Funkcionalistická stavba z poloviny 30. let minulého století je totiž kulturní památkou a úpravy tohoto typu je nutné s památkáři konzultovat. Ti ale tvrdí, že se tak nestalo.
„V tuto chvíli na městě nemáme podanou žádost o vyjádření k výměně nápisu na kulturní památce v Pražské ulici. Je to historický objekt, odbor památkové péče by to nepovolil,“ uvedl Jaroslav Badalec, vedoucí oddělení památkové péče libereckého magistrátu.
„Nenapadlo by mě, že někdo může být tak drzý a takto se chovat ke kulturní památce. Město zahájí řízení o udělení pokuty,“ podotkl Badalec.
Majitel úpravy nekonzultoval s památkáři
Úpravy majitel nekonzultoval ani s libereckým pracovištěm Národního památkového ústavu. „Považuji to za velkou drzost a naprostou neúctu,“ prohlásil ředitel pracoviště Miloš Krčmář.
Národní památkový ústav s provedenými úpravami průčelí obchodního domu taktéž nesouhlasí. „Proto podáváme podnět k zahájení správního řízení s vlastníkem objektu, případně s osobami, která tyto úpravy provedly. Budeme požadovat navrácení podoby průčelí objektu do stavu před provedením nepovolených úprav,“ sdělil Krčmář.
Lukáš Puchta, který hovoří za firmu Snowbitch, tvrdí ale něco jiného. „S památkáři jsme se sešli na úvodní schůzce a dostalo se nám arogantní reakce. Paní mi řekla: ‚Musíte jít na tyhle tři úřady a až to projdete, tak se to sejde tady u mě a já rozhodnu.‘ Tudíž jsme postupovali tou cestou, že jsme to dál neřešili,“ uvedl Puchta.
On sám je majitelem domu. Ubezpečuje, že mu na památce záleží a nechce ji nikterak znehodnotit. „Respektujeme budovu jako takovou, já sám jsem fanoušek funkcionalistické architektury, ale potřebujeme tam mít náš obchodní název. Vracíme obchodnímu domu život. Myslím, že pánové Brouk a Babka by s námi souhlasili,“ prohlásil Puchta.
Puchta: Lpěli jsme na původních neonech
Ve svůj prospěch argumentuje Puchta tím, že zůstal zachovaný emblém B+B nahoře na domě. „Nová písmena nám potom vyráběla tatáž firma, která vytvořila ta původní, a to s využitím stejné technologie. Nabízeli nám do nich LED osvětlení, ale my jsme záměrně lpěli na původních, i když už dnes zastaralých neonech,“ zdůraznil Puchta a podotkl, že je připraven čelit postihům, které památkáři chystají.
Památkářům navíc vadí, že z parteru obchodního domu nyní křičí do ulice vulgarismus. Název firmy totiž obsahuje anglické slovo bitch, což je označení pro ženu lehkých mravů.
„Něco takového umístit do veřejného prostoru a nadto na kulturní památce je naprosto nevhodné. Za první republiky například pamatovaly zákony i na to, že provozovny se nesměly označovat hanlivými slovy,“ rozhořčil se Miloš Krčmář.
Architekt Vávra: Je to špatně
I tuto skutečnost vnímá Lukáš Puchta odlišně. „Název je registrovaná obchodní značka. Navíc je to dvojsmysl, slovo bitch je také výraz pro fenu. Kdyby z toho vulgarismus křičel, nikdy by nám značku nezaregistrovali,“ argumentoval.
Obchodní dům Brouk a Babka za socialismu po desetiletí spíše upadal. Po důkladné rekonstrukci jej před dvanácti lety, počátkem prosince 2005, otevíral architekt David Vávra. Zpráva o počinu firmy Snowbitch jej nepotěšila. „Je to špatně,“ napsal v krátké textové zprávě pro MF DNES.