Řidiči autobusů protestují. S historickým vozem jeli za ministrem

  • 52
Šetříte na řidičích autobusů a kvůli tomu se naše zaměstnání stává stále podřadnějším a upadá. Takový vzkaz vyslaly ve své Jablonecké výzvě politikům desítky řidičů v Libereckém kraji a tisíce v celé zemi, když zasedli za volanty autobusů v reflexních vestách.

Protestem poukázali na zhoršující se poměry ve veřejné dopravě a své znechucení nad dopravními soutěžemi, kde je hlavním kritériem co nejnižší cena.

V oranžových a žlutých vestách vyjela na své linky většina řidičů společnosti BusLine v Jablonci nad Nisou. Odbory společnosti vyhlásily už na konci září stávkovou pohotovost a vyzvaly k boji proti dumpingovým cenám ve veřejné dopravě a stále nižším mzdám řidičů. Pohrozili, že jestli se nezačne do měsíce o problému jednat, jsou připraveni vstoupit do stávky.

„Ráno ve vestách v celé zemi vyjelo odhadem na čtyři tisíce řidičů. Jsou mezi nimi samozřejmě i řidiči jiných dopravců. Jablonecká výzva jim tedy mluví z duše a chtějí se prát za svoji práci, důstojné podmínky, aby je soutěže s nejnižšími cenami nezničily,“ řekl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

Ráno dva zástupci jabloneckého BusLinu vyjeli do Prahy na ministerstvo dopravy, kde předali Jabloneckou výzvu.

„Do měsíce chceme začít s jednáním, u kterého by měli být odboráři, zástupci dopravců a opravdoví odborníci na dopravu. Jde nám o zavedení jednotné metodiky zadávání a vyhodnocování veřejných soutěží,“ zdůraznil Kuchynka.

Odborářům jde také o to, aby přímo v zadávání veřejných zakázek byla zakotvena minimální mzda řidičů.

Žádají 1,75 násobek minimální mzdy, což je 100 korun na hodinu. Podle Kuchynky berou například řidiči autobusů v Jablonci 72 korun na hodinu. Dvaadvacet až třiadvacet tisíc si za měsíc vydělají jen díky desítkám hodin přesčasů.

„Donuťme společně veřejné zadavatele, aby při zadávání veřejných soutěží na třeba až deset let bylo jasně zakotveno v zadání, že mzda řidiče je jedna z hlavních a jasných položek. Musí být deklarováno uchazeči v nabídce, za kolik přesně bude řidič autobusu jezdit, a jak bude zaručeno, že výplata rozumným způsobem poroste,“ píše se v Jablonecké výzvě. „Chceme důstojnou progresivní mzdu, která bude smluvně zajištěna a kontrolována státem,“ hlásá text výzvy.

„Řidičům by to zaručilo, že deset let nebudou chodit domů se stejnou mzdou. Zajistilo by se, že se vrátí dobří řidiči. Přestala by konečně supermarketová doprava, kde chybí kvalita,“ zdůraznil Kuchynka.