V jabloneckém Eurocentru ve čtvrtek pořádali tradiční módní přehlídku Made in Jablonec. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Krizi už bižuterie překonala, teď má ale zásadní problém. Nejsou lidi

  • 6
Výrobci tradiční české bižuterie sice již vybředli z krize, která je před lety ranila po ekonomickém pádu gigantů Jablonex a Bižuterie, ale obávají se dalších možných obtíží. I když tento specifický průmysl opět expanduje do celého světa, chybí lidé.

Firmy nemají dostatek odborníků jako jsou pasíři či foukači skla. A pokud se tento trend nezastaví, může nastat problém s tím, že výrobci nebudou schopni zajistit dostatek svých produktů, aby uspokojili všechny své zákazníky.

„Máme za sebou období deprese a naše odvětví je stabilizované. Jenže se citelně začíná projevovat nedostatek pracovní síly, odborníků. Zejména chybí pasíři, foukači skla, ale i lidé, kteří bižuterii montují,“ říká předseda Svazu výrobců skla a bižuterie Pavel Kopáček.

Pokud se tento trend nezastaví, můžou přijít problémy, výrobci nebudou „chrlit“ tolik bižuterie a zpomalí se výroba.

„Děti tyto obory studovat nechtějí, školy je těžko obsazují. Podle našich informací na pasíře momentálně studuje v Česku jen 15 žáků. Loni vyšla ze školy jen jedna studentka. Tomuto průmyslu chybí asi 30 lidí ročně. A vezměte si, že na Jablonecku se bižuterii věnuje 4 032 lidí a v dobách největší slávy jablonecké bižuterie tu bylo kolem 250 jen pasířů,“ vypočítává Kopáček.

Jednou z cest, jak tento stav změnit, je nový projekt svazu, na kterém spolupracuje s úřadem práce.

„Projekt se jmenuje Pasíř a pokud vše dobře dopadne, měl by se spustit v září. Jde o rekvalifikační kurz na toto povolání. Je s tím však spojena velká administrativní zátěž a navíc je špatně to, že normální student učebního oboru má na vyučení se v něm 1200 hodin za tři roky a tady na to budeme mít jen 130 hodin za půl roku. Musíme tedy něco osekat, něco vypustit,“ upozorňuje předseda.

Problémy s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků přiznává i bižuterní a sklářský gigant Preciosa.

„Například pasíři jsou u nás často lidé již kolem důchodového věku. Navíc tu máme spoustu speciálních odborností a na to nestačí jen školní praxe. Než se to člověk naučí, netrvá to rok, dva, ale třeba pět i deset let,“ říká Andrea Kroupová z marketingového oddělení Preciosy.

„Bojujeme také s tím, že se tu před lety vedla kampaň, že bižuterie a sklo jsou mrtvé. Hodně lidí to má stále v povědomí. Bojujeme i s rodiči, kteří své dítě na tyto obory nedají, jelikož se domnívají, že nejsou lukrativní a školy pak tyto obory pro nezájem třeba i zruší. Myslím, že zrovna naše firma může ukázat, že bižuterie a sklo jsou atraktivním a lukrativním odvětvím.“

Slova Kopáčka a Kroupové potvrzují neustále také ředitelé odborných škol. „Technické sklo, kovová bižuterie, skleněná bižuterie, zlatník a klenotník. To jsou bohužel nejméně obsazené obory. Na sklu a bižuterii je v ročníku deset až dvanáct dětí, zatímco třeba kuchaři nám zaplní celou jednu třídu a ještě půlku druhé,“ uvedl před časem dnes již bývalý ředitel Střední školy řemesel a služeb v Jablonci nad Nisou František Lufinka.

Přes výše popsané problémy se jablonecké bižuterii loni dařilo. „Udělali jsme 38 nejrůznějších prezentačních akcí. Bižuterní výrobky jsme představili například na Expu v Miláně, Světové asociaci průvodců v cestovním ruchu či na zasedání Evropského olympijského výboru. O bižuterii je velký zájem,“ dodává Kopáček. Úspěšný loňský rok pak vyvrcholil včerejší tradiční módní přehlídkou Made in Jablonec ve velkém sále jabloneckého Eurocentra.