Choreograf a režisér Daniel Záboj upravil klasickou pohádku na míru libereckému...

Choreograf a režisér Daniel Záboj upravil klasickou pohádku na míru libereckému souboru a zasadil ji do současnosti. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Spící krasavici doprovodí živý orchestr, inspirací byli bratři Grimmové

  • 0
Příběh jako vystřižený z deníku, ve kterém se prolíná láska, dospívání, strach z neznáma, ale i dlouhý spánek. Baletní soubor Divadla F. X. Šaldy si pro diváky připravil skutečnou lahůdku. Nastudoval slavný balet Spící krasavice, a po sedmi letech doprovodí tanečníky na jevišti živý orchestr.

Klasickou pohádku od francouzského autora Charlese Perraulta o Auroře, která se píchne o trn a usne na sto let, zpracoval v roce 1889 Petr Iljič Čajkovskij. Pro liberecké divadlo upravil libreto a ujal se choreografie i režie Daniel Záboj.

„Moje první myšlenka byla udělat moderní představení, musel jsem jej ale upravit pro zdejší baletní soubor, který je komornější. A nakonec jsem stejně skončil u neoklasiky. Nechal jsem se inspirovat předlohou bratří Grimmů, zabýval jsem se i psychologií dospívání a magickými, až spiritualistickými vlivy, které mě velmi zajímají,“ zmínil režisér a choreograf.

Děj zasadil do prostředí filmových ateliérů. V příběhu vystupuje režisérský pár, kterému se nemůže narodit dítě. Jednoho dne potká žena při ranní sprše žabáka, který předpoví, že do roka a do dne se jí narodí miminko. Pohádka ukazuje dospívání Aurory a zaměří se rovněž na postavu zlé víly Carabossy.

„Tou je v našem podání agent Car-Boss, nevlastní bratr režiséra Kinga, který se vkrádá do ateliéru, a otráví takovým tajemným způsobem růže Aurory, jenž poté upadne do kómatu,“ přiblížil Záboj. V druhé části se děj přesouvá do prostředí nemocnice, kde se odehraje většina duetů. „Tam jsem se choreograficky vyžíval,“ poznamenal.

Scéně vévodí děsivá zeď se světly

Příběhu se musela přizpůsobit také scéna. Ta byla navíc pokrácena o prostor, který si pro sebe zabral orchestr. Jevišti vévodí veliká šedá zeď se spoustou dveří. „Ten prostor je brutální, ale zároveň intimní. Zeď sama o sobě je děsivá, ale když se pracuje se světly, promění se v něžnou věc,“ zdůraznil scénograf Richard Pešek.

Orchestr povede dirigent Národního divadla Václav Zahradník. V původní délce je Čajkovského balet tři a půl hodiny trvající opus, autoři tak museli v Liberci krátit.

„Pro mě bylo nejdůležitější, že choreograf nechtěl skákat z jednoho jednání do druhého, ale šli jsme organicky. Hrajeme první i poslední notu, a i když jsme museli něco vypustit, nic jsme neošidili,“ zdůraznil dirigent.

V roli Aurory a Desira se představí Maria Gornalova a Alexey Yurakov. První premiéru naplánovalo divadlo na pátek, druhou na sobotu 4. března.