„V práci měsíčně v průměru stráví kolem 240 hodin,“ říká řidič Jan Sedláček.

„V práci měsíčně v průměru stráví kolem 240 hodin,“ říká řidič Jan Sedláček. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ze strachu o práci musíme švindlovat s přestávkami, líčí řidiči autobusů

  • 10
Vyměň si kolečko tachografu a jeď znovu. To, že se švindluje s povinnými přestávkami, potvrdili anonymně řidiči meziměstských linek. Řidiči autobusů v Libereckém kraji by proto přivítali častější policejní kontroly. Vymýtilo by to podle nich podvádění s povinnými přestávkami i alkohol za volantem.

„Velké firmy si to myslím netroufnou, kolegové z malých firem mi to ale popsali. Řidič přijede do garáží, má skončit a jít domů. Řeknou mu, že potřebují, aby ještě někam jel. Mnohdy ze strachu o práci nasadí čisté kolečko a poslechne. Jde to ale jen u starých autobusů, kde jsou na tachografech ještě papírová kolečka a ne karty,“ řekl řidič, který se v pondělí chystal k jízdě na autobusovém nádraží v Liberci.

Z důvodu zachování anonymity nechtěl prozradit jméno ani linku. Stejně, jako všichni jeho oslovení kolegové.

I ti, kteří se zákony snaží dodržovat, by však uvítali častější kontroly řidičů autobusů.

„Kontrol by mělo být na silnicích víc. Ale nejen tam, protože zfixlované kolečko policista neodhalí. Kontroly by se měly víc zaměřovat na knihy jízd v sídlech firem,“ upozornil řidič.

„Kdyby se častěji kontrolovalo, dali by si pozor a nedělo by se to. Větší kontroly by byly lepší kvůli bezpečnosti lidí, které vozíme.“

Řidiči mají málo času na odpočinek

Tvrdou práci za málo peněz popsal nedávno řidič Jan Sedláček, který jezdí na linkách v Libereckém kraji.

Řízením autobusu se živí už deset let. MF DNES záměrně neuvedla dopravce, neboť Sedláčkovy zkušenosti se podobají tomu, co znají i řidiči jiných firem. Zákony dodržuje, přiznal ale, že řidiči mají málo času na regeneraci.

„Vstávám ve tři hodiny ráno, protože ve čtyři už musím být na místě a chvíli poté vyjíždět na první linku. Za den najedu kolem 170 kilometrů. Běžně končím před druhou hodinou. To je však ideální stav. Řidičů je málo, a tak musím často jezdit ještě déle, třeba do čtyř do pěti hodin. Mám ale i kolegy, kteří jdou ve čtyři ráno do práce a domů se dostanou v devět večer,“ uvedl v rozhovoru pro MF DNES.

V práci měsíčně v průměru stráví kolem 240 hodin. Podle něj se nepočítá s tím, že čas zabere cesta domů, hygiena nebo večeře. Čas na odpočinek pak není dostatečný. „Tělo se s tím dokáže vyrovnat tréninkem, avšak i tak se únava projevuje po celý den,“ řekl Sedláček.

I on volá po častějších kontrolách. „Za celou dobu mě policisté kontrolovali jen jednou na alkohol, to je vše. Jinak absolutně bez kontrol. Navíc ne všichni jezdí na elektronické záznamy, někteří mají ještě klasická papírová kolečka, s kterými se dá fixlovat více,“ uvedl Sedláček.

Kontrolujeme častěji kamiony, přiznávají policisté

Policisté přiznávají, že obecně mnohem častěji kontrolují řidiče kamionů.

„Skupina řidičů městské autobusové nebo meziměstské dopravy není úplně cílovou skupinou pro kontrolu na dodržování stanovené doby řízení. Kontrolují se spíš namátkově. Policisté se spíše zaměřují na dálkovou přepravu. Řidiči kamionů vytvářejí větší riziko v silničním provozu,“ zmínila za okresy Česká Lípa a Liberec policejní mluvčí Ivana Baláková.

„Kolegu policisté asi před třemi týdny kontrolovali v Jablonném na alkohol. Spíš se to ale děje, když dojde k havárii. Na linkách nás moc nestaví. Osobně jsem kontrolu zažil za čtyři roky jen jednou,“ svěřil se se svojí zkušeností řidič ze Středočeského kraje, který zrovna na autobusovém nádraží v Liberci trávil pětihodinovou pauzu, než mohl znovu vyjet na silnici.

„Kontroly na silnicích odhalí alkohol, kvůli přestávkám by museli jít do firem. Jinak nemají šanci,“ míní řidič.

Ani koordinátor dopravy v Libereckém kraji, společnost Korid LK, kontroly neprovádí.

„Kontrolujeme to, co máme jako zákazník vůči dopravní firmě ve smlouvě, to znamená, kvalitu. Ne to, jestli dopravní firma plní své zákonné povinnosti. To je opravdu na policii,“ řekl jednatel společnosti KORID LK Pavel Blažek.

Ani přelomová novinka, centrální dispečink, který od září umožní cestujícím sledovat po internetu jednotlivé spoje nebo zpoždění linek a zlepší tak cestování, kontrolu neumožní. Sleduje totiž vozy a nikoliv řidiče.