V Železném Brodě nechtějí dopadnout jako v Tróji, most přes Jizeru vymění

  11:01aktualizováno  11:01
Hojně využívaný most pro pěší přes řeku Jizeru v centru Železného Brodu čeká demolice. „Nechceme dopadnout jako v Praze-Tróji, kde jim spadla lávka nebo jako v Nymburku, kde most pro pěší zavřeli, protože rovněž hrozil zřícením,“ vysvětluje starosta Železného Brodu František Lufinka.

Lávka v Brodě, která spojuje Jiráskovo nábřeží s protilehlým nábřežím, má své nejlepší roky za sebou. | foto: Jana Pavlíčková, MF DNES

Lávka v Brodě, která spojuje Jiráskovo nábřeží s protilehlým nábřežím Obránců míru má své nejlepší roky za sebou. Kovovou mostní konstrukci trápí především silná koroze.

Lávka je přitom jednou ze dvou možností, jak se v Brodě dostat přes řeku. Lidé mohou volit buď cestu přes hlavní most, po kterém jezdí i automobily, nebo právě zmíněnou lávku.

Kdyby se most pro pěší musel zavřít, bylo by to pro místní hodně komplikované. Lávku přitom využívají hojně i turisté, kteří míří na železnobrodské koupaliště nebo dál na Spálov a Bozkov.

Využívají ji i cyklisté, protože je součástí cyklotras Paseky nad Jizerou - Rakousy.

„Loni jsme nechali na lávce dělat studii zatíženosti a měření statiky. Teď se bude dělat další, abychom viděli, zda se stav zhoršil nebo je stejný. Rozhodně se nechceme dostat do momentu, že najednou zjistíme, že lávka je v havarijním stavu a budeme ji muset den ze dne zavřít,“ řekl starosta.

V Brodě museli na most ušetřit

Město se tak už na výstavbu nové lávky připravuje. Přijde odhadem na dvacet milionů korun, které už jsou připraveny ve finanční rezervě.

„Někdy nám lidé vyčítají, že sedíme na penězích a nic se v Brodě nestaví. Jenže máme před sebou výstavbu nové knihovny, stěhování základní umělecké školy, novou lávku a další. To jsou všechno velké investice, na které žádnou dotaci nedostaneme. Proto jsme si na to museli ušetřit,“ sdělil místostarosta Ivan Mališ.

Kdy přesně se nová lávka přes Jizeru bude stavět, zatím není jasné. Moudřejší bude město až po měřeních statika.

„V každém případě je jasné, že lávka dalších deset let nevydrží, takže předpokládáme, že nová se bude muset postavit asi do dvou let. Lidé se ale nemusí obávat, že by do té doby spadla. Konstrukční řešení je jiné, než bylo u lávek v Tróji a v Nymburku. My máme železnou konstrukci, tam to bylo z betonu,“ uklidňuje vedoucí odboru územního plánování železnobrodské radnice Martin Řehák.

Lávka bude v provozu i po dobu výstavby nového mostu. Ten tak bude o několik metrů posunutý směrem k centru města. Radnice se tak chce vyhnout tomu, aby lávku zbourala a pak teprve na jejím místě stavěla novou.

„Teď se jen modlíme, aby nepřišly povodně nebo prudké přívalové deště, to by současná lávka dostala zabrat,“ glosuje místostarosta Mališ.

Protože je lávka přes Jizeru jednou z dominant města, nechala radnice vybrat veřejnost, jak by nová měla vypadat.

V anketě bylo k dispozici celkem šest návrhů. Lidé jednoznačně podpořili v pořadí poslední návrh. Lávka už tak nebude s vrchním obloukem jako dosud.

Šedesát čtyři metrů široké koryto Jizery by měl překlenout takzvaný Vierendeelův nosník s podpěrami. Právě ten je vhodný pro překonávání větších rozponů. Kvůli tomu, že lávka je v aktivní záplavové zóně, nemůže být uprostřed řeky pylon, který by mostovku podpíral. Předpokládaná životnost nové lávky by měla být sto let.

Před časem se v kraji zřítil most pro pěší ve Vratislavicích nad Nisou. V dubnu 2016 se třicetimetrový most zničehonic zřítil do Nisy.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Lesníci obnaží zříceninu hradu Trosky. Skály bez stromů chtějí ekologové

Rekonstrukce silnice z Borku do Troskovic přišla Liberecký kraj na 42 milonů...

Hradní věže Panna a Baba vystoupí ze zajetí stromů a dají najevo ještě důrazněji svůj majestát. Stejně jako celé...

V Liberci dojezdily jako poslední na světě tramvaje T2

Tramvaj ČKD T2 č. 133 z roku 1958

Konec slavné éry. Tak mluví celý svět, jehož zrak se na jeden den upřel k Liberci. V sobotu 17. listopadu zde dojezdily...

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Další z rubriky

Liberecká nemocnice chce zřídit léčbu psy, pomáhají zbavovat depresí

František je čínský chocholatý pes a spolu s fenkami Fífou a Snoopy dochází do...

Liberecká nemocnice chce vylepšit služby pro pacienty i zřízením canisterapie. Jde o léčebnou metodu, která spočívá v...

Přemnožená zvěř decimuje stromky v kraji, bez plotů by nepřežily

Jan Duda ukazuje stromek s deformovaným vzrůstem. Zvěř opakovaně okusuje...

Přemnožená zvěř decimuje mladé stromky a narušuje stabilitu a ekosystém lesů. Někde by sazenice a semenáčky bez pomoci...

Auto rozkolísané rychlou jízdou skončilo v kotrmelcích, řidič zahynul

Při dopravní nehodě u Citonic na Znojemsku se zranilo šest lidí, pro těžce...

Vysoká rychlost a nezvládnuté řízení zřejmě stály život řidiče osobního automobilu, který dopoledne havaroval u Mimoně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz