Ochranné sítě zabrání padání kamenů ze skal na silnici. (Ilustrační snímek)

Ochranné sítě zabrání padání kamenů ze skal na silnici. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Řidiče na krkonošské tepně ohrožují padající kameny. Skály obepnou sítě

  • 1
Ochranné sítě spoutají letos nebezpečné skály nad pojizerskou silnicí I/10, jež spojuje západní a východní Krkonoše. Objeví se také před Harrachovem nad kamenným masivem, ohrožujícím řidiče na mezinárodní silnici E65. Skalní ochozy nad hlavními krkonošskými silnicemi mohou zavinit tragédie.

Uvolňují se na nich totiž balvany a v posledních letech se již několikrát sesypaly na vozovky. "Skály narušuje střídání mrazů a plusových teplot. Voda se mění na led a kameny povolují," řekl dopravní inženýr policie na Semilsku Jan Otmar.

Zabezpečení skal si vyžádá dopravní omezení. "Doprava se svede do jednoho pruhu a budou ji řídit semafory," doplnil inženýr.

Skály pukají i kvůli stromům, rostoucím na strmých srázech nad oběma rušnými komunikacemi. Jejich kořeny pronikají do kamenných bloků a poškozují je.

"Kořeny mají obrovskou sílu. Vždyť i obyčejná pampeliška dokáže prorazit asfaltem," prohlásil Vlastislav Fejkl, provozní náměstek Sportovního areálu v Harrachově, kam dojíždí z Tanvaldu právě po mezinárodní silnici E65.

Práce začnou v květnu a skončí v listopadu

"O problémech se skálou před Harrachovem vím. Kusy žuly by se z ní mohly opravdu uvolnit," upozornil Fejkl. "Není stabilní a stojí hodně blízko u silnice."

Aby se při úpravách skalních bloků nestalo neštěstí, ochrání motoristy před padajícími kameny betonová svodidla, položená na silnici. Práce na obou komunikacích odstartují pravděpodobně v květnu a skončí v listopadu. "V zimě by vadily víc, protože v Krkonoších je víc turistů než v létě," konstatoval Otmar.

Starosta Rokytnice Petr Matyáš si s dopravními omezeními hlavu příliš neláme. "Na pojizerské silnici se pořád něco opravuje a na semafory jsme si už zvykli," vysvětlil Matyáš. Opravy vyjdou celkem na necelých 30 milionů korun.