Nový jablonecký územní plán navrhuje spojit všechny tři terminály, vlakový,

Nový jablonecký územní plán navrhuje spojit všechny tři terminály, vlakový, autobusový i tramvajový. Na takovou akci by ale město potřebovalo desítky milionů korun. Konečná tramvaje číslo 11 tak zatím zůstává na svém místě. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Specialista na dopravu: Přesun tramvaje k nádraží je kvalitní úlet

  • 4
Konečná tramvaje v Jablonci nad Nisou by se do deseti let mohla přesunout až na vlakové nádraží. Zpracovatelé územního plánu totiž navrhují jednotný terminál pro hromadnou dopravu. Podle řady odborníků se jedná o holý nesmysl. Někteří navrhují soustředit hromadnou dopravu spíš v centru.

"To je hloupost. Význam by tato akce měla jedině v případě výluk, a tramvajová doprava by tak fungovala jako náhradní," poznamenal dopravní specialista Jindřich Berounský.

Podle Berounského se všude ve světě řeší, jak dostat hromadnou dopravu do centra města, a Jablonec by šel proti tomu. Nový územní plán navrhuje spojit všechny tři terminály, vlakový, autobusový i tramvajový. Na takovou akci by ale město potřebovalo desítky milionů korun.

"Přesun konečné zastávky k vlakovému nádraží by byl poměrně drahý. Já si zrovna nemyslím, že obě stanice jsou od sebe daleko a nedalo by se dojít pěšky. Ale rozvoj města může být takový, že si změnu vyžádá," uvedla senátorka a předsedkyně komise pro územní plán a rozvoj města Soňa Paukrtová.

Odborníci by tramvaje raději viděli na Dolním náměstí

Ani Paukrtová si nemyslí, že by se během příštích pěti let děly nějaké významné změny na vlakovém nádraží.

Odborníci pokládají za šťastnější řešení přivést tramvajovou dopravu do centra města na Dolní náměstí nebo k autobusovému nádraží. Již v minulosti město s touto verzí pracovalo. Koleje by vedly podél ulice 5. května až na Dolní náměstí.

"Už tehdy by toto prodloužení stálo téměř devadesát milionů korun. I proto tato varianta padla," vysvětluje Paukrtová.

Koleje na Dolní náměstí však neodsuzuje zastupitel Jindřich Berounský. "Přivést tramvaj k autobusovému nádraží není špatný nápad. Autobusák se osvědčil. Je na dobrém místě. Navíc kdyby se propojila lávkou železniční stanice centrum, bylo by to pro Jablonec velmi přínosné."

MHD se má soustředit do centra města

Ostatně lávku od nejnovější zastávky centrum plánovalo v minulosti vedení Jablonce. Most měl končit u polyfunkčního domu v Lipanské ulici. Ten ale dodnes neexistuje. Podle Berounského je třeba se držet varianty, která bude konečnou tramvaje směřovat k nádraží, ale tomu autobusovému.

"Koleje by vedly třídou 5. května. Musela by se ale vyřešit kauza Musilových. Zpátky by tramvaj jela ulicí Soukennou, přes Dolní náměstí," nastínil dopravní specialista.

S variantou tramvaje blíže k centru souhlasí i provozně-technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Ludvík Lavička. "Tramvaj u vlakového nádraží není nejvhodnější řešení. Hromadná doprava se má soustředit do centra města."

Prostor k vybudování konečné zastávky tramvaje by na vlakovém nádraží byl. Zpracovatelé konceptu územního plánu ho zamýšleli v parčíku naproti budově bývalé celnice. Tam dříve měla být otočka autobusu. Tento záměr se však nikdy neuskutečnil, přestože existuje dokumentace ke stavebnímu povolení. "Je to škoda, protože otočka autobusu by pomohla při výluce Liberec-Tanvald."