Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Silnice do lyžařského areálu bude bez děr, opravu stihnou do zimy

  • 3
Nového povrchu se dočká silnice z Albrechtic v Jizerských horách do Jiřetína pod Bukovou. Právě po ní přijíždí především v zimě velké množství řidičů, kteří míří do lyžařského areálu Tanvaldský Špičák.

„Jsem rád, že se na ni dostalo. Silnice už opravu nutně potřebuje a do zimy se určitě stihne dokončit,“ prohlásil náměstek hejtmana Marek Pieter.

Rekonstrukce vyjde na více než devět a půl milionu korun. Kromě ní chce kraj opravit i silnici v Jindřichově, Zásadě nebo Vlastibořicích a v plánu je i rekonstrukce opěrné zdi ve Víchové nad Jizerou.

Třiasedmdesát úseků za 825 milionů

„Letos už máme v běhu nebo před dokončením třiasedmdesát úseků v celkové hodnotě 825 milionů korun. Teď chceme zahájit dalších osm akcí za čtyřicet milionů korun,“ upozornil náměstek.

Ze samotného rozpočtu kraje půjde na opravy přes tři sta šedesát milionů korun, zbytek pokryjí evropské dotace i příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Ten zaručí dotaci přes sto dvacet milionů korun, k níž ještě přičte dalších osmnáct milionů jako kompenzaci kraji za navyšování mezd řidičům. Právě díky tomuto bonusu se může dočkat opravy silnice vedoucí do lyžařského střediska i havarijní propustky v Kořenově, Cvikově a ve Víchové nad Jizerou.

Evropské dotace pak pomohou s placením rekonstrukcí čtyř úseků silnic na Frýdlantsku, které jsou součástí projektu Od zámku Frýdlant k zámku Czocha, a také s opravou vozovky v Oknech na Českolipsku. Ta bude dokončena v polovině srpna.

„Evropské dotace částečně zaplatí také rekonstrukci silnice v Jablonném v Podještědí či výstavbu okružních křižovatek v Semilech,“ přiblížil Pieter.

Opravy nebudou ve stejné době

Ten chápe, že opravy se nemusí líbit řidičům, pro něž uzavírky znamenají na cestách zdržení, bez nich to ale nejde. Kraj se tak alespoň snaží jejich trápení snížit tím, že neplánuje opravu ve stejné době, kdy má například v dané oblasti už výluku vlaky.

„Každá stavba je pro nás problematická, nejhorší je, když je do ní zapojeno více vlastníků. To je třeba případ silnice z Kořenova do Vysokého, kde potřebujeme rozšířit a zmodernizovat vozovku. Je tam několik stovek vlastníků nemovitostí, a to nejen z České republiky, ale třeba i ze Saúdské Arábie. Všechny musíme oslovit a sehnat od nich souhlas. A pak stačí, když si jeden z nich postaví hlavu, a nastanou potíže,“ podotkl náměstek.

Dvakrát ročně monitoruje stav silnic pro kraj společnost Pavex. Ta pak informuje o stavu závad a na základě této mapy se odborníci rozhodují, kde se do opravy pustí nejdříve.

„Je to pro nás jednoduché v tom, že opravujeme jen havarijní silnice a těch máme stále dost. Musíme si u nich jen určit pořadí,“ dodal.

Kraji se navíc podařilo cenu zakázek snížit až o čtyřicet procent díky tomu, že soutěže spustil během zimy. To je období, kdy potřebují firmy uzavírat nové zakázky, aby věděly, zda budou mít v létě dostatek práce.

„Výběr je tak mnohem širší než v létě, kdy je oprav celá řada. Už teď je problém sehnat i projekční kancelář a regionální firmy se nám ani nechtějí do soutěží hlásit, protože nestíhají,“ uzavřel Pieter.