Varianta číslo 1 počítá i s takovýmto přemostěním železnicní trati u Rovenska...

Varianta číslo 1 počítá i s takovýmto přemostěním železnicní trati u Rovenska pod Troskami. Vrch vpravo je Kozákov. Most by měřil 400 metrů. Vlevo je příjezd ve směru od Jičína, vpravo pak směr Turnov. | foto: Valbek

Silnice Českým rájem bude mít tři pruhy, vzniknout může do deseti let

  • 41
Vyvolávala vášně, protesty i pochody demonstrantů. Jedni ji odmítali, druzí do ní vkládali naděje. Teď nová silnice Českým rájem zase ožívá a dostává jasnější kontury. Stát ji zařadil mezi svou prioritu; místo čtyř jízdních pruhů navrhl jen tři.

Už v roce 2012 se ministerstvo rozhodlo, že dá přednost severnímu koridoru před jižním a superseverním. Prověřilo pět variant a jako nejvhodnější doporučilo dvě. Mezi nimi se teď bude rozhodovat.

Celá stavba má v úseku mezi Ohrazenicemi u Turnova a Úlibicemi u Jičína měřit přes dvaatřicet kilometrů. Na cestě mají být dva tunely a devět velkých mostů. A novinkou je i to, že silnice už nebude čtyřproudová, ale počítá s vystřídaným třípruhem.

To vítají i starostové. „Jakákoli možnost, kde se dá předjet, dopravu zrychlí. U nás je problém odbočení či vyjetí na hlavní silnici, řešíme i vjezdy u nových staveb. Sice jsme omezili rychlost v obci radarem, ale i tak tu máme s dopravou problém. Čím více aut, tím více kolizí,“ zmínil Ondřej Havrda, starosta Karlovic.

Největší problémy pak jsou prý s řidiči kamionů. „Když vidí radar, tak šlápnou na brzdu. A poslouchat ten hluk ve dne i v noci není zrovna příjemné,“ dodal starosta.

Obě varianty nové silnice jsou z osmdesáti procent vedeny po stejné trase, liší se pouze ve způsobu obchvatu Rovenska pod Troskami.

Varianta, která obec objíždí ze severovýchodu začíná v Ohrazenicích a přes Turnov vede v trase jižního obchvatu, v Pelešanech pak prochází tunelem dlouhým osm set metrů.

Druhá možnost vede silnici z Turnova západně od Rovenska - mezi obcí a lokalitou Boreckých skal směrem k obci Ktová.

Cesta do Hradce bude rychlejší a plynulejší

Mezi velké plus plánované silnice patří především rychlejší a plynulejší jízda až do Hradce Králové, kde se připravuje rychlostní silnice směrem na Moravu, která má být paralelou k dálnici D1. A pohodlnější cesta bez zbytečného „courání“ čeká i na řidiče mířící do Semil, kteří pak využijí přeložky silnice II/283.

Možné trasy silnice.

„Ta má významnou roli především proto, že vyvede část dopravy na Semily ze středu Turnova,“ upozornil zpracovatel studie Petr Anděl.

I přesto, že střídavý třípruh je šetrnější k přírodě a zabere méně území, než původně plánované čtyři pruhy, ochránci přírody jsou stále proti.

„Nesouhlasíme s tím. Třípruh je samozřejmě o něco maličko příznivější k přírodě, ale stejně je to zásah do Turnovska. Stále si trváme na tom, že taková silnice nemá v Českém ráji co dělat. Ale i když jsme proti, už nám to není nic platné, když s tím všechny obce souhlasí,“ sdělila Martina Pokorná ze sdružení S drakem rval se Michael.

Podle studie má nová silnice ulehčit především dopravě v obcích Českého ráje. Prognóza v roce 2040 zní tak, že na stávající silnici I/35 dojde až o osmdesátiprocentnímu poklesu počtu vozidel, a to i nákladních.

Pro silnici je i starosta Turnova

„Pro ilustraci lze uvést úsek mezi Sedmihorkami a Radvánovicemi. Pokud by nedošlo k výstavbě nové silnice, tak v roce 2040 by tudy projíždělo každou minutu jedno nákladní auto,“ zmínil Anděl. Zatímco pokud se silnice postaví, pak namísto téměř třinácti tisíc aut by do obcí denně zajely jen dva tisíce vozů.

Pro novou silnici je i starosta Turnova Tomáš Hocke. K jejím variantám se ale má podle něj přistupovat s rozumem, protože ve městě trasa vede obytnou částí.

„Doufám, že už se ustoupilo od čtyřpruhu, třípruh je lepší varianta, nepoškodí tolik krajinu,“ prohlásil starosta.

Průjezd Turnovem je jasně zafixovaný v územním plánu už od roku 1975. „Jde nám jen o to, abychom v blízkosti obytných zón dokázali udělat co nejdelší tunely, aby doprava lidi neomezovala,“ dodal.

Celá silnice I/35 je stále v prioritách vlády. Kdy se ale začne skutečně stavět, neví ani ministr dopravy. „Myslím, že do deseti let by to mohlo být,“ připustil Dan Ťok.