Repasovaná lanovka nahradila původní kotvový vlek a obslouží černou sjezdovku Slalomák a modrou Kostelní.
„Spoustu lidí kotva odrazovala, hořejší pasáž je prudká. Jízda na kopec teď bude mnohem příjemnější. A protože u nás někdy prší, rozhodli jsme se pro lanovku s bublinami pro větší komfort lyžařů,“ řekl Pavel Bažant, jednatel SKI Bižu, která středisko provozuje.
Lanovka má 69 sedaček a v letech 1991 až 2017 prořezávala mrazivý vzduch v rakouském středisku Seekarspitsbahn v Horních Taurech. Za hodinu dokáže přepravit 2 200 lidí. Na kopec lyžaře vyveze za 3,5 minuty. Během cesty překoná převýšení 220 metrů a urazí 920 metrů.
Druhá lanovka po 15 letech
Špičák má druhou lanovku po patácti letech.
„Stavba první lanovky nás hodně finančně vyčerpala. Věděli jsme proto, že nemůžeme koupit novou lanovku a hledali jsme po Evropě. Loni jsme uspěli v Rakousku. Je ale ve výborném stavu, udělali jsme velkou repasi,“ zmínil Bažant. Lanovka má vyměněná ložiska, bandáže, je na ní nová elektronika i pohon.
Stavba vyšla na 45 milionů korun. To je zhruba třetinová cena oproti pořízení zcela nové lanovky. Areál bude investici splácet deset let.
Lanovka má ještě jednu technickou „vychytávku“. Jako jediná v Jizerských horách disponuje odpojitelnou technologií. Kabinky díky ní při nástupu i výstupu zpomalí na rychlost jednoho metru za sekundu, aniž by to ale mělo vliv na ostatní sedačky na okruhu. Až když se opět sedačka připne k nosnému lanu, jede znovu rychlostí 4,5 metru za sekundu.
„Nástup a výstup méně zdatných lyžařů nebo dětí bude komfortnější,“ nastínil Pavel Bažant. Areál měl územní rozhodnutí od roku 2008, stavět ale začal až letos v červnu.