Jedna ze straších vizualizací tramvajové tratě do Rochlice.

Jedna ze straších vizualizací tramvajové tratě do Rochlice. | foto: Dopravní podnik města Liberec

Liberec chce vést tramvaj do Rochlice po stejné trati jako za Němců

  • 35
Generace lidí už snily o tom, že by mohly dojet tramvají z centra města až na největší liberecké sídliště Rochlice a zpátky. Plány, které před pár lety zastavilo bývalé vedení dopravního podniku, chce znovu oživit liberecká radnice.

Více než původní varianta, která měla vést odbočkou z trati Liberec - Jablonec přes sídliště Broumovská, se jim ale zamlouvá spodní trasa, po třídě Milady Horákové.

„Těch důvodů je několik. Pokud by vedla trať přes sídliště Broumovská, tak by jej neobsloužila celé. Druhá trasa, po ulici Milady Horákové, je logičtější. V místě, kde jsou dnes Montážní závody, se plánuje přestavba celého komplexu na bydlení. Teplárna navíc do budoucna bude zabírat zřejmě menší plochu než dnes, takže se tam uvolní místo pro další možnou bytovou výstavbu,“ upozornil Jan Korytář, náměstek libereckého primátora.

Na rochlickém sídlišti žije zhruba šestnáct tisíc lidí. Jedna tramvaj přitom nahradí tři autobusy. Podle Korytáře je potřeba rozhodnout, zda bude tramvaj pouze rychlou spojkou mezi sídlištěm a centrem, nebo zda se její trasa naplánuje nově i do okolních míst.

„Je otázka, zda jen prosviští kolem krajského úřadu, aby byli cestující rychle ve městě, nebo zda pojede kolem teplárny, Babylonu a montážních závodů, kde je budou moci využít i lidé z této lokality,“ dodal Korytář.

Za jedinou logickou variantu považuje tramvajovou trať přes ulici Milady Horákové také provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.

„Do budoucna by mohla navázat i na trať vedoucí směrem do Vesce či do Doubí, aby se jednou tramvají zrušily dvě páteřní autobusové linky. Pokud by se postavila jen ta horní část, přes Broumovskou, nevyřešilo by to dopravu do Zeleného údolí,“ prohlásil ředitel.

Není jisté, zda se podaří sehnat peníze

Dokumentace pro tramvajovou trať do Rochlice přes třídu Milady Horákové ležela u něj v šuplíku prý od roku 2002. Politici ji ale nechtěli. „Je správné, že se k tomu současné vedení chce vrátit. A je správně, že trať by měla jít spodem,“ podotkl Lavička.

Souhlasí s ním také Roman Lenner, jednatel a spolumajitel projekční firmy Valbek.

„Tramvaj tam tudy jezdila už za Němců, takže je to jediné logické řešení, jak ji dostat na sídliště. Jenže politici si prosadili tu horní variantu, která se nakonec taky nedělala,“ prohlásil Lenner.

Původní varianta je stále zanesena v územním plánu. „Otázka je, zda obě ty trasy nějak nepropojit. Zatím se ale opravdu logičtěji jeví varianta spodní, která vyjede do Rochlice stejně jako autobusy, kdežto ta vrchní, přes Broumovskou by skončila uprostřed sídliště a co potom dál,“ vysvětlil Korytář.

I když politici i dopravní specialisté plány na trať oprašují, není jisté, zda na ní také seženou peníze.

„Předpokládáme ale, že po inventuře čerpání finančních prostředků z dotačního programu v roce 2018 se bude opakovat situace jako z minulosti, že peníze na dopravní projekty nebudou všechny vyčerpány a kdo bude připraven, může získat další stovky evropských milionů,“ dodal Korytář.