. Prvních 54 kusů autobusů v hodnotě 300 milionů korun již společnost převzala, zbytek odebere postupně v dalších pěti letech. Dvacet z nich dopravce nasadí v Libereckém kraji, dvacet v Královéhradeckém kraji, čtrnáct na dálkových linkách do Prahy.

„Omlazujeme tím náš vozový park, jehož průměrné stáří teď bude činit pět let,“ informoval ředitel BusLine Radek Chobot.

Autobusy jsou šampiony ve své kategorii

Autobusy značky Iveco Crossway již cestující z některých linek znají. Jde o vozy vyráběné ve Vysokém Mýtě. Nahrazují především již zastaralé karosy a vozy značky SOR.

BusLine pořídil dva typy Crosswayů, první typ je nízkopodlažní a cestující se s nimi svezou v meziměstském provozu, druhý typ slouží na dálkových linkách mezi Jabloncem a Prahou nebo horskými středisky a Prahou. Oba typy se od sebe liší jen nepatrně, ty dálkové jsou o něco pohodlnější.

Fotogalerie

„Jsou to nejlepší autobusy, které trh nabízí. Iveco je navíc největší výrobce autobusů v Česku, má čtyřicet tři procent podílu na trhu. Modelové typy Crossway jsou nejúspěšnější modely Iveca, už se jich vyrobilo přes třicet tisíc kusů, zvítězily pak i v soutěži nízkopodlažních autobusů,“ připomněl Radek Stejskal z firmy Tezas Servis, dealer Iveca.

Typy Crossway jsou z produkce Iveca nejoblíbenější, byly tak hlavním důvodem nového výrobního rekordu, kdy výrobní haly ve Vysokém Mýtě opustilo loni celkem 4 104 těchto vozů.

Firma tak zaznamenala meziroční nárůst výroby o 5,6 procenta. Podle manažerů firmy se jedná o vůbec nejvyšší výrobu v celé historii výrobního závodu ve Vysokém Mýtě. Autobusy Crossway jsou vybaveny infopanely, v kabině je pak LCD displej, který informuje cestující o další zastávce.

Výklopnou rampu ocení vozíčkáři i matky s kočárky

Matky s kočárky a vozíčkáři ocení výklopnou rampu pro snazší nájezd. Vozy umějí komunikovat i se slepci – mají akustický hlásič zastávek. Díky modernějšímu motoru jsou rovněž úspornější a ekologičtější než jejich předchůdci.

„Srovnávat je se starými karosami, to by bylo stejné, jako srovnávat deset let staré auto s novým. Prostě to nejde. Všechny technologie se mezitím posunuly, vozy mají klimatizaci, jsou pohodlnější, mají ABS, ASR, to dřív autobusy nemívaly,“ vypočetl Radek Chobot.

Autobusy mají manuální převodovky, což je opačná cesta, než jakou se vydal třeba liberecký dopravní podnik. Ten vybavuje autobusy výhradně automatem.

Podle regionálního ředitele BusLine pro Liberecký kraj Ondřeje Poláka jsou jejich řidiči na manuální převodovku zvyklí.

„Navíc naše zkušenost říká, že manuál je úspornější a ekologičtější. Automat by měl smysl snad jen v hustém městském provozu, kde však tyto autobusy primárně nasazené nebudou,“ vysvětlil.

Kraj chce vlastní dopravní podnik

BusLine v současné době zajišťuje meziměstskou dopravu v části Libereckého kraje, obsluhuje i MHD v České Lípě, Jablonci nad Nisou a Turnově.

Liberecký kraj však chce mít vlastní podnik, který by dopravu v kraji zajišťoval. Chtěl toho docílit koupí části akcií ČSAD Liberec, tento záměr však BusLine úspěšně napadl u antimonopolního úřadu.

Ten nevyniká rychlostí rozhodování, proto se dá očekávat, že stávající smlouvy s BusLine budou ještě dlouho platné. Alespoň šéf BusLine Radek Chobot tomu věří.

„Nepředpokládáme neúspěch. Naopak čekáme, že budeme úspěšní a kraj nadále půjde cestou soukromých dopravců, což je jediná možná cesta,“ dodává.

Nejčtenější

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Nahá těla stoupala mezi zasněženými smrčky. Otužilci vyrazili na Ještěd

Skupina otužilců vyrazila pěšky na Ještěd.

Bez bundy, dokonce i bez mikiny nebo trička. Jenom v botách, kraťasech a kulichu vyrazila v sobotu šestice otužilců na...

Lyžařům hrozí problémy na cestě do Jizerek, spolek zablokoval solení silnic

Ilustrační snímek

Silničáři v Jizerských horách nesmí solit důležité vozovky, které protínají místní chráněnou krajinnou oblast. Důvodem...

Jablonec - Slavia 0:2, lídr zase vítězí, v hlavní roli video

Slávisté Josef Hušbauer (vlevo) a Miroslav Stoch se radují z gólu v zápase s...

V nejvyšší soutěži vyhráli popáté v řadě, na čele mají znovu čtyřbodový náskok na druhou Plzeň. Fotbalisté Slavie...

KOMENTÁŘ: Je čas vymazat Liberec. Česko, země sportovním akcím zaslíbená

Finští fanoušci během finálového zápasu mistrovství světa proti Švédsku.

Medaili, o které snili, nemají, a po dvou letech jsou zase ve sportu, jemuž i nadále vévodí čtyři stejné země, až těmi...

Další z rubriky

VIDEO: V liberecké zoo se poprvé v historii narodila dvě lvíčata

Mláďata lva berberského v liberecké zoo se mají čile k světu,

V přírodě už je zcela vyhubený, o to větší radost teď v liberecké zoologické zahradě mají. Minulý týden tu přišla na...

Nová silnice uleví libereckému náměstí, odstřelí kvůli ní kus skály

Liberec čelí exekuci.

Stříhání pásky na silnici Nová Pastýřská se má uskutečnit v prvním pololetí roku 2022. Alespoň tak si to zatím plánuje...

Zabíjení kaprů je drastické, hlásaly aktivistky. Ryby vyměnily za psy

Aktivistky protestovaly proti zabíjení kaprů na veřejnosti.

Psí maso za 80 korun, kožich za 450, vykuchání psa za 35. S takovou nabídkou se v neděli objevila před libereckým...

Najdete na iDNES.cz