Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči autobusů protestují. S historickým vozem jeli za ministrem

  12:57aktualizováno  12:57
Šetříte na řidičích autobusů a kvůli tomu se naše zaměstnání stává stále podřadnějším a upadá. Takový vzkaz vyslaly ve své Jablonecké výzvě politikům desítky řidičů v Libereckém kraji a tisíce v celé zemi, když zasedli za volanty autobusů v reflexních vestách.

Protestem poukázali na zhoršující se poměry ve veřejné dopravě a své znechucení nad dopravními soutěžemi, kde je hlavním kritériem co nejnižší cena.

V oranžových a žlutých vestách vyjela na své linky většina řidičů společnosti BusLine v Jablonci nad Nisou. Odbory společnosti vyhlásily už na konci září stávkovou pohotovost a vyzvaly k boji proti dumpingovým cenám ve veřejné dopravě a stále nižším mzdám řidičů. Pohrozili, že jestli se nezačne do měsíce o problému jednat, jsou připraveni vstoupit do stávky.

Fotogalerie

„Ráno ve vestách v celé zemi vyjelo odhadem na čtyři tisíce řidičů. Jsou mezi nimi samozřejmě i řidiči jiných dopravců. Jablonecká výzva jim tedy mluví z duše a chtějí se prát za svoji práci, důstojné podmínky, aby je soutěže s nejnižšími cenami nezničily,“ řekl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

Ráno dva zástupci jabloneckého BusLinu vyjeli do Prahy na ministerstvo dopravy, kde předali Jabloneckou výzvu.

„Do měsíce chceme začít s jednáním, u kterého by měli být odboráři, zástupci dopravců a opravdoví odborníci na dopravu. Jde nám o zavedení jednotné metodiky zadávání a vyhodnocování veřejných soutěží,“ zdůraznil Kuchynka.

Odborářům jde také o to, aby přímo v zadávání veřejných zakázek byla zakotvena minimální mzda řidičů.

Žádají 1,75 násobek minimální mzdy, což je 100 korun na hodinu. Podle Kuchynky berou například řidiči autobusů v Jablonci 72 korun na hodinu. Dvaadvacet až třiadvacet tisíc si za měsíc vydělají jen díky desítkám hodin přesčasů.

„Donuťme společně veřejné zadavatele, aby při zadávání veřejných soutěží na třeba až deset let bylo jasně zakotveno v zadání, že mzda řidiče je jedna z hlavních a jasných položek. Musí být deklarováno uchazeči v nabídce, za kolik přesně bude řidič autobusu jezdit, a jak bude zaručeno, že výplata rozumným způsobem poroste,“ píše se v Jablonecké výzvě. „Chceme důstojnou progresivní mzdu, která bude smluvně zajištěna a kontrolována státem,“ hlásá text výzvy.

„Řidičům by to zaručilo, že deset let nebudou chodit domů se stejnou mzdou. Zajistilo by se, že se vrátí dobří řidiči. Přestala by konečně supermarketová doprava, kde chybí kvalita,“ zdůraznil Kuchynka.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace průtahu vedoucího kolem řeky Ploučnice.
Průtah městem nechceme, rozhodli obyvatelé Mimoně v referendu

Osmisetmetrová silnice, která by odváděla dopravu z přetíženého náměstí 1. Máje a přilehlých ulic se v Mimoni stavět nebude. Lidé ji odmítli v referendu...  celý článek

Slavící hejtman Martin Půta.
Nechci sedět na dvou židlích, říká hejtman Půta. Místa ve sněmovně se vzdá

Od voličů v Libereckém kraji dostal téměř čtyři a půl tisíce hlasů. Ze sedmnáctého, posledního místa kandidátky Starostů a nezávislých se tak hejtman Martin...  celý článek

Mandragora servíruje své ryzí muzikantství už pětadvacet let a zdaleka nekončí....
Jablonecká Mandragora slaví čtvrt století s rockem a funkem

Čtvrt století není v životě lidském zrovna krátká doba. A v životě hudební skupiny už se jedná přímo o úctyhodný věk. Přesně 25 let na scéně si nyní připomíná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.