Plecháč na trati ve Vratislavicích nad Nisou.

Plecháč na trati ve Vratislavicích nad Nisou. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Plecháč se vrací. Opravený vlečňák vyrazí na trať z Liberce do Jablonce

  • 1
Velký návrat prožívá vlečný vůz zvaný Plecháč z roku 1932. Poté, co jej nadšenci z libereckého Boveraclubu, který se zaměřuje na renovace tramvajových veteránů opravili, se po dvaačtyřiceti letech znovu objeví na trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

„Jeho oprava trvala přes pět let. Jezdit bude při zvláštních příležitostech, poprvé 1. května při akci automuzea ve vratislavickém pivovaru,“ řekl Tomáš Krebs, který se na renovaci vozu s kolegy z Boveraclubu podílel.

Dotyčný vůz v soupravě společně s tramvají 6MT právě na oné lince po většinu svého života jezdil.

„V této soupravě byl pro tuto linku typickým v padesátých a šedesátých letech minulého století,“  dodal Krebs.

Na Plecháči Boveraclub pracoval pět let. „První rok probíhaly práce pomalu, protože jsme ještě dokončovali renovaci historické tramvaje 6MT. Potom už to šlo rychleji,“ líčí místopředseda Boveraclubu Zdeněk Mazánek.

Vůz vyrobila ve dvaatřicátém roce vagonka barona Ringhoffera v Praze. V provozu byl nejdříve na trati Rychnov - Jablonec - Janov a posléze svoji službu ukončil v roce 1973 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

V devětasedmdesátém putoval do sbírek Technického muzea v Brně, odkud se zpět do Liberce vrátil po třiceti letech, v listopadu 2009.

„Byl v původním, a tedy dost špatném stavu. Rezavé plechy, shnilá podlaha. Bylo jej třeba kompletně rozebrat, vyrobit repliky zničených dílů a sestavit zase dohromady. Zhruba jen polovina součástí je původní a polovina nová. Skříň je originál, nově vyrobený je interiér, podlaha, sedačky,“ vypočítává Mazánek.

Boveraclubu už se podařilo na koleje vrátit slušnou řádku vozidel, například vůz číslo 78 Bovera z roku 1929 vyrobený pro Ústí nad Labem, který dal klubu jméno, nebo tramvaj číslo 117 typu 6MT z roku 1953 vyrobenou pro Jablonec nad Nisou.

Disponuje rovněž dochovanými tramvajemi typů T2 a T3 z let 1961 a 1973, byť ve zmodernizovaných verzích.

Liberečtí nadšenci taktéž pečlivě opatrují kolejovou věžku, vyrobenou v Ringhofferových závodech před 115 lety.

Nedávno se podařil členům klubu úlovek vpravdě kuriózní: z druhé ruky zakoupili vozítko východoněmecké provenience Multicar 21, které před čtyřiceti lety pomáhalo při rekonstrukci tramvajové trati z Liberce do Jablonce.

„Po opravě karoserie se multikára stala dočasně exponátem v nově otevřeném Technickém muzeu Liberec, chceme ji ale upravit tak, aby po důkladnější omlazovací kúře mohla po kolejích opět jezdit,“ uzavřel Krebs.

Nyní se členové klubu chystají na výrobu repliky první liberecké tramvaje z roku 1897. Jako základ pro její stavbu poslouží dochovaná původní skříň.

„Vzhledem k tomu, že kostra vozu je dřevěná a ve velmi špatném stavu, uvažuje se o postavení skříně zcela nové. Vozová skříň sice zřejmě poslouží jako vzor pro stavbu repliky, obsahuje však řadu použitelných dílů a detailů v původním originálním provedení,“ vysvětlil Tomáš Krebs.