Na silnici v Mníšku u Liberce se tvoří kolony, provoz tady řídí semafory.

Na silnici v Mníšku u Liberce se tvoří kolony, provoz tady řídí semafory. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Řidiči se vyhýbají semaforům a kolonám v Mníšku, jezdí přes cyklostezku

  • 15
Až do konce října potrvá výstavba chodníku v Mníšku u Liberce. Ještě na pár měsíců se tak řidiči musejí smířit s tím, že stráví dlouhé minuty čekáním na semaforech, které na cestě směrem do Frýdlantu a zpět do krajského města řídí dopravu.

Podle policistů i místostarostky Mníšku se ale někteří motoristé frontám vyhýbají. Buď sjedou na cyklostezku nebo na polní cestu, která vede přes část obce, zvanou Amerika.

„Podél cyklostezky jsou rodinné domy, takže pár aut místních tam zajíždí stále, ale je pravda, že teď tam jezdí i ti, kteří tam nebydlí. Chtějí se vyhnout semaforům. Už jsme tady na to měli pár stížností,“ uvedla Kamila Drobná, místostarostka Mníšku.

Cyklostezka je přitom úzká a plná zatáček a jízdou po ní si řidiči cestu nijak nezkrátí. Pouze se vyhnou čekání na zelenou. „Dost často teď někteří řidiči, hlavně ti, co mají vyšší auta a moc to tu neznají, zamíří na cestu přes Ameriku. Ta je zpočátku asfaltová, ale potom se změní v polní a navíc na jejím konci je závora. Před ní se zastaví a pak nás přemlouvají, ať je pustíme dál,“ upozornila Monika Klemšová, která kousek od cesty bydlí.

Také ona dojíždí každý den do práce do Liberce a musí si frontu na semaforech vystát. „Když jedu ráno, tak mi přijde, že ten interval je rychlý a doprava je plynulejší. Nejhorší je to podle mých zkušeností mezi čtvrtou a pátou odpolední, kdy se vracím, to bývá často fronta dlouhá až ke kruhovému objezdu,“ dodala.

Chodník přijde na čtrnáct milionů

Stavbaři budují chodník na jedné straně podél silnice I/13, kde dosud chyběl. Součástí výstavby je i rekonstrukce vodovodu a kanalizace. Stavba přijde na více než čtrnáct milionů korun a obec na ni získala dotaci.

„Přivítali jsme to, těch dopravních nehod a potenciálního nebezpečí pro chodce tam bylo hodně. Sice na jejich pohyb upozorňovaly řidiče dopravní značky, ty ale pěší neochrání,“ upozornil Vlastimil Malý, komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu.

I on uznává, že na semaforech se mnohdy tvoří dlouhé kolony. S tím se ale musí při každé stavbě počítat. Navíc doprava zhoustla i kvůli uzavření mostu mostu a viaduktu v polské Sieniawce. „Narostla hlavně kamionová doprava a bez těch semaforů by se to tu neobešlo. Řidiči to budou muset ještě chvíli vydržet,“ dodal Malý.