V Jablonci ukázali, jak může vypadat lávka vedoucí na nový terminál

  8:12aktualizováno  8:12
Mostní pilíře, které připomínají košaté koruny stromů, výtah se schodištěm či jemné pletivo, jež obroste zelení. Jablonecká radnice představila čtrnáct návrhů lávky, která má propojit železniční zastávku Jablonec - Centrum nad bulvárem 5. května s dopravním terminálem ohraničeném ulicemi Kamenná a Lipanská nedaleko autobusového nádraží.

Čtrnáct návrhů na vzhled lávky vzešlo od pětice studentů z ČVUT v Praze. Jablonec nyní chystá vyhlášení architektonické soutěže. | foto: ČVUT Praha

Terminál má vyrůst mezi roky 2020 a 2022 a bude sloužit mimo jiné jako konečná tramvaje poté, co se trať z Liberce prodlouží až do dolního centra města.

Návrhy na vzhled lávky vzešly od pětice studentů posledního ročníku oboru architektury a stavitelství z Fakulty stavitelství Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze.

Fotogalerie

„Chceme zjednodušit dostupnost zastávky, která je o patnáct metrů výše než je ulice Kamenná a v současné době k ní vede schodiště z ulice 5. května. A protože s katedrou architektury jsme začali spolupracovat už na ideovém návrhu budoucího dopravního terminálu, zadání lávky bylo jen logické pokračování spolupráce,“ uvedl náměstek primátora Lukáš Pleticha.

Podle Václava Dvořáka z ČVUT studenti měli zcela volnou ruku. „Nekladli jsme jim žádné limity, materiálové ani finanční. Jediným požadavkem byl nějaký moment, nějaký vtip, jak do města citlivě vstoupit a nevystavět tu monstrum,“ řekl Dvořák.

Lávky nejsou zastřešené

Ani jednu ze čtrnácti lávek studenti neschovali pod střechu. Zimní údržbu má podle nich nahradit elektrické vytápění, vstup lidem s hendikepem umožní výtahy.

„Elektrické vysoušení odstraní sníh i ledovku a finanční náklady vychází lépe než údržba zastřešené lávky,“ sdělil Dvořák.

Například student Josef Černý propojil zadaná místa dvěma lávkami a jako hlavní osu obou lávek a těžiště celého území navrhl schodišťovou věž s výtahem.

„Mezi centrem a zastávkou je velmi vysoký výškový rozdíl a přišlo mi hloupé to spojovat jednou linií. Lávka by byla v místě terminálu v obrovské výšce a nepůsobilo by to na lidi dobře. Využil jsem tedy věže k rozdělení lávek do dvou výškových úrovní. Jedna lávka je ve výšce 4,9 metrů a druhá ve výšce 12,9 metrů. Ve věži je jak schodiště, tak výtah a umožňuje lidem pohodlné překonání velkých výškových rozdílů,“ vysvětlil ve svém návrhu Černý.

Ani jeden z návrhů studentů není definitivní podobou lávky. Podle náměstka Pletichy jde spíše o inspiraci pro architekta, který vzejde z veřejné soutěže a finální podobu navrhne.

Nemusí to vypadat jako monstrum, uvedl náměstek

„Chtěli jsme zastupitelům i obyvatelům Jablonce ukázat, že lávka nemusí vypadat jako betonové monstrum jako je magistrála či Nuselský most v Praze, že to může být také pěkná, nápaditá, subtilní věc, co krásně zapadne do našeho města. Jde o jakési nastartování diskuze, inspiraci,“ poznamenal Pleticha.

Pleticha ocenil zejména čtyři návrhy. „Líbil se mi nápad se stromy, pak taková ta lávka ala Porto s oblouky jak z devatenáctého století, pak zajímavá konstrukce v podobě jakési šroubovice DNA či dřevěná lávka s lavičkou,“ přiznal Pleticha.

„V každém návrhu bylo něco originálního, geniálního, ale zároveň i něco, co by šlo špatně do praxe. Musí se například počítat s tím, že tady třeba napadne sníh jako teď, že pod lávkou vede silnice a podobně,“ dodal Lukáš Pleticha.

Radnice nyní pracuje na vyhlášení soutěže o návrh na finální podobu lávky. Náklady na dopravní terminál s parkovištěm pro zhruba 200 vozů a lávku město odhaduje na 200 až 250 milionů korun. Žádost o dotaci by měla radnice podat v první polovině roku 2019.

Autor:

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Astana - Jablonec 2:1, hosty srazil gól v závěru, postup je takřka utopií

ROZHODNUTO Jevgenij Postnikov z Astany se raduje, právě vstřelil gól Jablonci v...

Ne, a zase ne. Bohužel. Ani na čtvrtý pokus. Jablonečtí fotbalisté v Evropské lize ještě nevyhráli, v dalekém...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Robotka Matylda ukončila svou pouť po Česku, nacestovala 1 718 kilometrů

Humanoidní robotka Matylda dorazila po cestě dlouhé 1 718 kilometrů do...

První tuzemská autostopařka s umělou inteligencí, robotka Matylda, ve středu odpoledne dorazila do Pelhřimova. Na cestě...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Další z rubriky

V Liberci testují lék na časté noční močení, hledají nemocné dobrovolníky

Ilustrační snímek

Dobrovolníky pro klinické testování nového léku proti častému nočnímu močení hledá liberecká nemocnice. Libereckou...

Chodci nejsou za tmy vidět, jejich střetů s auty neustále přibývá

Výroba reflexních prvků v chráněné dílně v Hradci Králové

Červená nebo modrá jsou na nic. Ani oranžová není to pravé. Nejlepší je svítivá žlutozelená. Policisté a dopravní...

Psychiatrie liberecké nemocnice se stěhuje, otevře poradnu pro psychotiky

Pro potřeby psychiatrie se nyní přestavuje budova naproti liberecké porodnici....

Někdy jsou na pokojích i po pěti a sociální zařízení mají na chodbě. Kvůli nedostatku prostor musejí být někdy pacienti...

Najdete na iDNES.cz