Zhruba tři miliony kilogramů pevného podpalovače Pe-Po projedou za rok linkou v libereckém výrobním družstvu Severochema. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Kamna ve střední Evropě ovládá liberecký podpalovač Pe-Po. Už 50 let

  • 3
Zhruba tři miliony kilogramů pevného podpalovače Pe-Po projedou za rok linkou v libereckém výrobním družstvu Severochema. Bílé cihličky, které slouží k snadnému rozdělávání ohně, se firmě postarají o pětinu tržeb. Příští rok bude podpalovači půl století.

"V pevných podpalovačích jsme lídrem nejen na domácím trhu, ale i na Slovensku a v Maďarsku," tvrdí obchodní ředitel Severochemy Roman Oberer. "Pod značkou Pe-Po vyrábíme také tekuté a gelové podpalovače nebo podpalovače z dřevité vlny.

Jen málokterý Čech nepřišel s "pepem" do styku. "Kupuju ho domů manželce na zapalování v krbové vložce," prozradil liberecký hejtman Martin Půta. Ředitelka Muzea Českého ráje Vladimíra Jakouběová dodala, že s pomocí podpalovače roztápějí její rodiče kamna.

Půta zná také další výrobek ze Severochemy - krásně modrý čistící prostředek na sklo Iron. "Myl jsem s ním okna," podotkl Půta.

Severochema považuje rovněž Iron mezi své silné značky, ačkoliv na Pe-Po nestačí.

"Mezi čistícími prostředky je mnohem větší konkurence než v pevných podpalovačích," vysvětlil Oberer.

Liberecká primátorka Martina Rosenbergová si vzpomněla na další produkt ze Severochemy - Dranu.

S její pomocí se čistí připálené tuky z trouby, sporáku nebo z nádobí. "Pamatuji se ještě na laky Susy," prohlásila primátorka. "Hezky voněly, ale taky lepily."

Susy dělá Severochema už jen okrajově. "Laky necháváme jen dojíždět, velkým značkám jako Taft nemůžeme v obchodních řetězcích konkurovat. Susy se kromě Česka prodává ještě na Slovensku," řekl Oberer.

Severochema, která funguje už šedesát let, si naopak drží postavení největšího tuzemského výrobce ředidel, acetonů a dalších technických kapalin.

Jako jediná česká firma produkuje tekuté přírodní škroby na prádlo.

Firma vyváží dvacet procent svého zboží do více než patnácti zemí v Evropě a Asii.

Například oleje do lamp prodává do Spojených arabských emirátů a do Izraele.

"Export považujeme za barometr naší úspěšnosti," řekl předseda představenstva Roman Hrnčíř. "Před devíti lety nám zahraniční obchod přinesl přibližně dvacet milionů korun, loni více než šedesát milionů korun."

Firmě pomáhá rostoucí obliba grilování i vysoké ceny elektřiny, kvůli níž stále více lidí topí dřevem a uhlím. Získala mimo jiné certifikát na prodej výrobků pro grilování v Německu.