Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice přes Trojzemí se postaví, Němci zatlačili na váhavé Poláky

  8:10aktualizováno  8:10
Silnice, která má spojit polskou Bogatyniu s německou Žitavou a Hrádkem nad Nisou, se konečně dostaví. Česká a německá část již stojí, léta se však čekalo na Poláky. Nakonec pomohla nóta německých diplomatů z konce března.
Silnice z Hrádku do Žitavy se dočká svého dokončení. (ilustrační snímek)

Silnice z Hrádku do Žitavy se dočká svého dokončení. (ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Na silnici chybí prakticky již jen most přes Nisu v polské Sieniewce. Peníze ze Saska na jeho stavbu jsou, Polsko se ale ke stavbě léta nemělo. Němečtí diplomaté se jim nakonec kvůli tomu rozhodli poslat nótu.

Silnice Trojzemím

Pětikilometrová spojka, která by navedla české řidiče na německou dálniční síť, se řeší už od začátku devadesátých let. Ve smlouvě se Německo zavázalo k zaplacení 11 milionů eur, přes dva miliony přidalo Česko. Celá silnice bude mít parametry silnice první třídy.

Silnice R35 nyní zatím vede z Liberce přes Chrastavu, Bílý Kostel a Chotyň k hraničnímu přechodu v Hrádku nad Nisou. Odtud má pokračovat čtyřkilometrovým úsekem přes polské území. Následně přes hraniční přechod do Německa.

"Nótu se dva roky nedařilo doručit," říká starosta Hrádku Martin Půta. Podařilo se to až na konci března a Polsko odpovědělo, že dostavbě silnice bránit nebude.

"Všechny překážky jsou odstraněny. Věřil jsem celou dobu, že se silnice jednou dokončí a teď si myslím, že se výstavba posledního úseku o dost přiblížila. Může to ovšem ještě trvat nějaké tři čtyři roky," řekl Půta.

Stavbu zdržovala především polská vláda. "Tvrdila, že dostavba silnice není v dobrém zájmu státu. To vyvolalo mezinárodní skandál a pod tlakem veřejnosti se před dvěma lety začalo stavět," vysvětlila Agnieszka Zakeš, zástupkyně ředitele Odboru infrastruktury úřadu Dolnoslezského vojvodství ve Vratislavi.

Otevření celé silnice ale bránil hlavně chybějící most přes Lužickou Nisu. Jde asi o třistametrový úsek. Stavba bude navazovat na budovaný úsek obchvatu kolem Bílého Kostela. Pro řidiče to bude znamenat ušetření času, protože nemusí přejíždět přes serpentiny v okolí Grabštejna.

Další část obchvatu se začne stavět již od 16. dubna. Půjde o výstavbu kruhové křižovatky. "Zcela bude uzavřena nájezdová větev na Liberec a Děčín ve směru od Bílého Kostela," popsala Stanislava Jakešová, vedoucí odboru dopravy krajského úřadu. Křižovatka by měla být hotová poslední dubnový den.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Navrhujeme park, nábřeží a náměstí, které jsou schopné tvořit příjemné...
Parovod zmizí a k řece Nise u libereckého mrakodrapu povedou schody

Krajský úřad v Liberci zveřejnil výsledky architektonické soutěže na úpravu prostranství před svou budovou. Zvítězil v ní domácí ateliér re:architekti, jehož...  celý článek

Památník stojí na hřbitově v Jítravě.
Pomník Rudé armádě lidé na hřbitově nechtějí. Rynoltice řeší, kam s ním

V Rynolticích na Liberecku mají problém s pomníkem Rudé armádě. Obec ho v létě umístila na hřbitov v Jítravě, jenže lidem se památník nelíbí a přejí si, aby ze...  celý článek

Vizualizace průtahu vedoucího kolem řeky Ploučnice.
Průtah městem nechceme, rozhodli obyvatelé Mimoně v referendu

Osmisetmetrová silnice, která by odváděla dopravu z přetíženého náměstí 1. Máje a přilehlých ulic se v Mimoni stavět nebude. Lidé ji odmítli v referendu...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
ZÁMEČNÍK / FRÉZAŘ - POUZE RANNÍ SMĚNA!!!!

Grafton Recruitment Praha
Liberecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.