V Liberci mohou zájemci sdílet tuto tmavě modrou octavii combi.

V Liberci mohou zájemci sdílet tuto tmavě modrou octavii combi. | foto: Autonapůl

Podělte se o auto s ostatními lidmi. Ušetříte přírodu i svoji peněženku

  • 2
Sdílení aut neboli carsharing má ve vyspělých zemích dlouholetou tradici. Nabízí jednodušší a lacinější alternativu ke klasickým půjčovnám. Vyplatí se zejména těm, kterým stačí půjčit si vůz jednou za čas. Nyní je možné sdílet automobil i v Liberci.

"Půjčovna vám auto půjčí na den. U nás je to možné už od jedné hodiny," zdůrazňuje Michal Šimoník z organizace Autonapůl.

Proč by vlastně člověk měl systém sdílení aut využívat? "Do půjčovny musíte dojít, podepsat smlouvu, složit kauci a účtují vám peníze po dnech, přičemž o víkendu auto nemůžete vrátit. Náš systém je pružnější," objasňuje Šimoníkův kolega Stanislav Kutáček.

U sdílení aut stačí podepsat smlouvu a složit kauci jenom jednou, na začátku.

 "A potom už si dál půjčujete vůz bez nějakého dalšího podepisování, a to i o víkendu. Kdykoliv se dohodnete s předchozím uživatelem," objasnil Kutáček.

Jak probíhá předání automobilu? "Musíte kontaktovat toho, kdo měl auto před vámi. To si pohodlně zjistíte v rezervačním systému na internetu. S dotyčným si pak domluvíte místo a čas předání. Totéž platí i v případě, že si někdo vozidlo přebírá od vás," vysvětlil Kutáček.

Co je carsharing

Carsharing se zrodil v západních zemích v 70. letech jako reakce na ropné krize a velký růst automobilové dopravy. Známí si začali půjčovat automobily a sousedé jezdili do práce společně. Po několika desetiletích se sdílení v některých státech rozrostlo do velkých a úspěšných systémů. Například v Německu sdílení aut využívá na 500 tisíc lidí, ve Švýcarsku pak přes 100 tisíc klientů. Sdílené automobily jsou klientům k dispozici nonstop 24 hodin denně.

Do konce roku by mělo být přebírání aut jednodušší. "Auta se budou otevírat pomocí čipových karet nebo mobilních telefonů. Tím odpadne nutnost kontaktovat předchozího uživatele. Vůz bude stát někde na vyhrazeném místě, vy tam jen dojdete a kartou nebo mobilem si jej otevřete. Klíče budou na smluveném místě uvnitř," popisuje Šimoník.¨

Podmínkou je předat dalšímu zájemci vůz k užívání nejméně s půlkou nádrže. "V ceně za kilometr je započítáno i palivo, tím pádem se nemusíte starat o to, jakou má auto spotřebu," řekl Michal Šimoník.

Hodně lidí má ve zvyku půjčovat si v případě potřeby auto od známých. Sdílení je podle Šimoníka s Kubáčkem jistější.

"Když si půjčujete auto v rodině, tak neřešíte, co dělat, když se třeba poškodí nebo s ním havarujete. Kvůli tomu se pak lidi mohou i rozhádat. My zaručujeme, že i při totální havárii nebude dotyčný platit víc než deset až patnáct tisíc korun," upozornil Kutáček.

Co na systém carsharingu říkají půjčovny? "Sdílení aut oslovuje jinou cílovou skupinu zákazníků než autopůjčovna. Běžný člověk z ulice využije naše auto tak třikrát za rok. Takoví lidé tvoří asi jen dvacet procent našeho obratu," řekl Michal Turynský z jedné z libereckých půjčoven aut.