Takto se připravuje stavba nové moderní silnice na výjezdu z Liberce, v...

Takto se připravuje stavba nové moderní silnice na výjezdu z Liberce, v sousedství autobazaru. Silnice kolem autobazaru až k nedalekému autoservisu a také k firmě Novoplast a vedlejší autobusové otočce je průjezdná. | foto: Jan Stránský, MF DNES

Jde o život, zlobí se lidé u silnice, po níž vede objížďka na Jablonec

  • 4
Už týden je uzavřená kvůli přestavbě cesta z Liberce do Jablonce přes Kunratice. MF DNES zjišťovala, jaké dopady má uzavření této hlavní silnice, dopravní tepny, po níž denně jezdilo deset tisíc automobilů.

„Ráno a odpoledne je tu takový provoz, že se nedá přejít. Směrem na Lukášov chybí navíc úplně přechody. Autobus má kvůli řadám aut zpoždění, protože ani nevyjede z otočky,“ zlobí se obyvatelka libereckého Harcova Michaela Haková.

Doplácí na to, že se kvůli výstavbě na dva roky zavřela silnice z Jablonce do libereckých Kunratic a auta proto volí nejkratší trasu přes Lukášov a Harcov. Úzká silnice, kde se v některých místech vyhnou dvě auta jen stěží, se stala ze dne na den jedním z hlavních tahů na Liberec. Není na to stavěná ani připravená.

„Ráno kolem sedmé a odpoledne kolem třetí je to tu jedna řada aut, nedá se vyjet od domu. Je jen otázkou času, kdy bude v zatáčkách ťukanec a silnice se zašpuntuje. V zimě si to tu vůbec nedovedu představit,“ rozohňuje se na prahu svého domu v Lukášově Michal Rohlíček. „Silnice je úzká a není tu chodník. Když tudy jde chodec, a míjejí ho v úzkých místech dvě auta, jde o život.“

„Oficiálně se má jezdit přes Vratislavice, ale řidiči si to tu zkracují. Byla to tu taková klidná cesta pro cyklisty a pro chodce, teď se klid ztratil a není to tu bezpečné. Až dostaví novou silnici, zase se to zlepší, ale ty dva roky budou krušné,“ říká asi pětačtyřicetiletý muž, který se představil jako Tomáš a ke svému domu stoupal pěšky.

„Silnice není vedená jako objízdná trasa, faktem ale je, že se na ní provoz velmi zvýšil. Máme proto připravený projekt, který bude řešit bezpečnostní úpravy. Opraví se poničené povrchy, doplní vodorovné dopravní značení a směrové sloupky,“ řekl David Novotný, vedoucí odboru správy veřejného majetku liberecké radnice.

O úpravách jedná se Ředitelstvím silnic a dálnic. „Jsme přesvědčení o tom, že by nám na úpravy měli přispět,“ říká Novotný.

Na silnici zpomalí řidiče také radar. „Na rovině před zúženým mostem přibudou retardéry. A od ulice Na Výběžku po autobusovou zastávku Vřesová v Lukášově rozšíříme a zpevníme krajnice, aby mohli lidé alespoň provizorně chodit,“ vypočítal Novotný.

„Chodník se tam nevejde, uděláme alespoň náhradní řešení. Technické služby na tom začnou pracovat do čtrnácti dnů,“ slíbil.

Děti si musejí cestou do školy dávat pozor

Úpravy chce Liberec zkoordinovat i se sousedním Jabloncem. Kvůli uzavírce má stejné potíže.

„Provoz se tu neskutečně zvýšil. Jablonecký magistrát alespoň udělal před školou nový přechod. Retardéry co před školou máme, nepomáhají, auta rychlost nedodržují. Žádáme také alespoň strážníky, aby ráno stáli u přechodu. Chceme na pomoc pozvat i dobrovolníky, kteří budou převádět děti přes silnici. Po silnici se teď už vůbec nedá chodit,“ vylíčila současné potíže ředitelka Základní školy Jablonec nad Nisou - Rýnovice Jana Mašindová.

Provoz narostl i ve Vratislavicích, přes které vede oficiální objížďka pro auta do 12 tun. Rodiče dětí z tamní školy podepisovali, že se dětem dostalo poučení o správném přecházení frekventované Tanvaldské ulice.

„Provoz je ve Vratislavicích zvýšený, pořád ale plynulý. Naše obavy z kolon se nepotvrdily. Úprava semaforů zatím není potřeba,“ uvedl Vlastimil Malý z liberecké dopravní policie.

„Vymohli jsme si alespoň, aby semafory fungovaly celý víkend. Chodcům také po úpravě na semaforu naskočí hned po zmáčknutí tlačítka zelená, aby děti nepřebíhaly na červenou,“ vyjmenoval úpravy místostarosta Vratislavic Jiří Mejsnar.

„Přechod má nové nasvícení s jinou chromatičností, řidiči si chodce lépe všimnou. A při odbočování v Dlouhomostecké přibyl oranžový panáček, který upozorní na přecházejícího člověka,“ dodal.