Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberecké sanitky jsou nepohodlné. Nové poprvé vyberou sami řidiči

  17:00aktualizováno  17:00
Liberecká záchranka chce nové sanity. V těch současných kvůli nevhodnému pérování pacienti trpí. Během čtyř let nakoupí dvaadvacet aut za 75 milionů korun. Poprvé do jejich výběru promluví i samotní řidiči.

Největší problém současných sanitek krajské záchranné služby je s podvozkem. Jízda totiž není pro pacienty úplně komfortní. Jednoduše řečeno sanitky na silnici skáčou. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jsou moderní, vybavené nejlepšími přístroji a některé i lehátky pro transport obézních pacientů. Mají jen jednu nevýhodu. Špatně filtrují nerovnosti na silnici.

„Zadní náprava je odpružená trochu jiným způsobem než přední. Takže na silnici nemusí být ani velké díry, stačí i drobné vlnky a zadní náprava skáče naprosto šíleným způsobem. Pak na tom lehátku pacienti, kteří mají třeba poranění kloubů, nebo zlomeniny, dost trpí,“ popsal jeden z řidičů záchranky, který si přál zůstat v anonymitě.

Pružení je stejné jako u nákladních automobilů. Počítá se zatížením čtyř tun a když je náklad lehčí, zákonitě vůz na silnici skáče. To připouští i záchranář a mluvčí záchranky Michael Georgiev.

Nové vozy musí zvládnout horský terén

„Největší problém je s podvozkem. Jízda není pro pacienty úplně komfortní, otázkou však je, zda jsme vůbec schopni najít takové auto, které to pohodlí nabídne. Zvláště, když musíme počítat s tím, že auta se musí hodit i do vysokohorského terénu. Nemůžeme tu mít stejné sanity, které jezdí třeba po Praze, kde zasahují tak maximálně v lesoparku a sněhu tam napadne pár centimetrů,“ upozornil mluvčí.

Právě nyní chce záchranka nakoupit dalších dvaadvacet nových sanit. A tentokrát už do jejich výběru promluví i samotní řidiči. „Na základě zkušeností z roku 2015, kdy se nakupovala nová auta, jsme nyní považovali za nutné, aby se k vozidlům vyjádřili také řidiči, kteří s nimi budou denně jezdit. Proto jsme s nimi projednali zadávací dokumentaci, což se před těmi dvěma lety neudělalo a řidiči pak sanity dost kritizovali,“ zmínil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Do výběrového řízení se může přihlásit více značek, není prý napsané jen pro jednu. Nikde tak není dáno, že to bude znovu mercedes, který používá záchranka nyní. U něj řidičům nevyhovuje právě podvozek, jinak jsou s ním prý spokojeni.

Některé sanitky mají nosítka XXL

„Je dobré, že je to automat, máme pak volnější ruce a můžeme lépe ovládat třeba výstražné zařízení,“ uvedl řidič. I manipulace s pacientem je lepší, než byla v předchozích sanitkách.

„Nosítka jdou posouvat na levou i na pravou stranu, což nám usnadní přístup k pacientovi. Když potřebujeme napíchnout žílu, kterou má lepší na pravé ruce, tak v minulosti jsme na něm museli skoro ležet, abychom se k ní dostali. Teď jen přejdeme na vybranou stranu,“ přiblížil Georgiev.

Některé sanitky jsou navíc vybaveny nosítky XXL pro těžké lidi, které snesou váhu až tří set kilogramů. Obézního pacienta už nemusejí zvedat záchranáři, ale dělá to za ně elektronika.

Peníze na obnovu vozového parku půjdou z rozpočtu záchranky, z odpisu majetku. Současné mercedesy tak budou postupně nahrazovány jinými vozy a stanou se z nich auta v záloze. Takový byl i osud Volkswagenů Transporter T5, předchůdců současného mercedesu.

Podle Půty je reálná životnost těchto aut čtyři roky, za tu dobu se jim počet kilometrů na tachometru vyšplhá na 250 tisíc. „Chceme proto zkrátit i dobu odpisu aut, původně byla desetiletá, teď je šestiletá a podle nás by měla být čtyřletá,“ dodal hejtman.




Nejčtenější

Liberec - Slavia 0:0, jen tyč, hostům klesly naděje na obhajobu titulu

Slávista Miroslav Stoch se divý verdiktu sudího Radka Příhody v utkání v...

Ne, kdepak. Slávističtí fotbalisté šlágr 25. kola v Liberci vítězně nezvládli a jejich naděje na obhajobu titulu se po...

Sparta - Jablonec 2:0, posun na třetí příčku, góly dali Stanciu a Kadlec

Sparťan Nicolae Stanciu slaví gól v ligovém utkání proti Jablonci. Pro...

Sparťanští fotbalisté jsou třetí v tabulce. Nejlepší průběžné umístění v dosavadním ročníku vydřeli v předehrávce 25....



Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

V Českém ráji je nejkratší tunel, Vyskeř ho nechá zapsat do knihy rekordů

Tunel ve Vyskři měří jen asi dva a půl metru.

Český ráj se bude pyšnit zápisem v České knize rekordů. Může za to kuriozita v malé obci Vyskeř nedaleko Turnova. Na...

Nad tunel nebudou smět autobusy, varuje primátor a odmítá koupi pozemků

Liberecký tunel.

Primátor krajského města Tibor Batthyány nechce podepsat smlouvu na koupi autobusového nádraží. Před čtrnácti dny o ní...

Další z rubriky

Kultovní diskotéka Ďábelská huť končí, vytlačila ji výstavba bytů

Třináct let v podniku působil manažer a dýdžej Martin Šimek (vlevo), jen o rok...

Legenda několika generací zábavychtivých Liberečanů končí. Po desítkách let zavře letos definitivně své dveře bez...

Cyklista nepřežil na Jablonecku pád do příkopu. Možná ho srazilo auto

(Ilustrační snímek)

Cyklista zemřel v sobotu večer ve Smržovce na Jablonecku. V příkopu u místní silnice jej v devět hodin večer našla...

Jablonecké nádraží uniklo bourání, bude v něm model železnice i vinotéka

Nádraží je velmi zajímavě posazené mezi železniční a tramvajovou trať, nic...

Jablonec se vložil do záchrany unikátní budovy bývalého vlakového nádraží na okraji města, kterou čeká demolice....

Najdete na iDNES.cz