Liberec chce vést tramvaj do Rochlice po stejné trati jako za Němců

  19:00aktualizováno  19:00
Generace lidí už snily o tom, že by mohly dojet tramvají z centra města až na největší liberecké sídliště Rochlice a zpátky. Plány, které před pár lety zastavilo bývalé vedení dopravního podniku, chce znovu oživit liberecká radnice.

Jedna ze straších vizualizací tramvajové tratě do Rochlice. | foto: Dopravní podnik města Liberec

Více než původní varianta, která měla vést odbočkou z trati Liberec - Jablonec přes sídliště Broumovská, se jim ale zamlouvá spodní trasa, po třídě Milady Horákové.

„Těch důvodů je několik. Pokud by vedla trať přes sídliště Broumovská, tak by jej neobsloužila celé. Druhá trasa, po ulici Milady Horákové, je logičtější. V místě, kde jsou dnes Montážní závody, se plánuje přestavba celého komplexu na bydlení. Teplárna navíc do budoucna bude zabírat zřejmě menší plochu než dnes, takže se tam uvolní místo pro další možnou bytovou výstavbu,“ upozornil Jan Korytář, náměstek libereckého primátora.

Na rochlickém sídlišti žije zhruba šestnáct tisíc lidí. Jedna tramvaj přitom nahradí tři autobusy. Podle Korytáře je potřeba rozhodnout, zda bude tramvaj pouze rychlou spojkou mezi sídlištěm a centrem, nebo zda se její trasa naplánuje nově i do okolních míst.

„Je otázka, zda jen prosviští kolem krajského úřadu, aby byli cestující rychle ve městě, nebo zda pojede kolem teplárny, Babylonu a montážních závodů, kde je budou moci využít i lidé z této lokality,“ dodal Korytář.

Za jedinou logickou variantu považuje tramvajovou trať přes ulici Milady Horákové také provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.

„Do budoucna by mohla navázat i na trať vedoucí směrem do Vesce či do Doubí, aby se jednou tramvají zrušily dvě páteřní autobusové linky. Pokud by se postavila jen ta horní část, přes Broumovskou, nevyřešilo by to dopravu do Zeleného údolí,“ prohlásil ředitel.

Není jisté, zda se podaří sehnat peníze

Dokumentace pro tramvajovou trať do Rochlice přes třídu Milady Horákové ležela u něj v šuplíku prý od roku 2002. Politici ji ale nechtěli. „Je správné, že se k tomu současné vedení chce vrátit. A je správně, že trať by měla jít spodem,“ podotkl Lavička.

Souhlasí s ním také Roman Lenner, jednatel a spolumajitel projekční firmy Valbek.

„Tramvaj tam tudy jezdila už za Němců, takže je to jediné logické řešení, jak ji dostat na sídliště. Jenže politici si prosadili tu horní variantu, která se nakonec taky nedělala,“ prohlásil Lenner.

Původní varianta je stále zanesena v územním plánu. „Otázka je, zda obě ty trasy nějak nepropojit. Zatím se ale opravdu logičtěji jeví varianta spodní, která vyjede do Rochlice stejně jako autobusy, kdežto ta vrchní, přes Broumovskou by skončila uprostřed sídliště a co potom dál,“ vysvětlil Korytář.

I když politici i dopravní specialisté plány na trať oprašují, není jisté, zda na ní také seženou peníze.

„Předpokládáme ale, že po inventuře čerpání finančních prostředků z dotačního programu v roce 2018 se bude opakovat situace jako z minulosti, že peníze na dopravní projekty nebudou všechny vyčerpány a kdo bude připraven, může získat další stovky evropských milionů,“ dodal Korytář.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Astana - Jablonec 2:1, hosty srazil gól v závěru, postup je takřka utopií

ROZHODNUTO Jevgenij Postnikov z Astany se raduje, právě vstřelil gól Jablonci v...

Ne, a zase ne. Bohužel. Ani na čtvrtý pokus. Jablonečtí fotbalisté v Evropské lize ještě nevyhráli, v dalekém...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Další z rubriky

Auto rozkolísané rychlou jízdou skončilo v kotrmelcích, řidič zahynul

Při dopravní nehodě u Citonic na Znojemsku se zranilo šest lidí, pro těžce...

Vysoká rychlost a nezvládnuté řízení zřejmě stály život řidiče osobního automobilu, který dopoledne havaroval u Mimoně...

Psychiatrie liberecké nemocnice se stěhuje, otevře poradnu pro psychotiky

Pro potřeby psychiatrie se nyní přestavuje budova naproti liberecké porodnici....

Někdy jsou na pokojích i po pěti a sociální zařízení mají na chodbě. Kvůli nedostatku prostor musejí být někdy pacienti...

Je to příběh o mužích, jejichž rájem je sauna, říká o nové knize Rudiš

Spisovatel Jaroslav Rudiš (2017)

Spisovatel Jaroslav Rudiš, rodák z Turnova, představil v Liberci svoji novou knihu. V rozhovoru pro MF DNES se...

Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže
Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže

Doba, kdy v žádné domácí lékárničce nechyběl klasický rtuťový teploměr, už je dávno pryč. Nahradila ho celá řada inovativních nástupců, které se liší způsobem i přesností měření, ale také cenou. Žádná domácnost, především pak s malými dětmi, by bez teploměru zůstat neměla.

Najdete na iDNES.cz