Špatně seřízené semafory mohly v Liberci zabíjet, tvrdí šéf dopravy

  9:07aktualizováno  9:07
Lidé měli zelenou, mohla je ale srazit tramvaj. Semafor ji rovněž pouštěl do křižovatky. Na tuto nebezpečnou situaci a řadu dalších případů, které ohrožovaly chodce i řidiče v libereckých křižovatkách, upozornil u soudu vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.

Semafory na Šaldově náměstí v Liberci. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Vypovídal jako svědek ve sporu mezi městem a firmou Eltodo. Liberec jí v roce 2012 vypověděl smlouvu o správě osvětlení libereckých ulic a semaforů. Firma tvrdí, že k vypovězení nebyl důvod je tudíž neplatné. Město zažalovala.

"Kdyby bylo na mně, smlouvu bych ukončil mnohem dřív. Bylo to největší selhání firmy," řekl Pavel Rychetský u soudu k fatálním bezpečnostním problémům. Zmínil například Šaldovo náměstí. "Křižovatka byla nebezpečná, chodcům, kteří měli zelenou hrozila srážka s tramvají, její řidič jel také. Samotného mě to tam málem přejelo," upozornil Rychetský.

Autobusy jezdily po tramvajovém tělese a odbočovaly do Sokolské ulice, tramvaje zas mířily ve stejném směru do ulice 5. května. Tu protíná přechod. Podle Rychetského selhalo zařízení umístěné v zemi. Nedokázalo rozlišit autobus a tramvaj.

"Firma o závadě věděla a měla okamžitě reagovat. Přitom stačilo obnovit tu krabičku. Neučinila ale krok k nápravě. Pokud by tramvajáci nejezdili na signály, na které nesměli, nedostali by se z křižovatky," zmínil Rychetský. Eltodo prý na problém upozornil.

Zakázku za půl miliardy město nakonec vypovědělo

Zmínil i další potíž se signalizací v křižovatce Košické a Milady Horákové. Potřebu delšího intervalu se podle Rychetského údajně nepodařilo dostat do oficiální dokumentace. I když se operativně zelený signál od Košické prodloužil, při servisním zásahu do křižovatky se vrátilo původní nastavení.

Firma Eltodo-Citelum spravovala pro město křižovatky a veřejné osvětlení od roku 2006 a podle smlouvy to měla dělat až do roku 2021. Současné vedení města ale smlouvu o zakázce za půl miliardy uzavřenou už za primátora Jiřího Kittnera vypovědělo.

Důvodem byly výhrady k nové dopravní ústředně pro centrální řízení křižovatek. Liberce tvrdí, že firma dodala jinou ústřednu, než jakou vzala na vědomí rada města. Dodaná prý neuměla automaticky přepínat semafory dle hustoty dopravy a vyhodnocovat data.

Eltodo ale tvrdí, že smlouvu město vypovědělo z politických důvodů na nátlak opozice. Firmě údajně nikdo nevytkl vady a pro odstoupení neexistovaly důvody. Ústředna prý ještě před tím, než ji město vypnulo, dobře řídila všechny liberecké křižovatky.

Byla to účelová výpověď, hájí se firma

"Vypovězení ze strany města nám připadá jako účelové. Pokud město tvrdí, že ústředna nemá nějaké funkce, dá se to řešit jednáním," říká jednatel Eltoda Vítězslav Chmelík.

Liberec ale firmě mimo jiné vytýká, že obnovu osvětlení, ke které se zavázala, dělala živelně a bez koordinace s městem. "Smlouva byla jen obecná, nedostali jsme žádné vyjádření k naší koncepci. Vždy jsme postupovali s péčí řádného hospodáře," tvrdí právní zástupce Eltoda Tomáš Kessler.

Advokát města Martin Heřmánek zmínil i to, že si firma při příchodu do Liberce udělala vlastní pasport osvětlení. Zahrnula do něj ale i Vratislavice nebo Stráž, ač nespadají do katastru města. Městu se pak fakturovalo na základě nesprávného počtu světelných míst. "Město neřeklo, že tato světla nejsou naše a že odmítá fakturu," hájil se jednatel Eltoda Chmelík.

Liberec tvrdí, že je pro něj smlouva nevýhodná a že správu osvětlení zajistí levněji. Ať ale spor dopadne jakkoliv, Liberec bude muset zaplatit Eltodu 120 milionů za dosavadní investice ve městě.

Autor:

Nejčtenější

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Nahá těla stoupala mezi zasněženými smrčky. Otužilci vyrazili na Ještěd

Skupina otužilců vyrazila pěšky na Ještěd.

Bez bundy, dokonce i bez mikiny nebo trička. Jenom v botách, kraťasech a kulichu vyrazila v sobotu šestice otužilců na...

Lyžařům hrozí problémy na cestě do Jizerek, spolek zablokoval solení silnic

Ilustrační snímek

Silničáři v Jizerských horách nesmí solit důležité vozovky, které protínají místní chráněnou krajinnou oblast. Důvodem...

KOMENTÁŘ: Je čas vymazat Liberec. Česko, země sportovním akcím zaslíbená

Finští fanoušci během finálového zápasu mistrovství světa proti Švédsku.

Medaili, o které snili, nemají, a po dvou letech jsou zase ve sportu, jemuž i nadále vévodí čtyři stejné země, až těmi...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Škole, které se zřítila zeď, hrozí bourání. Auta musejí jezdit jinudy

Střední škola řemesel a služeb v jablonecké Podhorské ulici

Část zdi v prvním a druhém patře Střední školy řemesel a služeb v jablonecké Podhorské ulici se zřítila. Je to vážný...

Kvůli vyhlídce na Troskách se lidé bouřili, odhalí nová kniha o Českém ráji

„V Českém ráji slouží za rozhledny spíše věže starých hradů, skalní vyhlídky a...

Tři roky bádání, fotografování v různých ročních obdobích a v nohách stovky kilometrů. Tak by se dala shrnout práce na...

Ekologové chtějí omezit noční výjezdy rolby, její hluk ohrožuje tetřívka

Tetřívek obecný je jako krkonošský Cimrman. Nikdo ho neviděl a přece toká.

V Jizerských horách dramaticky ubývá kriticky ohroženého tetřívka obecného. Ekologové chtějí proto omezit zejména noční...

Najdete na iDNES.cz