Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Technické muzeum představí unikátní tramvaje. Chystá se na lokomotivu

  14:00aktualizováno  14:00
Dva roky od otevření oslaví v září liberecké Technické muzeum, které sídlí v areálu místního výstaviště. Pro návštěvníky chystá řadu zajímavostí: v pátek sem přicestovaly dva historické tramvajové vozy a v plánu je ještě jedna obří parní lokomotiva.

Prvním dovezeným exponátem je německý vůz, který byl vyrobený v Československu. Jde o typ, který se vyráběl ve východoněmeckém městě Gotha. | foto: Radek Petrášek, ČTK

„Oba vozy jsou vlečné. První z nich je taková rarita – německý vůz, který byl ale vyrobený v Československu. Jde o typ, který se vyráběl ve východoněmeckém městě Gotha. Málo se však ví, že z rozhodnutí tehdejší RVHP byla výroba těchto tramvají z Německa předána v roce 1967 do Československa,“ uvedl mluvčí muzea Petr Kumpfe.

Druhý vůz pak vozil cestující až do svého vyřazení v roce 1959 v Praze. „Je v relativně špatném stavu, na jeho renovaci se budou podílet mladí lidé, kteří k nám do muzea chodí. Do budoucna by z něj měl být takový malý kulturní stánek uprostřed výstaviště,“ plánuje Kumpfe.

Před muzeem stojí posouvací lokotraktor a rolba Ratrac; letos představí muzeum další velký exponát, který se nevejde dovnitř a bude stát venku na dvoře.

„Nyní se snažíme zorganizovat jeho převoz, což není úplně jednoduché, protože váží přes třicet tun. Bude to parní lokomotiva, která je zajímavá tím, že je akumulátorová, takže nemá vlastní ohniště a fungovala v provozech, jež měly k dispozici páru, kterou tato lokomotiva obrazně řečeno tankovala,“ prozradil Kumpfe.

Lokomotiva fungovala v provozu, kde hrozil výbuch

Šlo například o místa, kde bylo nebezpečí výbuchu. „Tím, že lokomotivy neměly ohniště, nehrozilo, že z nich vylétne jiskra. Využívaly se také v tepelných elektrárnách, které měly vlastní zdroj páry. Odtamtud získáváme i naši lokomotivu – v elektrárně v Německu posouvala vagony s uhlím, které bylo určeno na spálení k výrobě elektrické energie. Dostaneme ji darem z muzea v Hirschfelde, které se ruší,“ upřesnil Kumpfe.

Na první pohled vypadá stroj jako běžná lokomotiva. „Ale chybí jí takový ten klasický komínek,“ dodal Kumpfe.

Nejsou to ale jediné nové exponáty, protože expozice Technického muzea se neustále proměňuje.

„Většinu exponátů máme zapůjčenou a jsou tu vystavené podle toho, jak dlouho jsou majitelé ochotni nám je tady nechat. Pak jsou expozice, které měníme záměrně podle naší dramaturgie. Například vloni měli návštěvníci možnost kochat se úplně prvním vozem švédské značky Saab, který byl kdy přihlášen v Československu. Letos jsou tu místo švédských aut vozy východoněmecké provenience, expozice je věnována trabantům. Letos totiž uplynulo dvacet pět let od ukončení jejich výroby,“ řekl Kumpfe.

Muzeum by se mohlo do budoucna ještě rozrůst. „Lidí ochotných zapůjčit exponáty je poměrně hodně. Rádi bychom jeden z pavilonů věnovali technické historii Liberecka. Jeden z pavilonů by mělo obsadit v Liberci už tolikrát chtěné muzeum tramvají,“ uzavřel Kumpfe.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Slavící hejtman Martin Půta.
Nechci sedět na dvou židlích, říká hejtman Půta. Místa ve sněmovně se vzdá

Od voličů v Libereckém kraji dostal téměř čtyři a půl tisíce hlasů. Ze sedmnáctého, posledního místa kandidátky Starostů a nezávislých se tak hejtman Martin...  celý článek

„V zrcadlech není nic vidět, povětšinou jsou zastíněná autobusy, parkujícími...
Z křižovatky u univerzity zmizí parkovací místa, aby řidiči lépe viděli

Méně parkovacích míst a lepší rozhled do křižovatky. Tak chce vyřešit liberecká radnice stížnost rektora Technické univerzity na nebezpečí, které hrozí...  celý článek

Náměstek primátora Ivan Langr.
Náměstek primátora Liberce Langr opustil Změnu, nechce poslouchat Korytáře

Další rána zasáhla „rozvádějící se“ libereckou vládu. A přišla přímo ze zastupitelského klubu Změny pro Liberec, která dosud měla co do počtu hlasů v radě...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.