Zatímco v roce 2014 sdílelo auta v Liberci pět lidí a dvě firmy, letos je to o poznání více. „Přesná čísla nezveřejňujeme, ale jsou to desítky až stovka uživatelů,“ říká Michal Šimoník, ředitel společnosti Autonapůl, která vozy poskytuje.
Firma vznikla v roce 2003 v Brně a postupně se rozrostla do dalších měst. Do Liberce přivezla první auto v roce 2013.
„Průzkumy říkají, že průměrné auto jezdí jen jednu hodinu denně a 23 hodin stojí. Carsharing neboli sdílení aut pomáhá lepšímu využití vozů ve městech. Jedno moderní sdílené auto dokáže nahradit až deset soukromých, čímž šetří místo v ulicích,“ vysvětluje Šimoník výhody carsharingu.
V současnosti si Liberečtí mohou vybrat ze čtyř vozů, mezi kterými jsou Škoda Citigo, Škoda Fabia Combi a nově Škoda Octavia Combi. Ta má navíc i tažné zařízení.
Pro mladé lidi i menší kanceláře
Kdo je podle Šimoníka potenciální klient carsharingu? „Je to služba, která je určena do větších měst, kde typický uživatel používá pro každodenní cesty jiné druhy dopravy, ale carsharing mu umožňuje mít auto pro různé typy cest tehdy, když ho zrovna potřebuje,“ vysvětluje ředitel a přibližuje základní skupiny uživatelů.
„Jednou z nich jsou mladí lidé, těsně po škole nebo na konci studií, kteří bydlí ve městě. Jsou na začátku své kariéry nebo rodinného života a chtějí mít k dispozici auto. Ale nedává jim smysl si ho pořizovat,“ říká Šimoník.
Druhá část jsou podle něj lidé mezi 20 až 40 lety, většinou vysokoškolsky vzdělaní. Tyto skupiny podle Šimoníka vůz využívají například na nakupování nebo výlety.
Dvacet procent uživatelů pak tvoří firmy. „Jsou to například architektonické kanceláře či projekční nebo IT firmy, které nárazově potřebují vůz,“ přibližuje ředitel s tím, že nezanedbatelnou část tvoří i neziskové organizace nebo nadace. Výjimkou nejsou ani příspěvkové organizace, jako například liberecká zoo.
„Využívání sdílených aut při některých služebních cestách našich zaměstnanců je mnohdy efektivnější a ekologičtější, než si držet vlastní velký vozový park,“ myslí si ředitel zoo David Nejedlo.
Zoo tak například minulý rok využívala sdílený elektromobil, který Autonapůl v Liberci testovalo.
Někteří uživatelé preferují elektrovozy
„Elektromobily mají spoustu výhod, jako například bezemisní provoz. Máme uživatele, kteří elektromobily preferují,“ pochvaluje si Šimoník. Podle něj je taky zvýšený zájem o vozy s automatickou převodovkou. Na ty nejnovější si ale budou muset zákazníci počkat.
„Kvůli pandemii koronaviru nedorazily nějaké vozy, které jsme měli objednané, protože továrny stály,“ mrzí Šimoníka.
I přes drobné peripetie ale hlavu nevěší. „V carsharingu je budoucnost. Stačí online registrace a auto si můžu vyzvednout klidně ve čtyři hodiny ráno,“ dodává. „V Liberci navíc bude od léta zvýhodněné parkování na rezidenčních zónách.“