Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Skláři chtějí do UNESCO. Pomoci jim má nová značka Křišťálové údolí

  • 2
Sklářský gigant Preciosa usiluje o zavedení značky Křišťálové údolí. Podporu už našel mezi městy, školami a sklářskými firmami. Snaha má vyvrcholit zapsáním oblasti vymezené Kamenickým Šenovem a Harrachovem na seznam památek UNESCO.

Tak jako se americké Silicon Valley stalo celosvětovým centrem počítačového a technologického průmyslu, má se severočeské Crystal Valley stát srdcem sklářského světa.

„Jsme potěšeni, jak lidé spontánně pozitivně myšlenku Křišťálového údolí podporují. A to bez toho, že bychom dělali nějaké velké kampaně. Zájem je i mezi institucemi. Těší nás, že se s touto myšlenkou ztotožňuje i vedení Libereckého kraje, mnohá města i obce i instituce na území Libereckého kraje,“ svěřil se generální ředitel skupiny Preciosa Group a místopředseda představenstva Stanislav Kadlec.

„Dostalo se nám i povzbuzení z úřadu vicepremiéra Bělobrádka. V neposlední řadě na tuto myšlenku dobře reagují i zákazníci v zahraničí,“ podotkl.

Křišťálové údolí má být zpočátku značkou a jménem, které propojí všechny sklářské subjekty v regionu. V dalším plánu přitáhne turisty a investory a sjednotí všechny sklářské výrobky z regionu.

„Každý komunikační koncept má svoji zkratku nebo chcete-li podpis. Byli bychom velmi rádi, kdyby si lidé při pojmenování území, tradice a všeho, co je spojeno se sklářstvím v tomto území, spojovali s pojmem Křišťálové údolí,“ dodal Kadlec.

Preciosa žádá o zapsání ochranné známky

Preciosa již podala žádost o zapsání ochranné známky Křišťálové údolí u Úřadu průmyslového vlastnictví. Dalším krokem je, aby se celá oblast zapsala na seznam UNESCO, což by přilákalo pozornost turistů. To sice může trvat mnoho let, ale Preciosa již na svou stranu získala důležité spojence. Jedním z nich je Liberecký kraj.

„S majitelem Preciosy Ludvíkem Karlem jsem myšlenku na Křišťálové údolí poprvé diskutoval loni a já z ní byl nadšen. Myslím, že zápis do UNESCO není nereálný, je dobré si dávat dlouhodobé cíle. Rozhodli jsme se zaplatit studii, která by možnosti Křišťálového údolí zmapovala,“ zdůraznil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

V zapsání údolí do seznamu světového dědictví věří i starosta Nového Boru Jaromír Dvořák. Právě Novoborsko je se svojí koncentrací 130 sklářských firem srdcem budoucího Křišťálového údolí.

„V roce 2009 po krizi sklářského průmyslu také nikdo nevěřil, že tuto etapu nejen přežijeme, ale vzejdeme z ní ještě silnější. Teď se nám zdá třeba bláhové být v UNESCO, ale za pár let to může být realita,“ podotkl Dvořák.

K iniciativě se Nový Bor připojil jako jedno z prvních měst. „Ten název se nám líbí, je všeobjímající a naprosto výstižný,“ dodal starosta.

Zapojují se i školy

Do projektu Křišťálového údolí se zapojují i školy. Například nejstarší sklářská škola na světě, kamenickošenovská Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská je připravena značku propagovat již letos při oslavách svého 160. výročí.

„S Preciosou nás pojí nejen to, že jsme ve stejném městě, ale i naši absolventi, kteří do Preciosy v drtivé míře míří. Značka Křišťálové údolí pomůže s propagací českého sklářství, což je voda na náš mlýn. Pokud se českému sklu bude dařit, bude i zájem o naši školu stoupat,“ zamýšlí se ředitel školy Pavel Kopřiva.

K projektu se hlásí také sklárna Ajeto v Lindavě. Její majitel, sklář a designér Petr Novotný si od značky slibuje lepší propagaci. „Je vždycky fajn, když se nějaké oblasti a výrobky propagují pod jednou značkou a jednotně,“ myslí si Novotný.

Jedinou překážku, kterou vidí, je řevnivost mezi jednotlivými sklárnami. „Je přirozené, že sklárny vyrábějící stejné zboží, si konkurují a soupeří mezi sebou. Tuhle překážku bude třeba vyřešit,“ dodává.