Autobus společnosti BusLine.

Autobus společnosti BusLine. | foto: MAFRA

Miliardovou zakázku na dopravce v kraji může ohrozit střet zájmů

  • 6
O výnosný byznys se zajišťováním veřejné autobusové dopravy v Libereckém kraji se střetne zřejmě přes deset firem. Ale jedna z nich - společnost BusLine - měla své lidi tam, kde se vytvářely podmínky pro soutěž o několikamiliardovou zakázku rozloženou do let 2014 až 2024.

František Chlouba (Starostové) je nyní místopředsedou dozorčí rady BusLine. Jiří Vařil (KSČM) vedl BusLine do loňského listopadu jako předseda představenstva. Teď oba pracují v dopravním výboru Libereckého kraje, kde vznikalo doporučení, jak by mělo výběrové řízení na veřejnou autobusovou dopravu vypadat.

"Jde o naprosto zřejmý střet zájmů," prohlásil mluvčí Transparency International Radim Bureš. "Kauzu sledujeme a chceme v ní být slyšet."

Vařil sice už není v představenstvu BusLine, ale podle předsedy Změny Jana Korytáře zůstává se svou bývalou společností fakticky spojený. "U Chlouby je pak střet zájmů úplně jasný," prohlásil Korytář. "Oba dva nepřípustně ovlivnili veřejnou zakázku."

Pravidla pro soutěž o miliardový obchod posvětilo krajské zastupitelstvo minulý týden. Vycházelo z návrhu, který v dopravním výboru prosazovali také Vařil a Chlouba.

"Bez nich by návrh neprošel," řekl předseda dopravního výboru Ivan Kunetka (Změna). "My za Změnu jsme byli proti, ale v důležitých bodech jsme prohráli jednou o jeden a podruhé o dva hlasy."

Tohle není střet zájmů, tvrdí Chlouba

Místopředseda dozorčí rady BusLine Chlouba nepovažuje svou práci na pravidlech výběrového řízení za střet zájmů. "Dopravní výbor má pouze poradní hlas," prohlásil. "O něco jiného by šlo, kdybych byl členem krajského zastupitelstva. Pak bych střet zájmů ohlásil a nehlasoval bych."

Vařil zaútočil na Změnu a označil její výkony v dopravním výboru za zoufalé. Vidí za nimi osobní nenávist, diletantismus a exhibicionismus.

"Kdyby Změna působila i ve zbytku České republiky, tak jsme za čtyři roky zpátky na stromech," konstatoval Vařil. "Změna tady předvádí humus."

Vařil Změně vyčetl, že prosazovala, aby se soutěž otevřela také pro firmy se čtrnáct let starými autobusy. "Rád bych viděl, jak by do nich po vysokých schodech vystupovaly babičky a jak by se do nich dostávali vozíčkáři. A jak by se v autobusech bez klimatizace cestovalo v letních vedrech!?"

Zakázka na autobusovou dopravu rozdělila na kraji koaliční spojence Starosty a Změnu. Starostové souhlasili na krajském zastupitelstvu s pravidly soutěže, připravenými v dopravním výboru v souladu s názory Vařila a Chlouby.

Proti je ČSAD Česká Lípa

"Starostové před krajskými volbami kritizovali prorůstání byznysu s politikou, ale nechalo je chladnými, jak BusLine mohl ovlivňovat podmínky soutěže," poznamenal Kunetka. "Návrh dopravního výboru se přitom lišil od toho, na čem jsme se Starosty domlouvali zhruba tři měsíce v krajské radě."

Kunetka varoval krajské zastupitele, že se Chlouba a Vařil dostali při práci na pravidlech pro soutěž do střetu zájmů. Politici na Kunetku většinou nedali a schválili pravidla pro výběrové řízení, která vycházela z doporučení dopravního výboru. Proti vlivu BusLine v dopravním výboru vystoupila společnost ČSAD Česká Lípa.

"Pokud někdo z účastníků soutěže podá žalobu, pak budou výsledky výběrového řízení neplatné kvůli porušení několika zákonů," řekl předseda představenstva ČSAD Česká Lípa David Mahdal.