„Díly pro lanovku jsme dovezli z alpského lyžařského střediska Horní Taury,“ říká mluvčí Ski Bižu Petr Bažant. „Lanovka, kterou jsme v Rakousku koupili, není nová, ale bude spolehlivá. Díky ní nabídneme sjezdařům na Špičáku vyšší komfort.“
Pod Špičákem nedaleko od kostela zatím leží kovová monstra, která nedávají na první pohled moc velký smysl. Ale už za půl roku bude další čtyřsedačková lanovka v Libereckém kraji.
Společnost Ski Bižu začne s její výstavbou v první polovině června. Povolení již obdržela.
Lanovka nahradí starý kotvový vlek
Lanovka s odpojitelnými sedačkami krytými takzvanými bublinami vyroste vedle sjezdovek Kostelní a Slalomák. Nahradí starý kotvový vlek. Doplní čtyřsedačkovou lanovku z roku 2004, jež na Špičák vede ze strany od řeky Kamenice.
„Kotvový vlek jsme už demontovali. Železné sloupy vytáhl jeřáb, ale ke dvěma se jeho rameno nedostalo,“ upozorňuje Bažant. „Z terénu je dostane a odnese pryč těžký dopravní vrtulník. Používá se kromě jiného při těžbě dřeva ve špatně přístupných oblastech. Vrtulník sloupy od vleku odstraní v době, kdy budeme s jeho pomocí zasazovat do země sloupy pro lanovku.“
U spodní stanice lanovky vznikne velká budova, jakási garáž pro sedačky, které se do ní uloží na noc. „Bubliny nad sedačkami ocení sjezdaři hlavně v nepříjemném dešti nebo sněžení,“ dodává Bažant.
Starý kotvový vlek měřil necelý kilometr a lyžaři museli celou dobu dávat velký pozor, aby z něj nespadli. Hlavně děti měly problémy udržet se v nerovných stopách. Pokud jelo na vleku malé dítě s rodičem, rodič si musel dát kotvu skoro pod kolena a obtížně udržoval rovnováhu.
Na vybudování nové lanovky na Špičáku vynaloží Ski Bižu přibližně 40 milionů korun. „Lanovka přepraví za hodinu asi o čtyři sta pasažérů víc než zrušený kotvový vlek,“ dodává Bažant.
Lanovka dostane nový motor
Lanovka z Horních Taur dostane v Jizerkách nové srdce - tedy motor, technologii řízení a ovládání a kompletní opravou projde i převodovka. Sjezdovka Kostelní, k níž se lanovka s bublinami přimkne, měří skoro 1 200 metrů, Slalomák je dlouhý více než tisíc metrů.
Tanvaldský Špičák obsahuje 8,2 kilometru sjezdovek. Nejdelší Turistická měří 1 760 metrů. Po vybudování druhé lanovky se Špičák přiřadí k Harrachovu a k Rokytnici nad Jizerou, kde mají dvě lanovky. Na Ještědu jsou tři.
„Lyžování na Špičáku půjde nahoru o jednu třídu,“ tvrdí starosta Albrechtic Jaroslav Zeman. „Nepřibude u nás jen další lanovka. Právě nyní provádějí silničáři rekonstrukci krajské silnice, která prochází Albrechticemi ve směru od Desné a Tanvaldu - Ždáru. Asfalt by na ni měli položit do začátku léta.“
Silnice dělala obci ostudu
Podle starosty dělala silnice obci ostudu. Albrechtice se domluvily na opravě s Libereckým krajem.
„Nezlepší se ale jenom silnice. Její rekonstrukci doprovází vybudování nových chodníků,“ poznamenává Zeman. „Díky nim se omezí nebezpečí srážek aut s chodci.“
Lepší cesta na Tanvaldský Špičák čeká motoristy také ve směru od Bedřichova. V klesání z Hrabětic do Josefova Dolu opravují silničáři vozovku, jež vypadá skoro jako po bombardování.
Tanvaldský Špičák neosiřel ani na jaře. Lyžaře tam vystřídali cyklisté. „Lanovku jsme pro ně chtěli spustit už dvanáctého května, ale zadrhla se generální oprava motoru,“ konstatuje Bažant. „Jedna velká firma nedodala včas silové vodiče. Lanovku proto uvedeme do provozu až v druhé polovině června. Bikeři ale už na trailech pod Špičákem jezdí, nahoru se ale musí dostat sami.“