Právníci Eltoda se u soudu snaží dokázat, že je odstoupení od smlouvy uzavřené v roce 2006 na 15 let neplatné a účelové. Město smlouvu vypovědělo, protože ji prý firma opakovaně porušovala.
Liberec byl navíc přesvědčen o tom, že je pro něj nevýhodná a správu světel a semaforů dokáže zajistit levněji.
„Eltodo bylo vždy připraveno k mimosoudnímu jednání a k rozumné dohodě, jak spor vyřešit,“ komentuje současnou snahu společnosti její mluvčí Richard Štrégl.
Snaha o dohodu přichází na začátku vlády rozkoukávající se nové rady. Ta se zatím staví k návrhu firmy vstřícně.
„Jsme připraveni jednat o mimosoudní dohodě, ale potřebujeme k tomu od Eltoda konkrétnější podmínky. Samozřejmě, že budeme usilovat o to, aby následné částečné narovnání bylo pro Liberec co nejvýhodnější,“ řekl primátor Liberce Tibor Batthyány (ANO).
Jádrem sporu je ústředna
Jádrem sporu byly u soudu výhrady k dopravní ústředně pro centrální řízení křižovatek. Firma podle města dodala jinou ústřednu, než jakou vzala na vědomí rada města. Nová ústředna měla například umět automaticky přepínat semafory podle hustoty dopravy a získaná data vyhodnocovat.
Podle právníka města přestal být Liberec schopen ovládat křižovatky. Firma naopak tvrdí, že nic neporušila a že nedodané funkce nemají vliv na správný chod ústředny.
Primátor Batthyány nicméně označil současné fungování správy světel za nouzový režim.
Liberec je navíc ve schizofrenní situaci. Město se sice o systém stará samo, správu se ale snaží provádět i Eltodo, protože vypovězení smlouvy neuznává. Městu posílá faktury. Liberec platby za spotřebovanou energii dává do soudní úschovy.
„Nakupujeme elektřinu pro veřejné osvětlení i křižovatky, držíme nepřetržitou pohotovost, v rámci které vyjíždíme k hlášeným poruchám, řešíme opravy veřejného osvětlení při dopravních nehodách,“ nastínil generální ředitel Eltoda Vítězslav Chmelík.
Eltodo stále provádí revize a opravy
Eltodo vyměňuje i vadné výbojky v pouličních lampách, provádí revize nebo provozuje dispečink s bezplatným telefonním číslem 800 101 109. Za listopad firma přijala přes 60 hlášení o poruchách. Od hasičů, městské policie i obyvatel.
Už se ale nevyjadřuje ve stavebních řízeních k projektům, které by mohly zasáhnout do infrastruktury veřejného osvětlení.
„Město nám tuto pravomoc odebralo. Také nemůžeme opravovat kabelové poruchy v zemi, protože nám město odmítá vydat výkopová povolení,“ popsal Vítězslav Chmelík.
Semafory si Liberec řídí sám. Město podle Chmelíka vyměnilo zámky u ovládacích skříní a dodanou dopravní ústřednu odpojilo.