Vůz typu 6MT u kostela ve Vratislavicích.

Vůz typu 6MT u kostela ve Vratislavicích. | foto: archiv Boveraclubu

Na „horskou dráhu“ z Jablonce do Vratislavic vyjela tramvaj před 60 lety

  • 5
Poslední jednokolejná trať o úzkém rozchodu v České republice slaví. Přesně před šedesáti lety byl uveden do pravidelného provozu úsek mezi Jabloncem nad Nisou a Vratislavicemi nad Nisou. Trasa z Vratislavic do Liberce následovala o necelý rok později.

"Takových tratí, které by spojovaly dvě města, není v Evropě mnoho. Jednokolejná úzkorozchodná trať je dokonce poslední svého druhu v České republice. Fandové ji obdivují i díky systému křižování. Trati hrozilo v minulosti několikrát zrušení, naštěstí z těchto plánů sešlo a může vozit cestující dodnes," zhodnotil Tomáš Krebs z Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Tramvaje jezdí po jednokolejné trati už jen mezi Ostravou-Porubou a Kyjovicemi-Budišovicemi. Má ale rozchod 1435 milimetrů.

Právě pro úzký rozchod, který způsobuje typické naklánění a kolébání vozů se trati mezi Jabloncem a Libercem lidově říká horská dráha.

Jablonec měl tramvaje od roku 1900, sousední Liberec ještě o tři roky dříve. Tramvajové spojení obou měst ale zůstalo nadlouho jen v představách.

Projekt dostal šanci až po druhé světové válce, kdy byl velký nedostatek nafty, ale i pneumatik. Elektrická trakce tak měla výhody na své straně. Přípravy začaly už v roce 1947.

V lednu 1949 začala samotná stavba. Zprvu s pomocí brigádníků, posléze se na ní podílely stavební firmy.

Z Vratislavic do Liberce pokračovaly autobusy

"Stavba začala v Jablonci, začala od Pražské ulice, kde dříve bývala tramvajová vozovna. Kvůli trati se postavila nová ulice Budovatelů. Dál pokračovala k Brandlu, kde ještě v tehdy bylo tramvajové překladiště na železnici," zmínil Krebs.

V listopadu 1953 začala tramvaj jezdit do Proseče, teprve tři měsíce nato až k vratislavickému kostelu. Zapotřebí tehdy nebyla žádná točna. Řidič jednoduše přešel na druhý konec tramvaje a mohl pokračovat v opačném směru.

Dál do Liberce se jelo  autobusem. Po celé trase začaly tramvaje s cestujícími pravidelně jezdit až od ledna 1955.

Mezi Vratislavicemi nad Nisou kostelem a zastávkou Jablonec nad Nisou Dukelské náměstí (dnešní Anenské náměstí a původní konečná v Jablonci), jel cestující dvacet minut.

Nejdřív stály jízdenky 3,80 Kčs. Pak korunu osmdesát

"V opačném směru byla jízda o pět minut delší, tramvaj totiž tehdy objížděla park Tyršovy sady. Přes Pražskou ulici a navíc po spádu ve směru od Jablonce se tehdy, zřejmě z bezpečnostních důvodů, jezdilo pomaleji než ve směru do Jablonce," přiblížil Jan Roženský z Boveraclubu.

Po rekonstrukci tratě a současně jejím zkrácení na dnešní konečnou Tyršovy sady v 70. letech se jízdní doba podle Roženského zkrátila na 17 minut v obou směrech.

"Od roku 1990 se kvůli zhoršenému stavu trati opět prodloužila na devatenáct minut, po dílčích rekonstrukcích a také v souvislosti se změnou křižování po roce 2000 se znovu zkrátila na nynějších 17 minut," říká Roženský.

Kolik tehdy stála jízdenka? Po měnové reformě v červnu 1953 platil cestující za jízdu autobusem na celé trase Liberec - Jablonec 3,80 Kčs.

"Při tehdejší cenové hladině to bylo poměrně dost, odpovídalo by to tak dnešním padesáti až šedesáti korunám. Ale už od 1. května 1954, tedy ještě před před dokončením celé trati do Liberce, bylo jízdné sníženo na korunu osmdesát," zmínil Jan Roženský.

Dnes dospělý zaplatí za papírovou nepřestupnou jízdenku mezi oběma městy 26 korun.